Náklady na pohonné hmoty: tak treba bločky alebo nie?

Túto otázku riešim už roky. Niekto dáva do nákladov nákup benzínu iba na základe hmatateľných bločkov, iní vo všetkých možných prípadoch používajú priemernú cenu z webu Štatistického úradu, niekto situáciu rozlišuje. Jednoznačnú odpoveď podľa mňa nenapísal nikto, ani daňový zákon. Pátrajme preto spolu:

Nákup pohonných hmôt do automobilu používaného na podnikanie možno v nákladoch uplatňovať rôznymi spôsobmi:

 

Firemný automobil

Ak ide o firemný automobil – teda automobil zaradený v obchodnom majetku SZČO alebo právnickej osoby (eseročky) – firma má na výber 3 možnosti:

  • vedie podrobnú evidenciu/knihu jázd a na jej základe si dokáže v nákladoch uplatniť väčšinu z nakúpených pohonných hmôt – výdavky totiž prepočítava na spotrebu podľa konkrétnej spotreby daného vozidla. A ak teda samozrejme ide o firemné jazdy, teda jazdy na účely dosahovania príjmov. V praxi sa však normovaná spotreba podľa technického preukazu a reálna spotreba líšia o cca 30% – a práve tie idú z nákladov von. Od júla 2020 je však v tomto režime možné zvýšiť prepočítanú spotrebu o 20% a teda zvýšiť takto aj daňové náklady. Uvedené platí pre automobily osobné, nákladné automobily a pracovné mechanizmy ostávajú v režime “preukázanej spotreby vrátane spotreby uvedenej vo vnútornom akte riadenia”
  • na základe sledovania jázd prostredníctvom GPS – v tomto prípade si môže firma uplatniť rovnako 100% z nákupu, no bez prepočtu spotreby. Evidencia jázd z daného zariadenia slúži ako podklad.
  • v nákladoch si uplatní len 80% z nakúpených pohonných hmôt. Výhodou je, že nemusí viesť žiadnu evidenciu jázd ani sa zaoberať prepočtami spotreby; stačí raz ročne evidovať stav tachometra, ktorý by mal dávať zmysel. Podnikateľ je však pri kontrole povinný preukázať/dokázať, že predmetný automobil používa výlučne na podnikateľské účely – bez knihy jázd či GPS.

 

Súkromný automobil SZČO

Ak ide súkromný automobil SZČO, firma má na výber 2 možnosti:

  • vedie podrobnú evidenciu jázd a v nákladoch si uplatní základnú náhradu za každý kilometer jazdy a náhradu za spotrebované pohonné látky. Na rozdiel od firemného vozidla si nemôže uplatniť iné súvisiace náklady – napr. opravy alebo odpisy (tie sú však zahrnuté v základnej náhrade za opotrebovanie auta)
  • uplatní si 50% z nákupu – čiže čosi podobné, ako 80%-ný paušál v prípade firemného vozidla. V tomto prípade opäť nemusí viesť evidenciu jázd

 

Súkromný automobil zamestnanca

Ak ide o súkromný automobil zamestnanca firmy (SZČO alebo eseročky), firma zamestnancovi prepláca cestovné náhrady. Okrem iného náhradu za používanie súkromného auta zamestnanca – teda už spomenutý súčet základnej náhrady a náhrady za spotrebu pohonných látok. V prípade eseročky je možné uplatniť si aj cestovné náhrady konateľa, ak ich však na súkromnom automobile uskutočnil spoločník, ktorý nie je v danej eseročke zamestnancom ani konateľom, tak nie.

 

4643936607_364ddbfb7a_zAutomobil požičaný, prenajatý alebo lízingovaný

Ak ide o automobil požičaný alebo prenajatý teda napr. aj automobil lízingovaný, firma si môže výdavky uplatniť rovnakými spôsobomi, ako v prípade automobilu firemného – teda jedným z 3 vyššie uvedených spôsobov (kniha jázd, GPS alebo 80%-ný paušál).

 

Je potrebné vo všetkých prípadoch preukázať cenu pohonných hmôt dokladmi o nákupe?

Toto sú pravidlá vytiahnuté zo zákona o dani z príjmov + zákona o cestovných náhradách. Nejasnú a teda chúlostivú otázku, či je a v ktorých prípadoch je potrebné preukazovať výdavky reálnym nákupom a kedy na prepočet postačí informatívna verejná cena zákon ani žiadne záväzné či menej záväzné usmernenie neuvádza. A pokiaľ dobre hľadám, jednoznačnú odpoveď zatiaľ nenapísal žiaden kolega, každý sa zmohne viacmenej len na citovanie zákonov.

Jediné konkrétne vodítko poskytujú všeobecné informácie na novom (a o čosi lepšom než predošlom) portáli Finančnej správy ohľadne možných výdavkov SZČO:

Pri firemnom vozidle (zaradenom v obchodnom majetku, prenajatom či požičanom) uvádza zákon možnosť uplatnenia výdavkov “podľa cien platných v čase ich nákupu”, pričom v linkovanom materiáli na webe dopĺňa Finančná správa “na základe dokladov o nákupe”.

Pri súkromnom automobile SZČO (teda aute nezaradenom v obchodnom majetku) uplatní SZČO vo výdavkoch základnú náhradu “podľa cien platných v čase ich nákupu” (rovnako ako je to napísané v zákone), no v tomto dovysvetlení text “na základe dokladu o nákupe” neuvádza.

Z uvedeného (zatiaľ) vyplýva:

Doklady, resp. bločky týkajúce sa nákupu pohonných hmôt sú potrebné v prípade firemného vozidla – resp. auta zaradeného v obchodnom majetku SZČO alebo eseročky, auta požičaného, prenajatého či lízingovaného. Na základe nich sa urobí prípadný prepočet spotreby z evidencie jázd či sa dajú do výdavkov v 100%-nej výške (GPS) resp. sa uplatní 80%-ný paušál.

V prípade použitia súkromného auta SZČO (teda auta nezaradeného v obchodnom majetku) je možné prepočítať náklady za spotrebu podľa cien platných v čase nákupu – nie sú však potrebné bločky, ale “platnú cenu” stačí preukázať napr. priemernými cenami pohonných látok zo štatistického úradu.

Jedinou situáciou, kedy na výpočet možno použiť priemernú cenu bez bločka, je pracovná cesta zamestnanca, na ktorú použije súkromné auto – v prípade, ak zamestnanec nedisponuje bločkom, zákon o cestovných náhradách umožňuje vypočítať náhradu aj z oficiálnych cien. V zmysle zákona o dani z príjmov a zákona o cestovných náhradách sa na tieto účely považuje za zamestnanca aj spoločník či konateľ bez pracovnej či inej zmluvy.

Prečítaj si viac:

Môžem si dať výlet do Thajska ako pracovnú cestu a daňový náklad? (nové formy pracovných ciest + otázky z praxe)

Pracovná cesta či výlet? Daňový náklad a iné výhody

 

Finančná správa: je to inak

Pre istotu som napísal metodikom Finančnej správy a a o podrobnejšie stanovisko požiadal aj tlačové oddelenie. Podľa nich je to inak – na uplatnenie daňových výdavkov na spotrebu pohonných hmôt je potrebné v každom jednom prípade použitia firemného vozidla disponovať dokladmi, resp. bločkami o nákupe.

 

Daňovník, ktorý používa motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku je povinný preukazovať nákup pohonných látok „bločkami“ z ktorých bude zrejmá cena pohonných látok.

………

Aj keď sa dovysvetlenie na portáli FR SR v súvislosti s použitím automobilu nezaradeného do obchodného majetku na pracovnú cestu (§ 19 ods. 2 písm. l)) nenachádza, zákon o dani z príjmov jednoznačne ustanovuje, že SZČO si nemôže uplatniť náhradu za spotrebované pohonné látky na základe priemerných cien zo Štatistického úradu alebo z iného zdroja – teda bez disponovaním dokladmi o nákupe pohonných látok.

 

Je to teda jasné: zbierajte bločky.

 

AKÉ MÁTE SKÚSENOSTI? PODEĽTE SA V KOMENTÁROCH

 

PS Čo sa týka možnej uplatniteľnej sumy z bločka, rozdiel je samozrejme v tom, či je daná firma platiteľom DPH alebo nie. Platiteľ DPH si môže v nákladoch uplatniť len základ DPH, sumu DPH si môže za určitých okolností odpočítať od tej svojej výstupnej DPH. S uvedenou témou súvisí aj otázka, či si možno z pracovnej jazdy v zahraničí resp. z jazdy na pracovnej ceste zamestnanca odpočítať DPH. Riešil som ju nedávno na DanovePriznanieDPH.sk.

Ilustr. foto: Flickr, Flickr

 



O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

86 komentárov k “Náklady na pohonné hmoty: tak treba bločky alebo nie?”

  1. Dobrý deň! Potreboval by som sa poradiť. Doteraz som bol SZČO, automobil som mal zahrnutý v obchodnom majetku a do nákladov som si dával 80 % z bločkov za tankovanie a iné výdavky (diaľničné známky, poistky, doplnky do vozidla). Teraz som prešiel na s. r. o. v ktorej som iba konateľ a spoločník a nechcem automobil prepisovať na s. r. o. a teda nemôžem ho zaradiť do obchodného majetku (pokiaľ nie je napísaný na s. r. o.). Auto však každý deň používam na jazdy do skladu v ČR, na jazdy po Bratislave (úrady, druhý dodávateľ, rozvoz balíkov). Ako by som mal účtovať náklady na prevádzku? Pohonné hmoty, známky, poistky. Treba viesť knihu jázd? Nie je spôsob ako sa jej vyhnúť? Ďakujem! :)

    Odpovedať
    • Podľa mňa je najideálnejšie predať auto – tj aj predať, aj prepísať – na eseročku a uplatniť si 80% za všetko. Inou možnosťou je auto prenajať, no zas budete musieť zdaňovať ako vlastník auta nájomné a eseročka viesť evidenciu jázd.

      Odpovedať
  2. Dobrý deň,
    všade čítam, že pri použití súkromného vozidla zamestnancom je náhrada za použitie tohoto vozidla 0,183 Eur za každý kilomer. Uvádza sa aj, že je to v zákone č. 283/2002 Z. z. § 7. Je to pravda, ale nie je tam uvedená spomenutá suma 0,183 Eur. Na túto sumu sa všetky stránky odvolávajú, ale ja som ešte nikde nenašiel, kde v zákone je presne táto suma uvedená. Viete mi prosím poradiť?

    Odpovedať
  3. Dobrý den, jednoosobová s.r.o. využíva na podnikanie 2 automobily. Prvé je zaradené v majetku spoločnosti, uplatňujú sa odpisy a všetky súvisiace výdavky, jazdí len reprezentačne. Druhé je konateľovo súkromné, ktoré však využíva v podstate len na podnikanie (malá dodávka), vedie knihu jázd. Uplaňuje si náhrady za kilometre a stravné pri pracovných cestách. Neprepláca si náhrady za PHL s tým, že všetky pohodnné hmoty platí z firemného účtu. Je možný z hľadiska DPH takýto postup: môže si odpočítať DPH z bločkov z tankovania do sukromného auta? dá sa to chápať tak, že konateľ len poskytne svoje auto – tj. uplatní si náhrady za kilometre a nie ze PHL a firma uhradí naftu a odpočíta DPH?? Ďakujem za odpoveď.

    Odpovedať
    • Ak firma prepláca zamestnancovi cestovné náhrady, DPH z nákupov, ktoré vynaložil zamestnanec si odpočítať nemôže – najmä preto, že tie nákupy neuskutočnila firma-platiteľ DPH, ale jej zamestnanec/spoločník.

      Odpovedať
  4. Dobry den Vam prajem. Rada by som Vas poprosila o radu. Moj manzel Szco pracuje v Nemecku ako zvarac. Chodi tam kazdy mesiac na tri styri tyzdne kedy ako. Chodi svojim autom sukromnym robim mu cestaky a a moja otazka znie je treba blocky? Zatial som pouzivala priemernu cenu zo statistickeho uradu. A ak treba blok ako postupovat ? Ide do Nemecka niekedy natankuje aj 2krat po ceste mam to spriemerovat? A este by som rada vedela ci ked pol roka pouzival auto mojej maminy je tam nejaky rozdiel ci pozivane alebo sukromne auto? Dakukem pekne

    Odpovedať
  5. Dobrý deň,,

    rada by som sa opýtala, ak si kúpim nové auto dokonca roka 2016 a jeho suma bude nižšia ako 1700€, tak si ho môžem uplatniť vo výdavkov v roku 2016 jednorazovo?

    A keď som v roku 2016 jazdila na prenajatom aute – môžem si dať do daňových výdavkov aj výdavky na benzín, kontroly auta,atď. – ak je to uvedené v zmluve? Ako si zároveň môžem výdavky na benzín preukázať, keď som si neviedla knihu jázd? Môžem si uplatniť len 80% z nakúpených pohonných hmôt alebo aj iný spôsob ešte nájdem? Ako potom preukážem, sta tachometra?

    Ďakujem za pomoc a odpoveď.

    Príjemný zvyšok dňa.

    Odpovedať
    • Auto do 1 700 EUR do nákladov 2016 jednorazovo, áno. Výdavky súvisiace s prenajatým auto v závislosti od zmluvy a benzín pri prenajatom aute je možné uplatniť si paušálom 80% (je to aj v článku)

      Odpovedať
  6. Dobrý deň. Mňa by zaujímalo, ako to je, ak manžel je Szco a je zamestnaný V s.r.O. , kde mu je poskytnutý automobil. Vedúci mu navrhol, aby svoje bloky za pohonne hmoty fakturoval raz mesačne spolu na jednej fakture s výplatou. Ako je to potom pri daňovom priznaní? Môže si tieto náklady uplatniť, aj keď ten automobil nie je v jeho súkromnom vlastníctve, ale vo vlastníctve s.r.O? Ďakujem pekne.

    Odpovedať
    • Ako daňový náklad si ich môže uplatniť, ak bude deklarovať nejaký svoj automobil (s rovnakou pohonnou látkou) buď ako zaradený do obchodného majetku alebo ako súkromný. Určite však nie v súvislosti s autom inej firmy, veď tá si potom tie pohonné hmoty nemôže dať do nákladov – skôr by som sa skúsil pohrať s prenájmom a nájomným.

      Odpovedať
  7. Dobrý deň, pracujem vo verejnej správe, zamestnanec išiel na pracovnú cestu mimo miesta pracoviska cca 172 km, zviezol sa však s nejakým známym, cestovné si teda neuplatňoval na cestu tam, cestu naspať absolvoval autobusom (to si vydokladoval a aj uplatnil) ako to je so zákonom, keď si neuplatňuje on cestovné v smere na služobnú cestu a zo služobnej cesty spať do miesta pracoviska áno? Ďakujem za radu.

    Odpovedať
    • Podľa mňa nijak, zákon to nerieši. No je to prirodzená situácia. Teda cestu tam si neuplatní a nepreplatíte mu ju.

      Odpovedať
      • Ďakujem, problém je, že kontrola to vytkla podobnej firme, v akej pracujem, že zamestnanec má na to predsa právo, aj keď si to neuplatňuje, tak som z toho jeleň, nuž asi na niečom musia ľudí buzerovať, aj keď sa človek snaží ušetriť čo najviac z verejných prostriedkov.

        Odpovedať
        • No asi to naozaj uzavrime to, že ide o buzeráciu. Keď má právo, super, využime to aj cestovných náhradách “na hrane” (konatelia, spoločníci, zahraničie, cesty bez dôkazu”), na druhej strane zákon (ani ten o cestovných náhradách ani ten o dani z príjmov) nehovorí, na základe akého dokladu či paušálu tú cestovnú náhradu preplatiť/zaúčtovať. (Tipujem že to bola kontrola z Inšpektorátu práce)

          Odpovedať
          • Nie, nebol to inšpektorát práce, v podstate je to jedno aká to bola kontrola, len ja mám už z toho naozaj chaos…. tak uvidíme, ako s tým obstojíme my. :) Ďakujem za radu.

  8. Dobrý deň,
    Prosím Vás o radu môj manžel je SZČO na podnikanie by chcel používať súkromné automobil, ktorý je vo vlastníctve jeho matky. Je možné si v tomto prípade uplatniť 80% paušál z ceny bločku o nákupe PHM? alebo takýto automobil sa používať na podnikanie nesmie. ďakujem Vám za radu. pekný deň

    Odpovedať
    • Smie. Môžete ho zaradiť ako automobil firemný do obchodného majetku (a vtedy si môžete v nákladoch uplatniť 80% aj z nákladov súvisiacich s autom a rovnako aj z kúpy PHM) alebo ho používať na pracovné cesty ako súkromný.

      Odpovedať
  9. hľadám všade možne informácie o náhradach za PHL a vždy sa mi potvrdí, že výpočet, ktorý robím, je správny, ale vŕta mi v hlave jedna vec. Prevzala som účtovníctvo SZČO, ktorá nemá vozidlo v majetku, ale v súkromnom vlastnícve, pracuje pre iné firmy na dohodu a využíva toto vozidlo na účely domácich aj zahraničných pracovných ciest. Podnikatel mi dolozil blocky, ale klasika ako u vacsiny neviedol knihu jazd, takze na zaklade tych blockov a “spomienok” podnikatela,kde asi cestoval som si vytvorila knihu jazd. vypočítala základnu náhradu za pouzitie vozidla a nahradu za PHL. A tu je tá vec, ktorá mi vŕta hlavou: za rok 2015 mam bločky v celkovej hodnote 1.543 €, teda natankovaných ca. 1.340 l, spotreba z techničáku 6,4l/100 km. z toho mi vyšlo, že mohol najazdiť približne 20.900km(konkrétne podľa mojich jázd 20.904 km) a príslušné náhrady mi vyšli: základná: 20.904 * 0,183=3825,43€ a náhrada za PHL 1539,73€, spolu: 5.365,21€. Nič viac a nič menej už do výdavkov nemôžem dať, nie? Ale keď som si pre porovnanie pozrela minulé roky, tak som ostala šoknutá, pretože predchodzia účtovníčka tam mala zdokladované bločky v sume 1.495,67€, teda natankované 1115,2 l. Je to ešte menšia suma ako mám ja teraz za 2015, ale ona vypočítala základné náhrady a náhrady za PHL až vo výške 13.563€ a podľa nej najazdil za rok 2014 až 51 293 km a použila akúsi kombinovanú spotrebu 5,8 l, čo nekorešponduje vôbec s technickým, kde je 6,4. Ako je to možné? Neviem na to prísť, ale teraz, ako čítam Vaše diskusie, mi napadlo, že okrem pracovných ciest na základe skutočne doložených bločkov si mohla ešte vymyslieť ďalšie jazdy a použila cenu zo štatistického úradu? Nemá tam inak nič iné zdokladované, len tie bločky. A vy tu diskutujete, že takéto náhrady na základe cien ŠÚ sa môžu preplácať len zamestnancom. Keby sa niekomu na to chcelo pozrieť, tak by som bola vďačná, že mi pomôže vyriešiť moju dilemu a môj problém.
    a v súvislosti s pracovnými cestami mi napadla ešte jedna vec a to so stravných. čítala som, že SZČO si môže dať do výdavkov iba stravné, ku ktorému má doklad o zaplatení, alebo doklad o nákupe stravných lístkov. Môže si, ak nemá takýto doklad uplatniť pri pracovnej ceste stravné, ktoré mu vyplýva ako nárok zo zákona, alebo to platí tiež len pre zamestnancov?
    ďakujem Vám.

    Odpovedať
    • Stravné mimo pracovných ciest si uplatňuje na základe dokladov, stravné na prac. cestách paušálne, tj bez dokladov.

      Odpovedať
  10. Podnikatelia, ktorí využívali pri výkone svojej podnikateľskej činnosti motorové vozidlo NEZARADENÉ v obchodnom majetku, za daňový výdavok budú považovať výdavky na pracovné cesty vypočítané podľa § 19 ods. 2 písmena e) Zákona o dani z príjmov (“výdavky, náklady, daňovníka s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 vynaložené v súvislosti s činnosťou vykonávanou v inom mieste, ako je miesto, v ktorom činnosť pravidelne vykonáva, najviac vo výške, aká je ustanovená pre zamestnancov podľa osobitného predpisu – zákona 283/2002 o cestných náhradách”) t.j. výdavky vo výške náhrady za spotrebované PHL a základnej sadzby náhrady pre každý jeden kilometer podľa Zákona o cestných náhradách (“ZCN”).

    Náhradu za spotrebované PHL a základnú náhradu za každý jeden kilometer jazdy je možné zahrnúť do daňových výdavkov najviac do výšky ustanovenej v ZCN.
    (§ 7 ods. 4 ZCN: “Náhrada za spotrebované PHL patrí zamestnancovi podľa cien PHL prepočítaných podľa spotreby PHL uvedenej v technickom preukaze cestného motorového vozidla alebo v osvedčení o evidencii cestného motorového vozidla.”)

    Podľa pokynov DRSR si takto stanovené výdavky môže uplatniť len daňovník, ktorý využije pri pracovných cestách vykonaných v súvislosti s podnikateľskou činnosťou VLASTNÉ OSOBNÉ MV (nie prenajaté a ani vypožičané), ktoré NEMÁ zahrnuté do obchodného majetku. Uvedené platí aj vtedy, ak podnikateľ na pracovnú cestu využije vlastné osobné MV, kt. vyradil z obch. majetku z dôvodu jeho preradenia do osobného užívania za podmienky, že aj po vyradení z obch. majetku a preradení do osobného užívania ho používana na dosiahnutie a udržanie zdaniteľných príjmov z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti.

    !!! Zákon o dani z príjmov § 19 ods. 2 písm. e) uvádza, že spotreba PHL sa stanoví podľa osobitného predpisu, ktorým je ZCN. Podnikateľ pri stanovení spotreby bude vychádzať z ustanovení § 7 ods. 4 ZCN (rozpísané vyššie). !!!!

    Pozn. – v prípade, že podnikateľ využíva na pracovné cesty MV, u ktorého v techn.preukaze nie je uvedená spotreba PHL, postupuje pri jej stanovení podľa § 7 ods. 6 ZNC.

    Odpovedať
    • § 7 ods. 5 ZCN: Tretia veta: “Ak zamestnanec nepreukáže cenu PHL dokladom o kúpe, na výpočet sa použije cena pohonnej látky, ktorá platila v čase nákupu na pracovnú cestu zistená Štatistickým úradom SR.”

      Odpovedať
    • Zdravim nech pocitam akokolvek neviem sa dopocitat.Poradite mi prosim? Robim mesacne sluzobnu cestu svojim autom a ide mi len o naklady na palivo,dialnice a amortizaciu za auto.
      Uvediem konkretny priklad
      Cesta tam a nazad 2190km dialnice 82eur auto skoda octavia diesel spotreba 5,2 priemer cena paliva 1,1 eur priemer.Od zamestnavatela dostavam 250eur ako preddavok
      Moja otazka znie
      Kolko mi zamestnavatel ma este doplatit za tuto cestu prosim?

      Odpovedať
      • Veď by Vám to mal prepočítať práve zamestnávateľ, tj jeho mzdový účtovník, na internete nájdete dokonca množstvo kalkulačiek…;)

        Odpovedať
  11. Dobry den, prosim Vas, ak ma zubar jednoosobovu sro a ma automobil v majetku spolocnosti a vyuziva sposob 80% evidencie pohonnych hmot, moze si cestu do prace zahrnat do tychto pausalnych vydavkov? Je potrebne uzavriet nejaku zmluvu a pouzivani automobilu zubara, ak je jedinym spolocnikom v spolocnosti ale aj zamestnancom ako lekar? Dakujem velmi pekne.

    Odpovedať
    • Ak má iba jedno auto a aj to firemné – tj zaradené do obchodného majetku eseročky – tak v paušále má zahrnuté všetky jazdy a nemusí nič preukazovať. Teoreticky by mohol používať aj druhé auto – súkromné auto konateľa – na pracovné cesty a v tom prípade môže “použiť” aj cesty do práce. Pri súkromnom aute sa žiadna zmluva nerobí, používajú sa v zmysle cestovných náhrad

      Odpovedať
  12. Dobrý deň, vedel by mi niekto poradiť? Účtujem v s.r.o., máme automobil zaradený do obchodného majetku,využívame 80 % paušál na evidenciu PHL, zamestnanec môže tento automobil používať aj na súkromné účely, zvyčajne na cestu na dovolenku a PHL si hradí z vlastného.Problém je, že bločky nepredložil. Teraz mi chýbajú km a neviem to vykázať. Môžem jednoducho dať do nákladov iba to čo mám kryté bločkami a rozdiel v evidencii nekrytý bločkami do skutočného stavu km dať ako súkromná spotreba? Ten rozdiel predstavuje asi 33 % z celkových km. Čiže uplatním si to v pomere 67, ktoré mám zdokladované v plnej výške a 33 bude iba v evidencii, do účtovníctva sa mi to nedostane?

    Odpovedať
  13. Podelím sa o moje najnovšie skúsenosti z vyúčtovania Náhrad cestovného u SZČO. Mal som kontrolu na Daň z PFO za rok 2013. Používam v podnikaní tri vozidlá, pričom jedno je v majektu firmy (napísané na živnosť) a dve sú v osobnom vlastníctve. Čo sa týka firemného auta je to jednoduché. Kniha jázd korešpondujúca s bločkami od PHL čo sa týka litrov a najazdených kilometrov. Zároveň sa uplatňuje každá krížová kontrola, aká len je možná. Napr. dátum a čas jazdy musí sedieť s dochádzkou vodiča do práce a dátumom tankovania na bločku. Na konci roka je nutné vykonať kontrolu nadspotreby a do nákladov za PHL nedať hodnotu vyššiu, ako je v Tech.preukaze. Priznanie si súkromných kilometrov Vám neskutočne skomplikuje život, pretože potom treba vypočítať pomer súkromných km ku celkovým a v tomto pomere znížiť všetky náklady týkajúce sa prevádzky vozidla v danom roku. (opravy, dialničné známky, poistka, gumičky na stierače a hlavne odpisy.)
    U vozidiel v súkromnom vlastníctve osoby SZČO je to oveľa horšie. Všetko som mal spravené podľa rád ktoré sú aj v článku hore. To však nestačí.
    Za prvé: Použil som prefotené bločky na určenie priemernej ceny. Nebolo to uznané, treba originály.
    Za druhé: Treba doložiť bločky v objeme toľkých litrov PHL, ako sa uvádza na cestovnom príkaze. Takže už sa nejedná len o doloženie ceny PHL, ale o doloženie reálneho vykonania tejto cesty, že nie je fiktívna. To je niečo, čo sa nikde nedočítate. Je to opatrenie, ktoré znemožňuje vyrábať fiktívne náklady cez Cestovné príkazy a tvrdo sa uplatňuje. Bez dostatočného množstva bločkov je cesťák o ničom.
    Za tretie: Do môjho vlastného vozidla som posadil svojho zamestnanca, aby vykonal služobnú cestu. Keď som potom po pravde uviedol že vodič bol môj zamestnanec, náklad tejto cesty nebol uznaný. Bolo mi povedané, že to nie je možné, aby som si ako majiteľ auta uplatňoval takýto náklad. Je to neuveriteľné, ale je to tak. Na to pozor, vodič musí byť majiteľ auta.
    Tieto “drobné úpravy” pravidiel vyúčtovania cestovných náhrad urobili v doplatku pár sto eur. Kto neverí, mám na to oficiálny zápis z kontroly aj s vysvetlením. Nikdy sa nemienim súdiť s DU. To nie je môj štýl. Je však fakt, že uvedené veci nie sú v zákone, ale sú predmetom metodických vysvetlení daňovej správy. A tak sme vydaní na milosť a nemilosť daňovej kontroly, lebo tieto usmernenia sa stále menia a oni ich nepropagujú. Na záver kontroly som sa dozvedel, že pre rok 2015 to zase bude “nejak inak” a ešte prísnejšie. Teraz uzatváram rok 2015 k čomu patrí detailné zhotovenie cestovných príkazov. Jazdy mám zaevidované, bločky pozbierané poctivo všetky. jediné čo môžem odporučiť, je spraviť cesťák tak, akoby to bolo firemné vozidlo. Nešetriť bločkami a musí sedieť aj čas tankovania na bločku s časom cesty. A dať si pozor, aby náhodou z nejakého iného dokladu nevychádzalo najavo, že v čase služobnej cesty ste boli na inom konci republiky.
    Musím povedať že pre pár rokmi som mal podobnú daňovú kontrolu a tam všetky moje cesťáky prešli bez problémov. Potešil som sa a nesledoval vývoj legislatívy. Aj keď by som asi na nič neprišiel. Dúfam že toto niekomu pomôže. Ak by niekto vedel, ako je to s tým “novým” spôsobom pre rok 2015. Dajte vedieť. Jediný pravý zdroj je zrejme daňovú kontrolórka, ktorá to v slabej chvíli prezradí. Všimnite si, že Fin.správa odpovedala presne na otázku len čo sa týka určenia ceny PHL. Ale to že treba podložiť bločkami aj objem najazdených km neuviedli, lebo ste sa na to nepýtali. Oni sú čistí.

    Odpovedať
    • Bod 3 ma zaujal. Manželka (konateľ a spoločník) občas používa na služobné cesty súkromné vozidlo, ktoré je v TP napísané na mňa (konateľ a spoločník). Majiteľkou vozidla je aj ona, keďže máme BSM. Som zvedavý, či by toto pri kontrole akú mal Juraj prešlo :)

      Odpovedať
      • Juraj – ak tomu dobre rozumiem – používal súkr. auto ako SZČO. Vy ste však SRO vs. spoločník, čo je úplne iná situácia. A podľa mňa môže zamestnanec SRO (teda spoločník) používať na pracovné cesty SRO aj iné auto, nielen svoje.

        Odpovedať
        • Možno sa mýlim, v tomto prípade nevidím rozdiel medzi SZČO a SRO. Podľa mňa ide daniarom o to, aby si podnikateľ nevyťahoval peniaze z vlastnej firmy/živnosti cez náhrady za používanie auta, ktoré sám vlastní ako súkromná osoba. Ak auto používa sám podnikateľ na podnikanie, je to zrejme “tolerované”, ale nemôže ho dávať zamestnancom na služobné cesty.

          Odpovedať
          • Rozdiel je v dokladovaní: SZČO musia v prípade všetkých druhov prac. ciest (resp. všetkých režimov) dokladovať nákupy bločkami. Zamestnanec a spoločník SRO nemusí – v zákone o cestovných náhradách je uvedené, že ak zamestnanec doklad nemá, použije sa priemerná cena.

          • Ja som komentoval toto:

            “Do môjho vlastného vozidla som posadil svojho zamestnanca, aby vykonal služobnú cestu. Keď som potom po pravde uviedol že vodič bol môj zamestnanec, náklad tejto cesty nebol uznaný. Bolo mi povedané, že to nie je možné, aby som si ako majiteľ auta uplatňoval takýto náklad. Je to neuveriteľné, ale je to tak. Na to pozor, vodič musí byť majiteľ auta.”

            Čiže nie bločky. Ale OK, nechajme to tak, čas je drahý :)

          • Trochu som sa asi stratil :) V tomto texte ide pravdepodobne o to, že SZČO by mal na pracovné cesty vykonané zamestnancom použiť auto zaradené v obchodnom majetku, nie súkromné – či?

      • Ak nebolo zrušené BSP, obaja sa pre tento účel považujú za majiteľov/držiteľov vozidla bez ohľadu na to, že do TP sa zapíše len jeden z manželov.

        Odpovedať
    • Dobrý deň, pre vyhotovenie cesťákov za rok 2015 nastala zmena v § 19 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov (595/2003 Z.z.) v tom, že s účinnosťou od 1.1.2015 si daňovník môže uplatniť základnú náhradu za každý jeden km jazdy podľa zákona o cestovných náhradách (0,183 €/km pri osobnom aute) iba v prípade, ak daňovník nemal predmetné vozidlo zahrnuté v obchodnom majetku v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach. Tu je odkaz na stránku Finančnej správy: https://podpora.financnasprava.sk/008001-Cestovn%C3%A9-n%C3%A1hrady-podnikate%C4%BEa-a-SZ%C4%8CO

      To znamená, že ak SZČO mala v minulosti auto zahrnuté do obchodného majetku SZČO a po tom, ako auto odpísala, ho vyradila z obchodného majetku a auto sa stalo súkromným, tak následne ak toto už súkromné auto používa tá istá SZČO na podnikanie, nemôže si už uplatniť náhradu za každý jeden km jazdy, môže si v rámci cesťákov uplatniť už len stravné a náklady na PHL.

      Súčasná vláda (a nielen tá) potrebuje stále viac peňazí do štátneho rozpočtu, ktorý následne rozkráda do súkromných rúk, preto potrebujú vysávať strednú vrstvu tam, kde sa ešte dá. Toto je jeden z nástrojov.

      Odpovedať
  14. dobry vecer, mam otazku: ako je to pri pouziti sukromneho vozidla SZCO. uplatnuje si kilometrovne, ma vedenu knihu jazd. niektore blocky o nakupe ma kupene s vernostnou zlavou. mozem uplatnit plnu sumu za nakup PHM (aj ked od sumy bola odratana vernostna zlava?) dakujem

    Odpovedať
  15. Dobrý deň,chcela by som sa spýtať,ak mám sro-čku a chcem si prenajať auto od súkromnej osoby potrebujem to niekde náhlásiť alebo mi stačí nájomná zmluva medzi mnou a osobou čo mojej sro auto najíma? A čo sa týka výdavkov pri prenajatom aute (PHM,opravy poistné…) si účtujem do nákladov ako pri aute riadne zaradenom v majetku?ďakujem za skorú odpoveď.

    Odpovedať
  16. Dobry den, dakujem za clanok. Pracujem pre sprostredkovatelsku agenturu na dohodu o vykonani prace. Kedze mam nariadenu pracovnu cestu 4x do tyzdna mojim sukromnym MV, na pokyn zamestnavatela vediem mesacnu knihu jazd. Zamestnavatel mi podla tejto knihy vyplaca cestovne nahrady. Potrebujem v takomto pripade blocky z tankovania na kazdu jazdu, alebo staci jeden blok na cely mesiac?

    Odpovedať
    • Ak ste zamestnancom, bloček na určenie ceny práveže nepotrebujete (postačia priemerné štatistické ceny). Ak však je, je dobrý ako dôkaz o tom, že pracovná cesta bola uskutočnená a podľa mňa čím viac, tým lepšie – teda pokojne aj za každú jazdu.

      Odpovedať
      • Je toto este stale platne? Uctovnik ma upozornil, ze vyslo nariadenie, ktore priemerne statisticke ceny uz neakceptuje a je treba preukazovat cenu blockami.

        Odpovedať
        • Podľa mňa stále je. No ak Vás váš účtovník upozornil na novinku, budem aj aj čitatelia vďační, ak ju sem zavesíte :)

          Odpovedať
  17. Dobry den, dakujem za skvely clanok. Mala by som otazky k tejto teme.

    Som SZCO a chcem pouzivat auto mojho otca na ucely podnikania s tym, ze si chcem do svojich vydavkov uplatnit zakladnu nahradu (teda 0,183 eura na km) aj nahradu za spotrebovane PHM. Moj otec je pracujuci dochodca.
    – Je mozne pouzivat taketo auto na ucely podnikania?
    – Musim mat s otcom podpisanu nejaku zmluvu o zapozicani (alebo podobnu)?
    – Vyplyvaju nejake povinnosti z tohto pre mojho otca?
    – Mozem si uplatnit do vydavkou zakladnu nahradu (teda 0,183 eura na km), auto nikdy nebolo majetkom mojej firmy, vzdy bolo len sukromnym majetkom mojho otca.

    Dakujem.

    Odpovedať
  18. Dobrý deň. Som začínajúca účtovníčka a robím účtovníctvo pre priateľa, ktorý je SZČO. Tiež používa súkromné auto na podnikateľské účely – čiže nezaradené do majetku. Len mám v tých zákonoch trochu chaos. Sme platiteľom DPH, čiže ak si robím evidenciu jázd, je možné z nakupovaných PHM, ktoré si viem 100% dať do nákladov, dať to do účtovníctva normálne, základ dane + dph, čiže vlastne odpočítanie dph. Je to možné vo všetkých typoch jazd, ako je nákup tovaru a napríklad pracovné stretnutie s dodávatelom, odberatelom, alebo iba pri nákupoch. Tieto výdavky sú výdavkami ovplyňujúcimi základ dane? a čo výdavky na km tých 0,183€? Tieto sú? viete mi poradiť. Dakujem

    Odpovedať
    • S tým odpočítaním DPH je to dobrá otázka :) Podľa mňa sa to DPH odpočítať dá. Akurát ten základ nahodíte ako výdavok neovplyvňujúci základ dane z príjmov a do daňových výdavkov dáte vypočítanú náhradu: tj základná náhrada (počet km pracovnej cesty x 0,183) + náhrada za spotrebované PHM (spotreba vozidla x počet kilometrov x cena PHM : 100) + paušálne stravné + prípadné iné náhrady

      Odpovedať
  19. zdravim, dakujem za super clanok. tiez som szco a na pracovne cesty pouzivam sukromne auto (nezaradene do obchodneho majetku). podla clanku si nemozem ratat nahrady za pohonne hmoty na zaklade cien zo statistickeho uradu (ako som povodne planoval, pride mi to jednoduchsie, ale vsak preco ludom v tomto state nieco zjednodusovat ,vsak? :) ). nastastie som si blocky z tankovania odkladal. a teraz moja otazka – tankujem vacsinou plnu nadrz, ktora mi vydrzi tak cca 900 – 1000km. na pracovne cesty chodim na tyzdnovky (cca 240km tam a potom 240km naspat). z toho vyplyva, ze netankujem pocas kazdej cesty. z ktoreho blocka teda ratat cenu pohonnej latky? vzdy z posledneho tankovania? uzna to danovy urad, ak mam blocek napr. spred 2 – 3 tyzdnov pred samotnou cestou? dakujem za informacie.

    Odpovedať
    • Neviem. Ak máš bločky naozaj k dspozícii, je to stále super – ide totiž o dôkaz o cene ako aj dôkaz o tom, že cesta bola uskutočnená. Čiže lepšie toto ako nič.

      Odpovedať
  20. Ešte otázka k tejto časti: Súkromný automobil SZČO – vedie podrobnú evidenciu jázd..

    O tomto bola tiež dosť polemika, ale pokiaľ používam cestovné príkazy, kde sú uvedené kilometre, účel jazdy atď, ako SZČO pre súkromné auto knihu jázd nepotrebujem.

    Snažila som sa niečo nájsť a našla toto (hlavne tá príloha): http://www.ucto-personal.sk/news/cestovne-nahrady-szco-phm-a-vlastne-motorove-vozidlo-odpoved-financnej-spravy-na-dopyt-/

    – vyplýva z nej totiž, to čo sa tvrdilo, ale nikde som to nevidela čierne na bielom, že mi stačí bloček s cenou, nie s dostatočným množstvom litrov, pretože často len dočerpávam 5 -10 litrov kvôli cene z daného dňa.

    Ospravedlňujem sa, že tu dávam odkazy na iné stránky, ale tento web naozaj konečne niečo vysvetľuje normálne a toto sú “drobnosti”, ktoré mi v článku chýbali. Ďakujem

    Odpovedať
    • Článok hovoril presne o tom, že SZČO musia v každom prípade – či už používajú auto firemné alebo auto súkromné prostredníctvom evidencie jázd/cesťákov – disponovať dokladmi o kúpe pohonných hmôt. Teda presne tak, ako je uvedené vo Vašom linku. Čo sa týka dočerpania kvôli dokladu o cene, ďakujem za doplnenie – presne na toto má slúžiť diskusia :)

      Odpovedať
  21. Perfektný článok. Došlo k nejakým zmenám pre rok 2015? Hlavne by ma zaujímali rozdiely, ak má auto GPS navigáciu s alebo bez kontroly spotreby paliva. (bez kontroly je výstupom len presne ubehnutý počet kilometrov – kniha jázd)

    V tomto článku: http://www.investujeme.sk/automobily-a-dane-co-sa-zmeni-v-roku-2015/ som sa prvý krát dozvedela, že za 2 roky, čo som ako SZCO používala súkromný automobil (cesťáky), tak som mala cestnú daň platiť len za dni použitia, nie za celý rok. Daňový úrad mal na vec iný názor, nachodila som sa tam kvôli tomu viac než dosť.

    Ďakujem

    Odpovedať
    • Ďakujem, Jana. Téma je to široká, závisí od spôsobu používania auta – v prípade súkromného automobilu SZČO ide pre rok 2015 najmä o obmedzenie započítania základnej náhrady (ak bolo dávnejšie auto zaradené v obchodnom majetku) a pre nový rok platí aj úplne nový zákon o dani z motorových vozidiel (ešte som si ho nestihol naštudovať :) ). Preukazovanie jázd prostredníctvom GPS platí pre autá zaradené v obchodnom majetku – tj firemné autá.

      Odpovedať
  22. Dobrý deň. Píšem už do dosť starej témy, ale mám podobrný problém. Uvažujem o prechode na živnosť z trvalého pracovného pomeru. Do práce dochádzam cca 100km. Keďže na vlastné auto zatial nemám finančné prostriedky. Auto mi požičiava brat, čiže nebude zaradené do obchodného majetku, ale keďže je to požičané auto tankuje doňho skôr brat, ktorý ho využíva aj na súkromné účely. Preto nemám všetky bločky o kúpe PHM. Preto by som chcel využiť možnosť preberať hodnotu PHM zo štatistického úradu. Nie som si istý či z článku jednoznačne vyplýva aj táto možnosť. Preto by som sa chcel opýtať či je to možné?

    Ďakujem za odpoveď.

    Odpovedať
  23. Dobrý, potrebovala by som radu. Som v tomto smere nováčik.
    Som živnostník, za prácou dochádzam 50 km /tam a späť/ do iného mesta súkromným vozidlom nezaradeným do podnikania. Mám o tom doklad – záznam o dochádzke. Nevediem si knihu jázd.
    Na internete som si našla Výpočet cestovných náhrad pri osobnom vozidle.
    Mám bločky o nákupe PHM. Vyrátalo mi: 6 l/100 km /podľa techničáku/ * 1,253 € / l /z bločku nákupu/ * 450 km /9 dní po 50km/ suma spolu 116,18 €. V tom je 82,35 /450 *0,183 základné náhrady za prejazdené km a amortizácia vozidla podľa počtu km/ a 33,83 /náhrada za spotrebované PHM/. Je môj výdavok 116,18€? Podľa bločku v celkovej sume 66,41 € je 50 % 33,20€. Ja viem, je to rozdiel pár centov, ale … ?
    A môžem si k tomu prirátať stravné na tie dni, ktoré mám dokladované dochádzkou za prácou /4€ a 4,2€ od novembra na deň/? Nekupujem si stravné lístky.

    Ďakujem za radu

    Odpovedať
    • Ten výpočet mi síce akosi nesedí, ale výsledok asi áno :) základná náhrada plus náhrada za spotrebované PHM = daňový výdavok. Stravné je možné pripočítať – 4,20 až 9,80 EUR v závislosti od počtu hodín trvania pracovnej cesty.

      Odpovedať
  24. Momentalne to riesim a mal by som otazku k blockom, ak si do nakladov chcem dat pracovnu cestu, na ktoru nemam blocky za nakup PHM, mozem si dat z takejto cesty aspon nahradu 0,183 EUR/km alebo radsej vobec nic ?

    Odpovedať
  25. Pekne napisane, dakujem pan Furmanik. Ked mi pride mail s novym clankom vzdy si ho rad precitam a naucim sa nieco nove. Napadla ma este otazka ako je to v pripade zamestnancov, ktory na pracovnu cestu pouzili ine vozidlo, teda nie firemne, nie svoje. Ti potom tiez nemusia dokladat blocky? Rovnaka otazka mi vychadza aj pri dobrovolnikoch, ktory riesia nejaku aktivitu na zaklade zmluvu o dobrovolnictve s tym, ze si naklady za dopravu davaju preplatit.

    Odpovedať
    • Zákon o cestovných náhradách hovorí o preplácaní náhrad zamestnancovi, ak použije “cestné motorové vozidlo okrem cestného motorového vozidla poskytnutého zamestnávateľom”. Teda podľa všetkého je jedno, či to auto vlastní samotný zamestnanec, jeho otec, kamarát atď…. A cestovné náhrady zamestnancov sa vypočítajú a preplácajú na základe priemerných cien – ako jediné.

      Odpovedať
      • Chapem, čiže náhrady preplatím vrátane paušálu na kilometer. “Bločik” nepotrebujem. Ešte trochu otazka mimo tejto témy, ale úzko nadväzujúca, čo potom s cestnou daňou, ak to nie je auto zamestnanca, resp. ak to nie je zamestnanec ale len dobrovoľník, ale auto sa použilo pre účely spoločnosti. Zahŕnúť dni kedy sa toto auto používalo do výpočtu?

        Odpovedať
        • Ak firma prepláca cestovné náhrady zamestnancovi, tak áno, platí daň z motorových vozidiel a to za dni. K dobrovoľníkom pravdupovediac neviem, no daň z motorových vozidiel platí okrem zamestnávateľa aj firmy, ktorá “používania vozidlo …. ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie”.

          Odpovedať
  26. Bločky prikladám ku knihám jázd (jedno firemné auto aj druhé súkromné, obe používané konateľmi) ako doklad, že sa PHM naozaj nakúpili. Ale náklady na PHM rátam z cien ŠÚSR, nie z cien na bločkoch. Je to tak pre mňa jednoduchšie aj o pár centov na liter aj výhodnejšie, keďže tankujem na lacných pumpách. Dúfam, že nerobím chybu?

    Odpovedať
    • Neviem. Podľa vyjadrení FS to však vyzerá, že ceny do nákladov je potrebné preukázať práve dokladmi – “Daňovník, ktorý používa motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku je povinný preukazovať nákup pohonných látok „bločkami“ z ktorých bude zrejmá cena pohonných látok.”

      Odpovedať
      • Ďakujem obom. Začnem teda rátať s cenou z bločkov, spätne to prerábať za X rokov nebudem… Kedysi (cca 2011) som videl hodnoverný výklad, že cena ŠÚSR je rovnocenná k cene z bločku a môžem sa rozhodnúť, ktorú cenu použijem, tak som sa podľa toho zariadil. Vyzeralo to logicky, veď aj spotreba paliva ide do nákladov imaginárna, nie skutočná :)

        Odpovedať
  27. dik za dobry clanok
    – som SZCO a auto nemam v majetku szco. vlani sa mi par krat stalo ze som zapotrosil doklad od PHM, tak som pouzil cenu zo statitickeho uradu. no co uz, uvidime …
    – chcem sa ale opytat, ak zaplatim manzelkynou kartou, da sa ten blocek pouzit?
    dik

    Odpovedať
    • Pravdeupovediac nemám poňatia: o pravidle pre takúto situáciu neviem ani som sa s takouto situáciou nestretol. Tipujem, že skôr nie. Možno poradia ďalší kolegovia…

      Odpovedať
    • Ja by som doložila kópiu výpisu z jej bežného účtu, že je to naozaj zaplatené z účtu Vašej rodiny a použila by som ho . A ak nemáte v rodine 2 autá, myslím že je to obhájiteľné…

      Odpovedať
  28. Ja som o tom akosi vôbec nepolemizovala, pokladala som to za samozrejmosť, nakoľko za uznateľné náklady, či výdavky v JÚ považujem preukázateľné náklady, výdavky. Preukázateľná cena a výdaj je z bločku, nie z cien, ktoré sú uvádzané, ako priemerné…ale ja som všeobecne moc opatrná a zastávam názor, že niekedy je menej viac…Peter, moc pozdravujem…

    Odpovedať
  29. Pán Furmaník, ďakujem Vám za vynikajúci článok. Pri uplatňovaní PHM postupujem tak, ako to píšete v článku. A veta, že bločkov pre finančníkov nikdy nie je dosť, je 100 % pravdivá.

    Odpovedať
  30. Podla odpovede z Financnej spravy je nutne pre SZCO vzdy mat blocky, plati to obdobne aj pre s.r.o.? -> Ako je to v pripade sukromneho vozidla zamestnanca, alebo konatela ktory ho vyuziva pre sluzobne cesty pre s.r.o. – musi byt sucastou vyuctovania cestovnych nahrad blok za nakup pohonnych hmot ? nie kazdu zacatu sluz. cestu je predsa mozne tankovat a mat blok… nestaci pouzit ceny zo statistickeho uradu?

    Odpovedať
    • Toho zamestnanca som do textu na základe upozornenia od kolegu doplnil – v prípade použitia jeho súkromného auta na firemnú pracovnú ceny je možné vypočítať a preplatiť cestovnú náhradu na základe oficiálnych cien. Uvedené platí aj pre konateľa – na účely cestovných náhrad je aj on považovaný za zamestnanca.

      Odpovedať

Vložiť komentár

Share This