eTax + eDane – ako na ne v r. 2013

Systém EZU pre elektronickú komunikáciu s daňovým úradom skončil. Príbeh e-komunikácie za posledný rok bol celkovo komplikovaný, smutný a relatívne spokojným používateľom EZU pridal pred záverom roka ďalšie vrásky. Súčasní používatelia EZU – teda fyzické osoby, zasielajúce daňovému úradu dokumenty firiem-daňových subjektov – sme začiatkom decembra 2012 dostali do emailových schránok nové prihlasovacie údaje do systémov eTax a eDane. Používateľom, ktorým tieto údaje neprišli, odporúča Finančné riaditeľstvo prostredníctvom zverejneného oznamu na jeho stránke ako svieži vtip skontrolovať si aj nevyžiadanú poštu.

 

Zasielanie prihlasovacích údajov emailom a “preklopenie” užívateľských kont do nového systému eDane (napriek zmluve uzatvorenej pre pôvodný systém EZU) je podľa stanoviska DRSR teda v poriadku. Prihlasovacie údaje platné pre EZU tak môžeme používať v aplikáciách eTax a eDane.

 

Ako na to?

 

eTax

 

On-line aplikácia, do ktorej je možné vojsť cez hlavnú stránku DRSR.SK kliknutím na “Prihlásenie” (úplne vpravo na modrom pozadí). Ideálne je v prvom kroku si práve prihlásením overiť, či sú prihlasovacie údaje správne, skontrolovať si vlastné meno a zoznam firiem, ku ktorým bola užívateľovi vytvorená väzba. Cez eTax sa priznania neposielajú, slúži len na prehľad podaní.

 

eDane

 

Off-line aplikácia, ktorú je potrebné si nainštalovať na PC. Čo však je o niekoľko stupňov zložitejšie, ako inštalácia Skypu, Adobu či akéhokoľvek geniálneho svetového softvéru. Pre bezproblémové zasielanie je potrebné mať nainštalované tieto súčasti (zmyslu ktorých bežný používateľ vrátane mňa veru nerozumie):

 

  • elektronická značka
  • podpisová politika
  • podpisový komponent D.Signer

 

Uvedené komponenty sa inštalujú spustením “setup” súborov, ktoré sú uvedené na hlavnom informačnom paneli po prihlásení sa – pre zmenu – do eTaxu. Rovnako sa tam nachádza aj kompletný a podrobný postup.

 

Po ich správnom nainštalovaní je (resp. by malo byť) možné používať eDane na funkčné zasielanie daňových výkazov – či už ich naťukáme ručne alebo ideálne naimportujeme .xml súbor z ekonomického softvéru. Užívatelia, ktorý uzavreli Dohodu o elektronickom doručovaní po 1.1.2012 (predovšetkým používatelia EZU) nemusia dodatočne zasielať vytlačený tzv. krycí list. Tí starší naďalej áno.

 

Históriu odoslaných dokumentov však aplikácia eDane – ako je známe – neposkytuje. Pre overenie odoslania každého dokumentu je potrebné opäť vojsť do eTaxu a navštíviť “Schránku správ“, spoločnú pre všetky firmy, ktoré užívateľ zastupuje.

 

Povinná elektronická komunikácia sa posunula na r. 2014

 

Elektronické zasielanie daňových priznaní a výkazov je povinné pre firmy-platiteľov DPH. Jej povinnosť pre platiteľov DPH sa však (čerstvo schválenou novelou zákona o správe daní) už po štvrtýkrát posunula – až na 1. január 2014. Platitelia DPH, zatiaľ pre elektronickú komunikáciu neregistrovaní, môžu teda zatiaľ zasielať dokumenty naďalej v papierovej forme. Ale nie všetci – firmy, ktoré sú povinné zasielať súhrnný výkaz k DPH, elektronickú komunikáciu vybavenú mať musia. Súhrnný výkaz je totiž možné podávať len elektronicky.

 

PS Prečo o tomto píšem? Pochopenie, zariadenie a sfunkčnenie prístupu do nového systému pre e-komunikáciu s DRSR mne osobne zaberie pri každej zmene niekoľko hodín až dní. Postup na stránke DRSR.SK síce uvedený je, ale na rôznych miestach a pomerne nejasne – takmer vždy je potrebné aspoň raz použiť aj telefón. Tak snáď to niekomu pomôže.

 

PRE VIAC TIPOV O DANIACH, AKO NA NE A SOFTVÉROCH NEVÁHAJ A OSTAŇ V KONTAKTE


O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s internetovými podnikateľmi a chlapíkmi z oblasti IT.

Share This