Daňová evidencia – vykašlite sa na účtovníctvo

Vedenie účtovníctva je babračka. Okrem iného je potrebné položkovite účtovať bankové výpisy a pokladňu, dávať pozor na začiatočné a konečné stavy, evidovať každú položku, aj keď s podnikaním nesúvisí, čo v prípade podnikateľa s piatimi bankovými účtami môže byť naozaj zábava. Inou nezáživnou činnosťou je vyhotovovať pravidelné inventúrne súpisy (týkajúce sa minimálne hotovosti), ktoré za vás v dnešnej dobe síce pro forma urobí softvér, no čo však dokazuje, že sú zbytočné, nemajú význam a “pro forma” ich tlačí každý pre bez reálneho významu.

Babračka je len o čosi menšia pri účtovníctve s prívlastkom “jednoduché”. Veľký rozdiel v prácnosti v porovnaní s podvojným skutočne neexistuje, nehovoriac o problematike daní a odvodov, ktorá je zhodná pre obe sústavy.

 

V r. 2009 vymysleli ešte úradníci na ministerstve prvej Ficovej vlády ako relatívne rýchlu reakciu na prepuknutú krízu tzv. daňovú evidenciu. Inými slovami zjednodušené jednoduché účtovníctvo. Zoberiete zošit a pod seba evidujete príjmy a výdavky, samozrejme daňové a daňovo.

 

Výhody daňovej evidencie:

 

  • nie je potrebné účtovať kompletné výpisy z účtov položku po položke, bez ohľadu to, či s podnikaním živnostníka súvisia alebo nie
  • nie je potrebné viesť knihy pokladnice a banky
  • nie je potrebné vyhotovovať inventúrne súpisy hotovosti, cenín, majetku a zásob
  • nevyhotovuje sa účtovná závierka, nepodávajú účtovné výkazy, iba daňové priznanie
  • celkovo šetrí čas a náklady na prípadného účtovníka resp. spracovateľa
  • je možné na jej evidenciu použiť papier, excelovskú tabuľku prípadne aj štandardný účtovný softvér

 

Nevýhody daňovej evidencie

 

  • nemôžu ju použiť firmy, ktoré zamestnávajú zamestnancov
  • nemôžu ju použiť firmy s ročnými príjmami za predchádzajúci rok 170 000 EUR a viac
  • nemôžu ju použiť SZČO, ktoré majú len príjmy z prenájmu nehnuteľností vrátane príjmov z prenajímania hnuteľného príslušenstva danej nehnuteľnosti. Takíto prenajímatelia nehnuteľností (teda prenajímatelia na základe pridelené DIČ, nie živnostníci) vedú inú, veľmi podobnú zjednodušené evidenciu príjmov a výdavkov (ide o evidenciu v zmysle § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov)
  • je potrebné ovládať kompletnú problematiku dane z príjmov –  daňovo uznateľné výdavky, majetok, odpisy, rezervy atď – a iných daní,
  • je potrebné viesť evidencie, rovnaké ako v účtovníctve – tj evidenciu pohľadávok, záväzkov, zásob a majetku
  • príjmové a výdavkové doklady musia spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle zákona o účtovníctve

 

Zákon o dani z príjmov nehovorí nič o tom, že daňovú evidenciu nemôžu viesť platitelia DPH. Rovnako už vôbec nespomína čiastočných platiteľov – teda osoby registrované v zmysle § 7a zákona o DPH. Podľa všetkého si teda takto môžu zjednodušiť prácu aj títo podnikatelia.

 

Pre ďalšie tipy o SZČO, financiách, daniach či účtovníctve neváhaj a zariaď, aby Ti žiadny nový článok neušiel

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

3 komentáre k “Daňová evidencia – vykašlite sa na účtovníctvo”

  1. Zuzana
    Dobrý večer,
    čítala som, že taxikári musia vieť jednoduché účtovníctvo.
    Je to pravda ? Myslím si, že aj oni ako živnostníci môžu viesť daňovú evidenciu…

    Ďakujem za odpoveď

    Odpovedať
  2. Dobry den,
    prosim o radu. Pred 4 rokmi som zacala prenajimat garsonku. Teraz bolo potrebne vymenit chladnicku a zaluzie za nove. Vediem danovu evidenciu a pri vypocte dane uplatnujem skutocne vydavky. Chcem vediet, ako mam spominane vydavky zauctovat. Myslela som si, ze chladnicku zaevidujem do dlhodobeho hmotneho majetku a budem si uplatnovat rocne odpisy, ale pri definicii hmotneho majetku narazam na hodnotu od 1 700 € vyssie.

    Okrem toho ma zmiatla informacia vo vasom clanku o danovej evidencii. Citujem:
    “Nevýhody daňovej evidencie
    – nemôžu ju použiť SZČO, ktoré majú len príjmy z prenájmu nehnuteľností vrátane príjmov z prenajímania hnuteľného príslušenstva danej nehnuteľnosti. Teda SZČO, ktoré prenajímajú nehnuteľnosť patriacu do jej obchodného majetku áno. Prenajímatelia súkromných nehnuteľností nie.”
    Asi som pripecena, ale nerozumiem, kto moze a kto nemoze uplatnovat danovu evidenciu. Preto sa spytam rovno. Som nezamestnana vedena na UP, nemam zivnost, prenajimam garsonku na zaklade oznamenia na DU a pridelenia DIC a garsonku som vlozila do obchodneho majetku s aktualnou zostatkovou hodnotou, kvoli moznosti odpisu (toto bola rada na webe nejakej daniarky na konkretnu otazku). Mozem teda viest len danovu evidenciu ?
    Dakujem za odpoved,
    Mira

    Odpovedať
    • Vy ako prenajímateľ vediete akúsi zjednodušenú evidenciu pre prenajímateľov – ide o evidenciu v zmysle § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov. Je síce podobná daňovej evidencii (tá je zas upravená v § 6 ods. 14), ale presne povedané je to čosi iné.

      Inak povedané: práve tým, že nehnuteľnosť a výdavky s ňou spojené, evidujete, sa stáva súčasťou Vášho obchodného majetku.

      Vetu ohľadne prenajímania som však v tomto článku uviedol nepresne a zbytočne mätúco – už je opravená.

      Čoskoro však na blogu plánujem nejaké tipy ohľadne prenajímania, zdaňovania a výdavkov. Môžete sa prípadne prihlásiť k odberu noviniek na email.

      Odpovedať

Vložiť komentár

Share This