Máme skvelých klientov. Dodávateľské faktúry uhrádzajú. Aj tie naše, aj tie ostatné. Nemusia preto riešiť neskutočné nezmysly, ktorým ich za – či už úmyselné alebo neplánované – neplatenie trestá magická slovenská legislatíva. Jedným z týchto nezmyslov je – v podstate dočasné, no zložité – dodanenie neuhradených došlých faktúr v daňovom priznaní k dani z príjmov plus neskoršie úpravy základu dane smerom späť, ak dodávateľ dlh zčasti alebo úplne uhradí. Podobná novinka pribudla nedávno pre oblasť odpočítavanej DPHčky a teda plnohodnotných platiteľov DPH. V podstate zhodná povinná úprava: v prípade neuhradených došlých faktúr je potrebné už pôvodne odpočítanú DPHčku vrátiť štátu späť. A samozrejme niekedy neskôr – pri prípadnej čiastočnej alebo úplne úhrade dodávateľovi – je možné ju odpočítať znova.
Máme v SR zvláštne daňovo-účtovné pravidlá:
- eseročky zdaňujú svoje výnosy de facto v okamihu dosiahnutia. Tj vyfakturovania prípadne zaúčtovania. Či ich dodávateľ uhradil alebo nie, prípadne kedy, je v podstate jedno – daň z nich de facto firma platí. V tomto bode sú účtovné/zaúčtované výnosy a daňové výnosy zhodné
- účtovné náklady sa účtujú do obdobia, v ktorom vznikli. No niektoré vybrané daňové výdavky sú daňovými výdavkami až v roku, kedy ich eseročka dodávateľom zaplatila.
- SZČO fungujú pre zmenu na inkasom princípe – aspoň z hľadiska dane z príjmov. Do základu dane z príjmov im vstupujú zinkasované príjmy a znižujú ho zaplatené daňové výdavky (so všetkými limitmi vyplývajúcimi zo zákona o dani z príjmov). DPHčku však aj oni sledujú na báze dodané/vyfakturované plnenia mínus nakúpené plnenia, bez ohľadu na úhradu. V ich prípade sa teda rovnako zložito aplikuje celý proces opravy základu DPH a DPH pri nevymožiteľných pohľadávkach a nový povinný proces opravy odpočítanej DPHčky pri došlých faktúrach, dodávateľom neuhradených.
- DPHčka v princípe funguje na báze “dodanie” mínus “obstaranie”. V preklade: podstatné nie sú reálne úhrady, ale to, čo firma dodala/vyfakturovala vs to, čo obstarala. Tj DPHčku odvádzaš z vyšlých faktúr – bez ohľadu, či a kedy Ti ich odberateľ aj zaplatil. No pre férovosť: vstupnú DPHčku si odpočítavaš z faktúr došlých, aj keď si ich zatiaľ neuhradil.
- no aj toto pravidlo už spestruje čoraz viac deformácií. Niektoré mienené dobre, iné menej. Spoločné majú len to, že DPHčkovú legislatívu komplikujú natoľko, že sú podľa mňa často nerealizovateľné a dokonca aj daňovým úradom neskontrolovateľné. Hoci štátu v tomto možno raz bude pomáhať AI 🙂
- napríklad ak chce platiteľ DPH neodvádzať štátu DPHčku z faktúr, ktoré mu odberateľ neuhradil, môže využiť režim platenia DPHčky z úhrad v zmysle § 68d zákona o DPH – no len stručný rešerš tohto režimu má 16 strán a od jeho zavedenia neviem o žiadnom podnikateľovi, ktorý ho využil.
- od r. 2021 je zas možné v niektorých prípadoch získať späť DPHčku z neuhradených faktúr, ktoré spĺňajú definíciu tzv. “nevymožiteľnej pohľadávky” – opäť procesne ultra zložité a najmä definíciu nevymožiteľnej pohľadávky nespĺňa len tak hociktorá faktúra. Do r 2023 išlo v praxi najmä o malé faktúry (do 300 EUR vrátane DPH), od r. 2023 sa suma posúva na 1 000 EUR. O chlp lepšie. Podrobnejšie.
- a od r. 2023 pribúda nová zložitá povinnosť povinnej opravy pôvodne odpočítanej DPHčky z faktúry, ktorú si dodávateľovi neuhradil. O tejto je dnešný článok.
SZČO fungujú pre zmenu na inkasom princípe – aspoň z hľadiska dane z príjmov. Do základu dane z príjmov im vstupujú zinkasované príjmy a znižujú ho zaplatené daňové výdavky (so všetkými limitmi vyplývajúcimi zo zákona o dani z príjmov). DPHčku však aj oni sledujú na báze dodané/vyfakturované plnenia mínus nakúpené plnenia, bez ohľadu na úhradu. V ich prípade sa teda rovnako zložito aplikuje celý proces opravy základu DPH a DPH pri nevymožiteľných pohľadávkach a nový povinný proces opravy odpočítanej DPHčky pri došlých faktúrach, dodávateľom neuhradených.
Neuhradené dodávateľské faktúry a povinnosť dodanenia: daň z príjmov
Eseročka, ktorá si v prvom kroku si uplatnila daňový výdavok na základe dodávateľskej faktúry, ktorú neuhradila, musí – skôr či neskôr – danú sumu pripočítať k základu dane z príjmov. A teda to, čo ušetrila, vrátiť štátu.
Stručne:
- v roku, v ktorom od splatnosti záväzku uplynulo 360 dní, pripočíta k účtovnému výsledku najmenej 20% hodnoty záväzku (resp. neuhradenej časti)
- v roku, v ktorom od splatnosti záväzku uplynulo 720 dní, pripočíta najmenej 50% hodnoty záväzku (resp. neuhradenej časti)
- v roku, v ktorom od splatnosti záväzku uplynulo 1 080 dní, pripočíta 100% hodnoty záväzku (resp. neuhradenej časti).
- samozrejme dá sa to urobiť aj naraz – slovíčko “najmenej”
- ak však dodávateľovi predmetný záväzok alebo jeho časť napokon uhradí, je možné základ dane opätovne znížiť – a teda dostať túto nevýhodu späť. Tu už v podstate ide o definitívne uplatnenie daňového výdavku.
- uvedené pravidlá hovoria len o úprave základu dane z príjmov – nie o vyradení/odpisu záväzku z účtovníctva. Ten má iné pravidlá.
Podrobnejšie v samostatnom článku.
Neuhradené dodávateľské faktúry s odpočítanou DPHčkou a povinnosť jej opravy: DPH
Platiteľ DPH, ktorý si pôvodne odpočítal DPHčku na základe dodávateľskej faktúry, no túto faktúru dodávateľovi neuhradil, je povinný pôvodne odpočítanú DPHčku štátu vrátiť. Skrze režim povinnej opravy v zmysle § 53b zákona o DPH. A to v období, kedy:
- buď uplynulo 100 dní od splatnosti dodávateľskej faktúry, ktorú predmetný platiteľ DPH (odberateľ) tomuto dodávateľovi neuhradil – pozor, táto povinnosť sa vzťahuje aj na staršie pohľadávky, ktorých lehota splatnosti uplynie v r. 2023
- alebo skôr, než uplynulo týchto 100 dní, dostal odberateľ od dodávateľa opravný doklad, ktorou tento dodávateľ dobrovoľne využil možnosť, ktorú má už od r. 2021 – tj opravil základ DPH a DPHčku pri nevymožiteľnej pohľadávke v zmysle § 25a zákona o DPH. Teda získal späť pôvodne vyfakturovanú DPHčku. A z tohto dôvodu bol tento dodávateľ povinný vystaviť opravný doklad v zmysle § 25a ods. 7 písm. b) zákona o DPH a zaslať ho odberateľovi.
Náš odberateľ – ten, ktorý neplatí – teda buď na základe prijatého opravného dokladu alebo po uplynutí 100 dní po splatnosti opraví DPHčku, ktorú si pôvodne odpočítal, no dodávateľovi neuhradil. Teda vráti štátu. A to v zdaňovacom období, v ktorom nastala jedna z 2 spomenutých skutočností.
Ďalšie pravidlá a súvislosti:
- ak si možné odpočítanie DPH posunul do niektorého z neskorších zdaňovacích období (jedna z mála optimalizačných možností v zákone o DPH), no dodávateľskú faktúru stále neuhradil, tak v predmetnom zdaňovacom období a) odpočíta vstupnú DPHčku + b) rovno ju skrze režim opravy aj vráti štátu :)
- pri všetkých opravách všetkými smermi je potrebné zohľadňovať možné povinné krátenia a koeficientovania odpočítavanej vstupnej DPHčky – tj úpravy týkajúce sa použitia vstupov na obchody zdaňované i od DPHčky oslobodené či na účely podnikateľské vs nepodnikateľské či zmeny účely použitia tzv. investičného majetku. O týchto pravidlách podrobnejšie.
- novým pravidlom je dotknuté aj jednorazové odpočítanie DPHčky pri registrácii za platiteľa DPH – jednoducho bude možná odpočítavaná DPHčka nižšia o prípadné neuhradené sumy. O jednorazovom odpočítaní DPHčky pri registrácii viac tu.
- vtip z praxe spočíta aj v tom že samotný zákon o DPH, ktorý dosť podrobne stanovuje povinné náležitosti faktúry, no paradoxne ako povinnú náležitosť faktúry neuvádzasplatnosť. A tá sa v praxi môže dohodnúť rôzne, pričom zmluvné strany si ju vedia dodatočne aj upraviť prípadne rozdeliť sumu faktúry na splátky s rôznou dobou splatnosti. Príjemnú zábavu.
Povinnosť vrátiť odpočítanú DPHčku uvedeným spôsobom sa týka faktúr za “dodanie tovaru alebo služby, z ktorého je osobou povinnou platiť daň dodávateľ podľa § 69 ods. 1” zákona o DPH – principiálne a hlavne ide teda o faktúry od SK dodávateľov so správne uplatnenou DPH. Nie tých s prenosom povinnosti vykázať DPHčku na odberateľa – či už od zahraničného alebo slovenského dodávateľa (aj pri týchto sa totiž uplatňuje odpočítanie vstupnej DPHčky).
Rovnako, ako v prípade opravy pri nevymožiteľnej pohľadávke na strane odberateľa je aj v tomto prípade sledovať prípadnú úhradu v budúcnosti a na základe nej znova všetko opraviť – opačným smerom.
Čiže:
- odberateľ najprv na základe dodávateľskej faktúry odpočíta vstupnú DPHčku. V zdaňovacom období, v ktorom sa nachádza dátum dodania danej faktúry prípadne v niektorom z tých ďalších. V danom zdaňovacom období uvedie údaje z faktúry do daňového priznania k DPH a kontrolného výkazu
- neskôr – buď po tom, čo mu dodávateľ zašle opravný doklad v zmysle § 25a zákona o DPH, ktorým na svojej strane a vo svoj prospech opravuje nevymožiteľnú pohľadávku alebo po uplynutí 100 dní po splatnosti – pôvodne odpočítanú DPHčku vráti štátu. Opäť skrze daňové priznanie k DPH a kontrolný výkaz
- a po prípadnej úhrade – buď na základe samotnej úhrady resp. na základe druhého z opravných dokladov, ktoré je povinný vystaviť dodávateľ po prijatí úhrady – zas môže náš odberateľ DPHčku opraviť. Tj opätovne odpočítať. No opäť so správnym uvedením v daňovom priznaní k DPH a kontrolnom výkaze.
Ak ste sa v texte stratili prípadne mám niekde namiesto “odberateľa” pojem “dodávateľ”, nedivím sa vám a nedivte sa prosím mne :)
Príklad na uplatnenie tohto režimu v aktuálnej verzii “Ako na daňové priznanie k DPH – ľudskou rečou”.
Som veľmi zvedavý, ako, prečo a komu pri nastavovaní tohto režimu napadlo práve 100 dní. Prečo nie 30? Alebo 365? Prípadne prečo radšej rovno nezakázať odpočítanie DPH bez úhrady – bolo by to určite legislatívne jednoduchšie.
Pre pobavenie ešte pár citácií z dôvodovej správy k zmene zákona – najviac sa tu hodí český výraz “snůška blbostí”:
- “Aj keď z takto nastavených pravidiel vyplýva, že právo na odpočítanie DPH zaplatenej v cene kúpeného tovaru alebo služby síce vzniká nezávisle od úhrady protihodnoty, a v zásade tejto skutočnosti predchádza, nie je však možné aby toto právo ostalo priznané v prípade, ak k úhrade protihodnoty zo strany odberateľa nedôjde v krátkom čase od dodania, resp. vôbec.”
- “Predmetnou úpravou sa sleduje aj čiastočné naplnenie cieľov Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2021 až 2024, podľa ktorého je pre vládu SR prioritou „znižovanie únikov na DPH a znižovanie medzery vo výbere DPH na priemer EÚ“
- Ďalej podľa Programového vyhlásenia vlády SR, sa má vláda SR zasadiť o to „aby podnikateľské subjekty a iné inštitúcie boli povinné uhrádzať záväzky faktúry podľa poradia, v akom boli zavedené do účtovníctva a aby svojvoľné nezaplatenie faktúry bolo trestným činom“.
Nezabudnite: obe zložité dodanenia – aj to pre daň z príjmov ako aj oprava odpočítanej DPHčky – sa týkajú aj obyčajnej malej eseročky, ktorej konateľ si pri prevzatí nového telefónu od kuriéra zabudol vypýtať doklad o platbe cash. Sorry
Stiahni si 10 +2 tipov, ako zvládnuť daňové priznanie k DPH ako profík
alebo preskoč rovno na profi návody:
Možné pokračovanie: vyradenie a odpisy pohľadávok aj z hľadiska dane z príjmov ako aj z hľadiska DPHčky. Téma bohužiaľ o dosť rozsiahlejšia a komplikovanejšia. Niekedy nabudúce.
Ilustračný obrázok Marcus Aurelius on Pexels
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.