Mám blog a neplánujem prostredníctvom neho zarábať. Musím sa stať podnikateľom?
Mám blog a chcem prostredníctvom blogu čosi zarobiť. Musím sa stať podnikateľom?
Podnikaním je podľa Obchodného zákonníka – ako základného podnikateľského zákona – “sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku”. Inak povedané: pravidelná aktivita alebo aktivity, ktorých cieľom je zarábať. Nie je pritom podstatné, či ide o príjmy veľké alebo malé, či chodia často alebo len raz do roka a dokonca ani či sa úsilie podarí a podnikateľ skončí “v pluse” – podstatná je sústredená aktivita a cieľ zarobiť.
Každý, kto pod túto definíciu spadá, by sa mal zaregistrovať ako podnikateľ, resp. svoje aktivity zastrešiť jednou z možných právnych foriem podnikania. Najjednoduchšou a najdostupnejšou je podnikanie formou živnosti – teda podnikanie jednej fyzickej osoby, individuálneho podnikateľa. Je možné samozrejme podnikať aj formou spoločnosti s ručením obmedzeným (eseročky) alebo inej obchodnej spoločnosti.
Naopak: podnikanie bez oficiálnej právnej formy registrovanej na úradoch je nelegálne a je dokonca trestným činom. Okrem problémov s úradmi, ktoré občas v podnikaní riskujeme všetci, však podnikanie bez oficiálnej značky môže spôsobiť nedôveru pred mnohými klientmi. Okrem toho čokoľvek, čo iní podnikatelia “čiernemu” podnikateľovi neoficiálne a bez dokladu platia, si nemôžu dať do daňových nákladov.
V praxi a internetových diskusiách sa často vyskytujú otázky, či sa len predsa nedá vyhnúť podnikaniu ako oficiálnej forme od prvej sekundy blogovania so symbolickými zárobkami a či neexistuje nejaký “medzistupeň” 😃 A vyskytujú sa teda aj mnohé odpovede a názory, často protichodné.
Modelový príklad: občan-nepodnikateľ Janka si založí blog o cvičení, na ktorom umiestni reklamné bloky zo služby Google Adsense. Blog je čítaný, obsahu pribúda, čitatelia ho čítajú a občas dokonca na reklamu aj kliknú. V Google Adsense konte sa Janke postupne zbierajú zarobené eurá, ktoré Janka napríklad jedenkrát do roka dostane naraz vyplatené – napr. v sume pár stoviek či tisícov EUR. A cca o rok znova.
Je takáto aktivita podnikaním alebo nie? Reštriktívny – a teda ten prísnejši a obmedzujúci – výklad znie: bez ohľadu pravidelnosť a výšku príjmu by sa mal každý, kto na svojom webe umiestnil napr. reklamné bloky, vlastné produkty či inú možnosť potenciálneho zárobku, registrovať ako podnikateľ. Poskytuje totiž služby, prípadne predáva tovar – a to za úhradu.
No je možný aj miernejší postoj:
- ak ide o blogera či majiteľa webu, ktorého cieľom nie je pravidelne, výrazne či dlhodobo zarábať, len čosi tvoriť a zároveň si privyrobiť na náklady, nemusí ísť o podnikanie. Bloger zdaní svoj príjem ako tzv. “ostatný príjem” v zmysle § 8 zákona o dani z príjmov – tj ako občan, nie podnikateľ. Teda z rozdielu medzi zárobkom a súvisiacimi nákladmi zaplatí 19%-nú daň z príjmov a 14%-né zdravotné odvody. A ak má takýto bloger celkové ročné príjmy maximálne do 1 968,68 EUR (pre rok 2019) resp. 2 206,10 EUR (2020) – napr. študent, mamička na rodičovskej dovolenke či dôchodca – nemusí ani len podávať daňové priznanie a teda nič platiť. Neskôr – ak sa jeho zarábanie stane pravidelnejším, výraznejším, prípadne príde na iné možnosti, ako prostredníctvom svojho webu pravidelne dosahovať príjmy – mal by už získať podnikateľské oprávnenie.
- ak majiteľ webu či bloger zarába pravidelne a často – napr. inkasuje “mix” zárobkov za reklamu, affiliate sprostredkovanie či povedzme predaj digitálnych produktov, napĺňa táto činnosť znaky podnikania – ide totiž o sústavnú činnosť za účelom dosiahnutia zisku. Uvedené sa rovnako vzťahuje aj vyslovene na podnikateľa, ktorý vlastní viacero tematických webov/blogov s cieľom systematického zarábania. V tom prípade by mal byť prevádzkovateľ webu registrovaný ako podnikateľ – či už ako živnostník, eseročka alebo inou z možných právnych foriem. Ak už bloger podnikateľom je – napr. kvôli iným činnostiam, ktoré vykonáva – zaregistruje si nový predmet činnosti, svoje “nové” príjmy správne zahrnie medzi svoje ďalšie podnikateľské príjmy a správne zdaní.
Nižšie uvádzam stručne rozdiely medzi najčastejšou živnosťou a eseročkou. Ešte predtým však jeden tip:
Naša cvičiteľka Janka z predchádzajúceho príkladu, zatiaľ stále nepodnikateľka, zarobí ročne na reklame v systéme Google Adsense a províziách od affilliate partnerov napr. 3 500 EUR. Iné príjmy nemá. Ak podá daňové priznanie k dani z príjmov ako nepodnikateľ a tieto príjmy uvedie ako ostatné príjmy, zaplatí z nich štátu spolu na dani z príjmov a zdravotnom poistení 33%, tj 1 155 EUR. (Je síce pravda aj to, že nemusí zdaňovať celých 3 500 EUR a aj ako nepodnikateľ má možnosť zdaniť iba rozdiel medzi príjmami a prípadnými nákladmi – no ako vstupy si kupuje len hosting, doménu a nejaké tie obrázky, čo ročne činí iba nevýrazných pár desiatok EUR).
Ak by si však Janka založila živnosť, môže si od príjmov odpočítať legálne fiktívne a zároveň úžasné paušálne náklady vo výške 60% z príjmov (tj 2 100 EUR) a rovnako aj nezdaniteľnú časť “na seba” (cca 3 937 pre rok 2019, 4 412 EUR pre rok 2020), na dani z príjmov teda nezaplatí nič. Ako podnikateľ tak počas prvých rokoch podnikania platí len preddavky na zdravotné poistenie cca 70 EUR mesačne a v prípade podnikania popri štúdiu, materskej či rodičovskej dovolenke môže byť zdravotné poistenie dokonca ešte o čosi nižšie. Ako vidíme, živnosť môže byť niekedy aj výhodnejšia ako “nepodnikanie”.
Podrobnejšie:
Nebojte sa živnosti: nehryzie. 7 dôvodov, prečo si ju založiť
Živnosť popri zamestnaní: aké sú rozdiely či výhody?
Študent živnostník a dane + odvody: čo všetko sa naňho vzťahuje
Stávam sa podnikateľom: dane, odvody, účtovníctvo či ručenie
Prejdime si 2 najčastejšie právne formy podnikania:
Živnosť:
-
jednoduché, lacné a rýchle založenie a zrušenie – podnikať je možné začať de facto hneď a keď vám “biznis” nepôjde, je možné činnosť kedykoľvek ukončiť
-
možnosť uplatniť si skvelé paušálne výdavky vo výške 60% z príjmov – 60% z príjmov podnikateľ jednoducho nemusí zdaniť. Toto nemá zamestnanec v trvalom pomere ani eseročka, toto ber
-
daňové úľavy – podnikateľ si príjmy v prvom kroku zníži o spomenuté paušálne výdavky a ďalej si ho môže znížiť aj o nezdaniteľné časti na seba či manželku (základnou sumou je v r. 2020 4 412,20 EUR), rovnako vie dostať daňový bonus na dieťa (cca 22 EUR mesačne)
-
spočiatku sa platia iba malé odvody do poisťovní (zdravotná a Sociálna poisťovňa) – odvody narastajú od druhého-tretieho roku podnikania (a závisí samozrejme aj od príjmov a celkových výsledkov)
-
žiadny problém s vyberaním si peňazí na súkromné účely – peniaze na podnikateľovom účte sú jeho a môže si s nimi robiť, čo chce
-
plné ručenie – za záväzky spojené s podnikaním ručí podnikateľ neobmedzene celým svojim podnikateľským aj nepodnikateľským majetkom. V prípade nejakého dlhu voči štátu na daniach, odvodoch, pokutách (napr. za GDPR) či záväzkoch (napr. zo súdneho sporu) môže v krajnom prípade prísť aj o byt či iný súkromný majetok. Práve s cieľom obmedziť toto riziko si podnikatelia často zakladajú eseročky.
-
založenie eseročky trvá pár týždňov a stojí od 200 do 400 EUR, likvidácia eseročky je niekoľko mesačný proces a stojí ešte o čosi viac
-
eseročka si môže uplatniť iba skutočné náklady spojené s podnikaním (náklady na weby, vzdelávanie, pracovné cesty, techniku, služby, kanceláriu či zamestnancov), paušálne výdavky nie
-
a preto musí viesť aj pomerne zložité a rozsiahle podvojné účtovníctvo, ktoré predsa len komplikuje život (doklady, systém) a navyše aj čosi stojí (účtovník)
-
peniaze z eseročky nie je možné len tak vybrať na súkromné účely bez vysokých daní či odvodov, preto je potrebné vymýšľať rôzne spôsoby, ako sa k de facto “vlastným” peniazom dostať častejšie a lacnejšie
-
eseročka principiálne ručí za svoje záväzky len do výšky svojho oficiálneho účtovného majetku. Súkromný majetok spoločníka eseročky je chránený.
Čo je výhodnejšie: živnosť alebo eseročka?
Podrobnejšie:
Prechod na eseročku nie je pre všetkých
Prechádzam zo živnosti na eseročku: čo ma čaká?
DPH: kedy sa ma týka a kedy nie
Pri podnikaní v oblasti blogov, webov – a hlavne súvisiacom poskytovaní služieb – sa podnikateľ môže “stretnúť” s DPH-čkou v týchto situáciách:
-
dosiahne obrat 49 790 EUR za 12, resp. menej po sebe idúcich mesiacov – vtedy je povinný požiadať o registráciu za plnohodnotného platiteľa DPH. Rovnako môže požiadať o registráciu aj dobrovoľne pri nižšom obrate. Odo dňa zaregistrovania však musí takmer každú svoju službu dodanú v rámci SR (napr. vlastné služby či reklama) fakturovať za cenu vrátane DPH. Rovnako si však môže odpočítať DPH zo svojich vstupov / nákupov, ktoré použil na toto svoje podnikanie. Teda napr. z nákupov programátorských prác, dizajnu, webhostingu a domén ale napr. aj z prenájmu kancelárie, kúpy auta či benzínu. Pozor: do obratu sa nepočíta všetko, čo podnikateľ predá. No principiálne sa doň počítajú vyfakturované sumy, bez ohľadu na úhradu. Tip: ak ide o podnikateľa, ktorý dodáva len služby a to iba slovenským odberateľom a zároveň má minimálne vstupy/náklady, bude vhodné sa za platiteľa DPH neregistrovať vopred dobrovoľne, ale skutočne až pri dosiahnutí zákonného obratu. Znamená to totiž menej agendy a teda jednoduchší život.
-
dodá službu do krajiny EÚ odberateľovi s IČ prideleným v tejto krajine – vtedy je povinný sa zaregistrovať pre DPH podľa § 7a, ľudovo ako “čiastočný platiteľ DPH”. Pribudne mu niekoľko povinností, no principiálne v rámci SR fakturuje predaj svojich služieb či tovaru stále za sumu bez DPH. Čo má “na krku”:
-
za každý predaj takejto služby vystaviť faktúru s náležitosťami podľa slovenského zákona o DPH
-
každý štvrťrok vykázať hodnotu dodaných služieb odberateľovi z inej krajiny EÚ v súhrnnom výkaze
-
každú nakúpenú službu či digitálny produkt (napr. webhosting, fotografie, PPC reklamu, softvér a pod.) zo zahraničia (z krajiny EÚ ako aj z krajín mimo EÚ) je povinný samozdaniť DPH-čkou – tj z hodnoty nakúpenej služby vypočítať slovenskú 20%-nú DPH-čku a odviesť ju štátu. Na tento účel aj za každý predmetný mesiac povinný podať daňové priznanie k DPH.
-
Viac a podrobnejšie:
Nielen platiteľ DPH: typov registrácie pre DPH je viac
Faktúra za poskytnuté služby do EÚ: ako postupovať?
Podnikateľ registrovaný podľa § 7a zákona o DPH – ako na to
Samozdanenie prijatej služby – postup
Dostal som faktúru za službu zo zahraničia. DPH, samozdanenie a odpočítanie
Nákup služby z EÚ znamená registráciu, služba z tretích krajín sa samozdaňuje bez registrácie
10 situácií, kedy si – NAISTO – môžete odpočítať DPH (a možno o nich ani neviete)
Ako na daňové priznanie k DPH (platiteľ DPH)
Najčastejšie spôsoby či formy zarábania blogerov
Reklama Google Adsense
Na účely dane z príjmov ide samozrejme o podnikateľský príjem, ktorý treba riadne zaevidovať, priznať a zdaniť. A to rôzne, v závislosti od toho, či blog prevádzkuje živnostník alebo eseročka – živnostník zdaňuje len svoj reálne zinkasovaný príjem, ktorý mu v danom roku dorazil na niektorý z jeho účtov – či už účet v banke, účet v službe PayPal či virtuálny účet v službe Google Adsense. Áno, nie je podstatné, či a kedy si bloger zarobené peniaze preposlal na “klasický” účet v banke, podstatné je už inkaso od Googlu. Eseročka účtuje a zdaňuje už dosiahnuté výnosy – čiže už priznané (a po správnosti aj vyfakturované) platby, bez ohľadu na to, či v danom roku aj na ktorýkoľvek z účtov dorazili alebo nie.
Vzhľadom na to, že Google je zahraničná spoločnosť so sídlom v inej krajine EÚ, bloger ako slovenský podnikateľ má aj niekoľko povinností ohľadne ďalšej dane, a to dane z pridanej hodnoty (DPH): keďže poskytuje službu (umiestnenie reklamných blokov je poskytnutím reklamnej služby) zahraničnej spoločnosti z inej členskej krajiny EÚ, je povinný sa registrovať pre DPH. Nie však ako plnohodnotný platiteľ DPH, ale podľa §7a zákona o DPH – ide o “čiastočnú” registráciu pre DPH práve z dôvodu obchodovania so zahraničím a podnikateľovi ukladá zopár povinností, ktoré som už spomenul vyššie.
Viac a podrobnejšie:
Príjmy na účte PayPal resp. na virtuálnych účtoch: zdaňuje ich vôbec SZČO?
Google Adsense a DPH: ak chceš zarábať, musíš sa registrovať
Reklama Google Adsense v súhrnnom výkaze DPH
Affiliate marketing
Affiliate marketing je de facto sprostredkovaním. Bloger prostredníctvom aktívnych linkov na svojom blogu sprostredkuje svojim čitateľom predaj tovar a služieb iného podnikateľa, tretej strany. Za čo mu táto tretia strana vypláca sprostredkovateľskú províziu.
Čiže opäť štandardné podnikanie s povinnosťou vykazovať a zdaňovať spomenuté príjmy z provízii v závislosti od toho či ide o živnosť s reálnymi výdavkami, živnosť s paušálnymi výdavkami, eseročku prípadne inú právnu formu. Poskytnutou službou je sprostredkovanie a bloger ako svoj príjem priznáva a vykazuje iba sprostredkovateľskú províziu – nie hodnotu sprostredkovaného tovaru či služby tretej strany.
Z hľadiska DPH je – rovnako ako v predchádzajúcom bode – potrebné rozlíšiť, či ide o:
- sprostredkovanie na účet slovenského podnikateľa (teda províziu vypláca firma zo sídlom v SR) – teda fakturácia za cenu bez DPH alebo vrátane DPH v závislosti od postavenia “platiteľ-neplatiteľ DPH” plus prípadné sledovanie obratu na účelu budúcej povinnej registrácie
- alebo sprostredkovanie na účet firmy sídliacej v EÚ (províziu vypláca firma z EÚ) – a teda registrácia podľa § 7a, podávanie súhrnného výkazu a prípadne aj daňového priznania k DPH pri nákupe služieb zo zahraničia
- v praxi sa slovenskí blogeri občas zaregistrujú v affiliate programe firmy sídliacej mimo EÚ – v tomto prípade povinnosť registrácie podľa § 7a zákona o DPH nevzniká a nemusia teda službu ani vykazovať v súhrnnom výkaze.
A ďalšie spôsoby zarábania/podnikania:
- reklama priama
- predaj vlastných digitálnych produktov (on-line kurzy, eBooky, SaaS softvér a pod.) – napriamo prostredníctvom samotného webu/blogu prípadne cez niektoré väčšie online platformy, slúžiace ako sprostredkovatelia
- fyzické školenia, kurzy & workshopy
- predaj vlastných hmotných produktov (vlastné výrobky či tovar)
- predaj vlastných služieb, dary/príspevky od čitateľov, a mix :)
Aby sa vydavatelia nenahnevali, zvyšok v samotnej knihe :)
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.