Jednou z povinností každého podnikateľa, ktorý poskytuje služby odberateľom z EÚ (napr. plnohodnotný platiteľ DPH alebo osoba registrovaná pre DPH v zmysle § 7a) je podávanie súhrnného výkazu. Týka sa okrem iného aj majiteľov webov, ktorí zarábajú poskytovaním webovej reklamy na báze služby Google Adsense. Ako príjmy z reklamy Google Adsense v súhrnnom výkaze uviesť?
Súhrnný výkaz je výkaz, na základe ktorého sa (na rozdiel od daňového priznania k DPH) nič neplatí . Napriek tomu sa podáva a je pomerne dôležitý – krajiny EÚ získavajú prostredníctvom neho informácie o pohybe tovaru či poskytnutých službách a ich zdanení. A jeho nepodanie trestá daňový úrad pomerne vysokými sumami (na rozdiel od pravidiel platných do konca roka 2011 dnes už “iba” od 60 do 3 000 EUR).
Dodanie služby sa do súhrnného výkazu uvádza za obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť. “Deň vzniku daňovej povinnosti” je pomerne dôležitý pojem – nielen pre súhrnný výkaz, ale aj pre prípadné daňové priznanie k DPH pri platiteľoch DPH. Tento dátum sa uvádza aj na faktúre, ktorú zákon o DPH prikazuje vystaviť . A to aj pre poskytovateľov reklamy Adsense a bez ohľadu na fakt, že Adsense faktúru nepotrebuje – vyžaduje si ju len slovenský zákon.
V prípade poskytnutia služby vzniká daňová povinnosť dňom dodania služby. Čo je ďalší pojem, ktorý je potrebné rozlúštiť. Pravidiel pre určenie dňa dodania služby je pomerne dosť, na účely Adsense (či inej podobnej služby) stačí spomenúť, že:
- daňová povinnosť k DPH vzniká dňom dodania služby
- dlhodobejší prenájom reklamného priestoru na vlastnej webstránke (tj Adsense) je v zmysle pravidiel DPH opakovane dodávanou službou
- opakovane dodávaná služba sa považuje za dodanú najneskôr posledným dňom obdobia, na ktorú sa platba vzťahuje
Príklad
Jožko zarobil v mesiacoch január až marec 2013 v službe Google Adsense tieto sumy (údaje vytiahnuté z jeho konta Google Adsense):
- január 2013 150 EUR
- február 2013 200 EUR
- marec 2013 220 EUR
Súčet týchto zárobkov 570 EUR si nechal vyplatiť naraz a na účet mu prišli (prídu) 26.4.2013. Súhrnný výkaz (za 1. štvrťrok 2013) sa však podáva do 20.4.2013, tak ako doň dodanie služby uvedie? Veď podanie súhrnného výkaze po termíne sa trestá pokutou.
Platba 570 EUR sa vzťahuje na obdobie 1.1. až 31.3.2013. Služba vzťahujúca s k tejto platbe bola teda dodaná najneskôr posledným dňom tohto obdobia – tj 31.3.2013. Súhrnný výkaz sa podáva do 20.4. 2013, platba prišla (príde) 26.4.2013. Možné riešenia:
- dodanie služby uviesť do súhrnného výkazu za II. štvrťrok 2013 – čo je síce vzhľadom na pravidlá nesprávne, ale jednoznačne jednoduchšie a v praxi sa to takto robí bežne.
- faktúru vystaviť s dátumom dodania 31.3.2013 a uviesť ju do súhrnného výkazu za I. štvrťrok 2013. Platbu síce Jožko ešte na účte mať nebude, no sumu – ktorú uvedie na faktúre aj v súhrnnom výkaze – dokáže získať zo svojho konta Adsense. V prípade Adsense teda postupovať podľa zákona možné je – čo je však ťažšie pri iných reklamných či affilliate službách, ktoré zasielajú peniaze menej spoľahlivo.
- kým nepríde platba, súhrnný výkaz za I. štvrťrok 2013 nepodať. Podať by Jožko ho mohol až po prijatí platby, teda 26.4.2013, čo je už po termíne na podanie súhrnného výkazu – s pokutou. Situáciu nezachráni ani dodatočný súhrnný výkaz – ten sa totiž podáva až po podaní riadneho, no keďže riadny výkaz podaný nebol, podanie dodatočného výkazu po termíne bude daňový úrad klasifikovať ako riadny výkaz podaný po termíne (rovnako s pokutou).
Možno to trochu preháňam a zbytočne zachádzam do detailov, z ktorých nie je až také ľahké vymotať sa :). Veď Adsense a iným webových službám sa daňováci príliš nerozumejú (čo dokazujú reakcie metodikov FRSR pri ich emailových či telefonických odpovediach). Podávanie súhrnného výkazu v prípade Adsense za nesprávne obdobie ešte podľa mojich znalostí nikto nesankcionoval – a to aj napriek tomu, že údaje v podanom výkaze sa porovnávajú so zdanením reklamnej služby samotným Írskym Googlom. Uvádzanie reklamy Google v súhrnnom výkaze je však pomerne častá otázka v komentároch, tak preto tento článok.
Pravidlá pre podnikateľa, dodávajúceho služby do EÚ prípadne nakupujúceho služby a digitálne produkty zo zahraničia som zhrnul do uceleného eBooku “Podnikateľ registrovaný podľa § 7a zákona o DPH – ako na to (ľudskou rečou).” Ako na súhrnný výkaz, ako na faktúry, ako na daňové priznanie k DPH či MOSS. Maximum situácií z praxe a tipy, riešenia či pikošky.
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.
Zdravim, a co ak mam podrzanu platbu na napriklad 500€ a za 2. kvartal som tolko nezarobil a teda peniaze mi este nebudu vyplatene. Treba podat vykaz za druhy kvartal? dakujem za odpoved
Ak chcete postupovať “kóšer” a viete sumu, ktorá sa vzťahuje na druhý štvrťrok, uveďte ju aj napriek tomu, že ešte nebola vyplatená. V opačnom prípade ju uveďte do nasledujúceho súhrnneho výkazu, tj až po inkase na účet. Presne to som napísal do článku, teda čo viem aj neviem :)
dakujem, dam to teda az do dalsieho stvrtroka, bol som sa aj pytat na urade ale co som aj predpokladal nevedeli mi poradit :)
Prosím Vás, ako to je s prijmom má nejaké hranice alebo jednoducho pri akomkoľvek zárobku sa podáva iba daňové priznanie no neplatí sa nič?
druhy sposob je spravny. prvy a treti su blbosti na nafuknutie clanku aby neposobil ako facebook post. peace.
napíš svoje skúsenosti, resp. o čo sa opieraš. díky :)