1. Čo všetko si môže dať do daňových výdavkov podnikateľ, ktorý vlani používal osobné motorové vozidlo aj na podnikanie? (pravidelný servis, STK atď..) Ktoré výdavky si uplatniť nemôže?
Výdavky závisia od režimu automobilu: či ide o automobil zaradený v obchodnom majetku (firemný automobil) alebo automobil osobný/súkromný/vo firemnom majetku nezaradený a podnikateľ ho používa na firemné jazdy (prípadne ide o automobil zamestnanca). V jednom aj druhom prípade sa uplatňujú náklady inak a iné – v prvom prípade sú de facto všetky vynaložené náklady daňovými, v druhom sú nákladmi len výdavky na pracovné cesty uskutočnené na tomto súkromnom aute.
Podrobnejšie sú vymenované v článku Auto súkromné či firemné, na rodné číslo či na IČO: aké výdavky je možné si uplatniť?
alebo v praktickom PDF-ku Automobil v podnikaní: možné režimy a tipy z praxe (PDF)
2. Môže výdavky na vozidlo uplatniť aj paušálne? Ak áno, aké podmienky musí splniť?
3. Do akej výšky si môže uplatniť výdavky na nákup pohonných hmôt? Za akých podmienok ich môže uplatniť paušálne, v akej výške?
Áno. Pri firemnom vozidle – teda pri režime “automobil zaradený do obchodného majetku” – si podnikateľ môže uplatniť výdavky vo výške 80% z odpisov (teda zo vstupnej ceny vozidla), technického zhodnotenia, poistenia, opráv, servisu, diaľničných známok, príslušenstva a iných súvisiacich výdavkov. Týmto deklaruje, že automobil používa okrem firemných jázd aj na súkromné účely a výhodou je, že nemusí jeho používanie na firemné účely preukazovať, teda ani viesť evidenciu jázd.*
Rovnaký paušál platí aj pre nákup pohonných hmôt – aj v tomto prípade si možno v nákladoch uplatniť 80% z nákupu. V tomto prípade nie je potrebné viesť evidenciu jázd, stačí si iba evidovať stav tachometra k začiatku a koncu roka (prípadne iného zdaňovacieho obdobia). Pozor, zákon režim 80% pre všetky výdavky súvisiace s autom a paušál 80% pre nákup pohonných hmôt oddeľuje ako 2 samostatné možnosti či režimy – v prvom prípade je auto používané “aj-aj” (teda na biznis aj súkromný život), v druhom iba a plne na biznis (100% na všetko, 80% na pohonné hmoty.
Podobný “paušál” platí aj pre režim súkromný automobil SZČO (pozor, nie zamestnancov, ale iba SZČO) používaný na pracovné cesty. Jednou možnosťou je evidovať a dokladovať pracovné cesty, pričom si SZČO môže v nákladoch uplatniť aj amortizáciu na každý prejazdený kilometer, no môže si to zjednodušiť tak, že z nákupu pohonných látok si uplatní iba 50% (nič viac) a evidovať musí iba stav tachometra k začiatku a koncu roka.
No vo väčšine takýchto prípadov je pre SZČO výhodnejšie si automobil zaradiť do obchodného majetku (firemný automobil, predchádzajúci odstavec) a uplatniť si 80% zo všetkých nákladov.
*Poznámka k dani z príjmu z nepeňažného príjmu: od začiatku roku 2015, kedy sa do zákona dostala voľba 80% vs. 100% na náklady súvisiace s firemným majetkom, sa v praxi, na školeniach či v diskusiách hovorí o tom, že ak si firma uplatňuje v daňových nákladoch ohľadne majetku (autá, počítače, nábytok atď) iba 80%, niekomu – zamestnancovi resp. spoločníkovi, ktorý je na účely zákona o dani z príjmov považovaný tiež za zamestnanca – vzniká nepeňažný príjem. A teda ho treba zdaniť aj “zodvodniť”. Dokonca aj sama Finančná správa vydala k danej téme podrobnejší materiál, ktorý už medzičasom prečesala a zaktualizovala – najnovšia verzia je tu, príjemnú zábavu. Podľa všetkého – alebo aspoň podľa mňa – pri počítačoch, nábytku a inom majetku (okrem) áut uplatnenených v nákladoch na 80% zamestnancovi ani nikomu iného nepeňažný príjem nevzniká a zamestnancovi je potrebné čosi zdaňovať (pozri otázku č. 9) iba v prípade auta, ktoré si na jednej strane firma (jeho zamestnávateľ) uplatňuje v nákladoch na 100% a na druhej strane ho vyslovene poskytne zamestnancovi/spoločníkovi na súkromné účely.
A ešte k DPH: režim “80% na všetko” bohužiaľ nie je stopercentne kóšer pri platiteľoch DPH. Zákon o DPH totiž nespolupracuje so zákonom o dani z príjmov – pri 80% paušáli čisto na pohonné látky je možné z dôvodu jednoduchosti odpočítať DPH rovnako na 80%; no s ostatnými vstupmi (vstupná cena auta, oprava, údržba atď) si však podnikateľ môže odpočítať iba DPH zodpovedajúcu skutočnému nameranému použitiu auta na podnikateľské účely. Čo by v niektorých prípadoch mal pravidelne sledovať a odpočítanú DPH z auta dokonca na konci roka podľa každoročne nového pomeru prepočítať a rozdiel štátu vrátiť, resp. si od neho pýtať späť. Dosť nešťastná situácia.
Podrobnejšie:
Daň z príjmov 2015: ako nám výdavky na automobily, firemný majetok a odpisy opäť zvýšia dane
Pracovná cesta či výlet? Daňový náklad a iné výhody
Môžem si dať výlet do Thajska ako pracovnú cestu a daňový náklad? (nové formy pracovných ciest + otázky z praxe)
4. Kedy sa mu oplatí uplatniť skutočné výdavky a kedy paušálnou sumou? Kedy musí viesť knihu jázd?
Skutočné výdavky – teda výdavky vyššie než 80% z nákupov – môžu byť výhodnejšie pre podnikateľov, ktorí majú nízke reálne výdavky: napr. programátori, dizajnéri, účtovníci, lektori a pod. Prípadne pre plnohodnotných platiteľov DPH, ktorí si z nákupu pohonných hmôt do firemného auta môžu odpočítať vstupnú DPH-čku. Nevýhodou je povinnosť viesť podrobnú evidenciu jázd, v rámci ktorej je potrebné preukázať a zdokladovať každú jazdu ako pracovnú, resp. potrebnú na dosiahnutie, udržanie a zabezpečenie príjmov firmy. Osobne evidenciu jázd príliš neobľubujem, veď prirodzeným cieľom každého podnikateľa je si agendu zjednodušiť maximálne, ako to ide, nehovoriac o tom, že v praxi sa hovorí o čoraz podrobnejších daňových kontrolách každej jazdy podnikateľa a to z každej strany.
Tip: s tímom SuperFaktúry sme nedávno vytvorili šikovnú knihu jázd online. Jazdy si viete vytvoriť niekoľkými klikmi, bez zadávania kilometrov, ručného počítania či rozmýšľania nad príslušným režimom DPH. Prípadne – a teraz sa držte – vám ich SuperFaktúra zrekonštruuje trebárs aj za celý rok dozadu. Evidenciu jázd si môžu doobjednať registrovaní používatelia SuperFaktúry.
5. Dá sa v podnikaní použiť automobil, ktorý podnikateľ kúpil ešte ako súkromná osoba? Je možné odpočítať DPH z takéhoto staršieho auta?
Dá. V prípade SZČO – teda fyzických osôb – je pomerne jednoducho možné preradiť z osobného užívania do podnikania súkromné auto. Netreba ho “prepisovať na IČO”, ako sa to občas v praxi traduje – stačí ho zaradiť do obchodného majetku podnikateľa a teda začať daňovo odpisovať. Pozor, odpisuje sa síce z pôvodnej a správne vypočítanej vstupnej ceny, ale odpisy za roky, počas ktorých auto vo firemnom majetku nebolo, sa jednoducho neuplatnia.
Ak sa tento podnikateľ – hneď pri začatí podnikania alebo neskôr – stane platiteľom DPH, má možnosť si jednorazovo odpočítať DPH z nákupov, ktoré uskutočnil ešte ako neplatiteľ DPH. Túto DPH si však môže odpočítať iba z nákupov, ktoré uskutočnil síce ešte ako neplatiteľ DPH, ale už ako podnikateľ – teda spätné odpočítanie DPH pri registrácii za platiteľa DPH nie je možné z nákupov uskutočnených ešte pred začatím podnikania. Ak je auto už čiastočne odpísané, odpočítať DPH z nákupu je možné iba čiastočne – je potrebné ju znížiť o sumu, zodpovedajúcu pomeru medzi už uplatnenými daňovými odpismi a celkovou vstupnou cenou.
Príklad:
Ak teda občan Jozef kúpil auto napr. v júli 2015, podnikateľom sa stal v novembri 2016, môže auto zaradiť do odpisovania a uplatniť si celý odpis za rok 2016. Odpisy, ktoré by si mohol uplatniť za júl až december 2015, mu však prepadajú. Toľko daňové náklady. A DPH: ak sa stal platiteľom DPH napr. v decembri 2016, spätne si odpočítať DPH z nákupu tohto auta nemôže – v dobe jeho nákupu ešte totiž nebol podnikateľom.
A naopak: Občan Jozef sa v januári 2016 stal podnikateľom a v júli 2016 kúpil auto za cenu vrátane DPH. Toto hneď aj zaradil ako firemné – tj do obchodného majetku – a začal odpisovať. Celý rok 2016 bol ešte neplatiteľom, čiže auto odpisoval zo vstupnej ceny vrátane DPH. V januári 2017 sa stal platiteľom DPH. Auto kúpil už ako podnikateľ za cenu vrátane DPH a teda v prvom daňovom priznaní k DPH si môže jednorazovo odpočítať DPH z tohto nákupu. Nie však celú, musí ju znížiť o sumu, zodpovedajúcu pomeru medzi už uplatnenými daňovými odpismi (teda odpismi za rok 2016) a celkovou vstupnou cenou. No a o túto vypočítanú a jednorazovo odpočítanú DPH musí tiež znížiť vstupnú cenu pre odpisy a od r. 2017 odpisovať z novej, upravenej vstupnej ceny.
Podrobnejšie:
Ako preradiť starší automobil z osobného užívania do podnikania (a čo s odpismi)
Auto súkromné či firemné, na rodné číslo či na IČO: aké výdavky je možné si uplatniť?
Automobil v podnikaní: možné režimy a tipy z praxe
Lízing, kúpa, úver: ako odpočítať DPH z áut kúpených ešte pred registráciou za platiteľa DPH?
Ako odpočítať DPH z auta kúpeného pred registráciou za platiteľa DPH (a čo s odpismi)
Dá sa odpočítať DPH z nákupov pred začatím podnikania? A čo daňové výdavky? Väčšinou áno
6. Ak vlani niekto len začal podnikať, oplatí sa mu kúpiť si vlastné auto, alebo zaobstarať si auto na lízing? Mohli by ste vysvetliť aj v čom sú výhody jednotlivých druhov lízingu – operatívny a finančný. Kedy sa ktorý oplatí?
Voľba “operatívny – finančný lízing” je skôr záležitosťou finančného manažmentu samotného podnikateľa. V rámci služieb operatívneho lízingu zabezpečuje prenajímateľ niektoré úhrady za súvisiace služby, finančný funguje na mierne iných princípoch. Výhodou operatívneho lízingu z hľadiska účtovného či daňového je jednoduchosť (v praxi často jedna platba mesačne), účtovanie a daňové posúdenie finančného prenájmu je trochu zložitejšie.
A či auto kúpou alebo prostredníctvom operatívneho alebo finančného lízingu? Daňové pravidlá od r. 2015 zosúladili odpisovanie áut nadobudnutých kúpou a tých obstaraných lízingom – odpisujú sa úplne rovnako, čiže výhody z daňového hľadiska nie sú žiadne, možno auto obstarané kúpou je účtovne spracovať o čosi jednoduchšie. V konečnom dôsledku si podľa mňa šikovný podnikateľ jednoducho prepočíta náklady každého spôsobu financovania jeho auta na kilometer (vrátane prípadných daňových úspor) a rozhodne sa na základe tohto čísla :)
7. Oplatí sa podnikať na požičanom aute?
Či sa to oplatí, závisí od podnikateľského či finančného rozhodnutia samotného podnikateľa. V prípade auta prenajatého (od súkromnej osoby prípadne spomenutý operatívny lízing) “idú” do nákladov náklady na nájomné, prípadne iné súvisiace náklady, ktoré daňovník vynaložil a rovnako aj náklady na pohonné hmoty (80%-ný paušál alebo 100% či iné percento na základe evidencie jázd).
Náklady na pohonné hmoty je v prípade prenajatého či požičaného auta totiž možné uplatniť prostredníctvom ktoréhokoľvek z 3 možných spôsobov, aké platia pre firemné autá. Ale pozor, uvedené sa týka len pohonných hmôt. Samotné nájomné sa do nákladov účtuje v plnej sume, no zároveň tým podnikateľ deklaruje, že prenajaté auto používa na podnikanie v plnej miere – a teda je povinný viesť podrobnú evidenciu jázd.
Podrobnejšie: Náklady na pohonné hmoty: tak treba bločky alebo nie?
8. V minulom roku prestal živnostník podnikať a predal vozidlo. Musí platiť daň z ceny, za ktorú auto predal? O aké výdavky si môže základ dane znížiť?
Ak hovoríme o dani z príjmov (nie DPH) a ide o odpisovaný automobil, tak daňovým príjmom/výnosom je príjem z predaja a daňovým výdavkom je daňová zostatková cena iba do výšky príjmov z predaja. Samozrejme do daňových nákladov je možné uplatniť aj iné náklady súvisiace s predajom (inzerát a pod.).
Podrobnejšie: Predaj firemného auta: daň z príjmov, DPH, zostatková cena (a na čo všetko vlastne nezabudnúť)
9. Môže si zamestnávateľ dávať do nákladov výdavky na vozidlo, ktoré využíva jeho zamestnanec na služobné aj súkromné účely?
Môže. V tomto prípade však treba zamestnancovi k zdaniteľnej mzde pripočítať aj určitú časť zo sumy vozidla a zdaniť mu ju, vrátane odvodov (ide mesačne o 1% zo vstupnej ceny pre odpisovanie a to počas 8 rokov, pričom od druhého roku sa táto suma znižuje o 12,5%). Aspoň tak by sa teda oficiálne malo.
Viac: Firemný majetok či iné vstupy a jeho použitie na súkromné účely (daň z príjmov i DPH)
10. Ako si môže podnikateľ odpisovať vstupnú cenu vozidla od základu dane: mohli by ste to ilustrovať na nejakom príklade? Ako sa určí vstupná cena?
Vstupná cena pre odpisovanie sa v prípade obstarania automobilu kúpou sa určí ako:
1. kúpna cena auta (na základe faktúry, kúpnej zmluvy alebo iného dokladu)
2. plus iné náklady súvisiace s obstaraním do času uvedenia majetku do užívania – napr. registračný a recyklačný poplatok na dopravnom inšpektoráte
3. pri platiteľoch DPH, ktorí majú nárok na odpočítanie vstupnej DPH pri tomto aute, sa DPH do vstupnej ceny nezahŕňa. Neplatitelia DPH – vrátane podnikateľov registrovaných pre DPH podľa § 7a zákona o DPH – DPH do vstupnej ceny zahŕňajú.
Vstupná cena pre odpisovanie sa v prípade obstarania automobilu formou finančného lízingu sa určí ako:
1. kúpna cena auta – ide o celkovú istinu podľa splátkového kalendára
2. plus iné náklady súvisiace s obstaraním do času uvedenia majetku do užívania – napr. registračný a recyklačný poplatok na dopravnom inšpektoráte, poplatok za uzavretie lízingovej zmluvy a pod.
3. DPH nie je súčasťou vstupnej ceny ani pri platiteľoch DPH ani v prípade neplatiteľov DPH
Postup pre odpisovanie:
1. automobil sa zaradí do odpisovej skupiny a stanoví sa doba odpisovania – pri osobných automobiloch ide o 4 roky
2. v prípade osobných automobilov je možné uplatniť iba rovnomerné odpisy
3. automobil sa odpisuje od mesiaca, v ktorom bol zaradený do užívania
4. ročný odpis sa upraví podľa počtu mesiacov užívania – ak bol automobil do užívania zaradený napr. v 9/2016, ročný odpis sa vydelí 12 mesiacmi a vynásobí 4 mesiacmi.
5. ročný odpis sa zaokrúhli na celé eurá nahor
6. v prípade, ak si podnikateľ uplatňuje iba 80% z výdavkov na automobil (automobil používaný aj na súkromné účely bez evidencie jázd), do daňových nákladov vstupuje iba 80% z takto vypočítaných odpisov.
Podrobnejšie: Leasingové splátky nie sú firemnými nákladmi. Do nákladov vstupujú odpisy
Ešte raz: základný prehľad možností pre podnikateľa i jeho účtovníka som zhrnul v PDF-ku Automobil v podnikaní: možné režimy a tipy z praxe
Aké sú Vaše skúsenosti s autom v daňových nákladoch?
Ktorý režim prevláda?
Čo Vám prešlo a čo nie?
Podeľte sa v komentároch, pomôžete tak aj ostatným
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.
Dobry den,
narazil som na tuto diskusiu z roku 2017 ohladom moznosti/nemoznosti volby medzi 2 variantami:
1) uplatnovanim vydavkov na auto vo vysle 100% v pripade zdanovania 1% nepenazneho prijmu zamestnancovi/konatelovi
2) uplatnovanim pausalu 80% vydavkov na auto a nezdanovania 1% nepenazneho prijmu zamestnancovi/konatelovi
Mne to zo znenia zakona podobne ako Vam tiez pride tak ze tam ta moznost je, ale chcem sa spytat ci sa to medzicasom za tych 6 rokov nejak nevyjasnilo a neustalil nejaky presnejsi vyklad FS, pripadne ci su nejake skusenosti z kontrol, ako k tomu FS pristupuje.
Dakujem
Dobrý deň, som SZČO – programátor, mám vlastné auto ktoré som kupoval ako súkromná osoba, používam ho aj na súkromné účely, keby som si chcel uplatniť výdavky vo forme paušálnych výdavkov do výšky 50 % z celkového preukázaného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia ako sa preukazuje nákup pohonných hmôt? Tereba mať bločky z tankovania? Ako sa eviduje stav tachometra na začiatku a na konci treba ísť s autom do nejakého servisu kde mi dajú potvrdenie o stave tachometra? Alebo si to len osobne poznačím na začiatku a na konci a nikto to nemusí kontrolovať? Vopred ďakujem za odpoveď.
Dnes som zrovna objednávala všetky dostupné zbierky k zákonom kvôli ročnej uzávierke. Ešte som objavila aj zľavové kupony, takže skvelý vianočný darček pre moju kanceláriu. Tip pre tých, ktorí tiež kupujú tieto zbierky: https://www.kuponyzdarma.sk/ , určite to poteší aj vás :)
Dobrý deň, chcem sa informovať pretože len nedávno som sa presťahoval do iného okresu zmenil som si trvalý pobyt a stal sa SZČO.
Na podnikanie ale aj na súkromne účely využívam dve autá,
jedno je písané na priateľku (nieje SZČO),
a druhé je na moje meno s tým že je ešte na značkách z okresu z ktorého som sa presťahoval,
a ja potrebujem vedieť či je problém ak faktúrujem “Dopravu” a nemám žiadne auto nahlásené na daňovom?
( niekto mi raz vravel že do konca roka 2017 niesom povinný nahlasovať auto daňovemu, že až v roku 2018… je to pravda? )
Ďakujem.
Autá sa daňovému úradu už pár rokov nenahlasujú. Auto môžete používať ako súkromné v režime “cestovné náhrady”, no podľa zákona o dani z príjmov môže byť touto formou v nákladoch iba auto vlastné. Samozrejme ho môžete dať do obchodného majetku, tj používať v režime “firemné auto”.
Dobrý deň, maximálna vstupná cena automobilu (cena bez DPH) je 48.000,00, alebo sa niečo zmenilo? Ďakujem pekne
Nie, vstupnú cenu na účtovné účely môžete mať akúkoľvek, no na daňové účely je limitovaná na 48 000 EUR pre určité prípady (je potrebné pokročilejšie testovanie).
Dobrý deň,
Chcem si overiť či tomu dobre rozumiem, ak fyzická osoba (spoločník) prenajíma svojej sro nákladné auto, ktoré nemá zaradené v obchodnom majetku si môže uplatniť iba cesťák a ostatné náklady su daňovo neuznané? ďakujem
Nie som si istý, či správne rozumiem ja – otázke teda :) Ak fyzická osoba prenajíma auto inej firme, príjmami je nájomné a výdavkami, hm, odpisy nie (keďže auto nemá v obchodnom majetku), no ani cesťáky (keďže na ňom nejazdí, ale používa ho predsa nájomca).
Ja som myslela aké náklady si môže uplatniť jeho SRO, ktorej prenajíma auto, ktorým vlastníkom je spoločník ako fyzická osoba. Zrozumitelnejšie?
Nájomné, pohonné látky a prípadne iné náklady(opravy, servis, poistné atd) ak je to určené v zmluve
A ak by bol prenájom za symbolickú sumu je to stále možné?
Nie, netrhová cena medzi 2 spriaznenými osobami by byť nemala https://ludskourecou.sk/2017/02/transferove-ocenovanie-a-hra-o-trony-novinky-pre-rok-2017/
chcem sa pre istotu spytat ci je mozne samotne auto ktore je ako obchodny majetok pouzivane vyhradne iba na podnikanie odpisovat 100 % ale zaroven na odpisy PHM uplatnovat pausal 80 % s tym ze potom netreba viest knihu jazd. Je to mozne ?
Podľa dostupných výkladov zákona o dani z príjmov zo strany daniarov áno: náklady na auto (kúpa, opravy, poistka atď) si môžete dať do nákladov na 100%, pohonné hmoty 80%-ným paušálom. V druhom prípade sa vyhnete vedeniu knihy jázd, no v prvom – 100%-né ostatné náklady – však musíte preukázať 100%-né používanie auta na biznis, no čím iným, než knihou jázd? :)
Děkuji za přehledné shrnutí, hodně to pomáhá v orientaci. Měl bych jednu doplňující otázku. Pokud si podnikatel (živnostník) pro účely podnikání půjčí vozidlo (ne finanční leasing), může si v účetnictví uplatnit náklady na nájemné (viz otázka 7). Změní se to nějak, pokud toto vozidlo občas používá i na soukromé účely? Moc děkuji za odpověď.
Náklady na nájomné v nákladoch určite. Akurát musí preukázať 100%-né používanie auta na firemné účely – ideálne evidenciou jázd.
Díky moc. Ještě jedna doplňující otázka: je možné v tomto případě pominout knihu jízd a účtovat pouze 80% nákladů na nájemné? Ještě jednou díky.
Podľa mňa nie.
Vyborne zhrnutie, dakujem. Ak si teda podnikateľ (s.r.o) uplatnuje pri automobile zaradenom v obchodnom majetku vydavky vo vyske 80% a umoznuje pouzivanie vozdila na sukromne ucely zamestnancovi/spolocnikovi, vznika im nepenazny prijem?
Podľa mňa nie, no keď si prečítate príslušné usmernenie, možno budete mať iný názor :) Ďakujem
Niekolko krat som cital to usmernenie a spolu s informaciami na inych forach kde citovali aj komunikaciu s Fin. spravou mam skor dojem ze ten nepenazny prijem vznika :(. Moj zaver bol skor taky, ze ked sa firemne auto pouziva na sukromne ucely tak to bez knihy jazd a rozdelovania jazd na sukromne/firemne nepojde s cim je spojene mnozstvo byrokracie ako rozpocitavanie PHM a podobne. Chcelo by to asi nejake informacie z realne danovej kontroly.
Chcelo. Ja žiadne tipy zatiaľ nemám, novinka platí len od r. 2015