Je príjem z Google Adsense podnikaním alebo nie?

V diskusii k článku o blogeroch zarábajúcich cez Google Adsense a ich povinnostiach ohľadne DPH zaznel príspevok o tom, že takéto blogovanie nie je podnikaním a DPH sa ho netýka.

 

Z článku to vyzerá, že každý, kto má na svojej stránke Google Adsense je z princípu podnikateľ, musí mať podnikateľské oprávnenie a aj spomínanú registráciu pre DPH.

 

Myslím však, že je potrebné rozlišovať medzi rôznymi situáciami:

 

  1. bloger či majiteľ webu, ktorého cieľom nie je pravidelne, výrazne či dlhodobo zarábať, len si privyrobiť na náklady. Príjmy z reklamy Google, ak nejde vyslovene o vlastníka desiatok webov, nedosahujú a v SR ani nemôžu dosiahnuť nejakú výraznú sumu. Už len z tohto hľadiska ich Google vyplatí len raz čas (minimálnou vyplácanou sumou je 70 EUR) – tj raz za pár mesiacov či rokov. Preto tento príjem môže byť pokojne klasifikovaný ako tzv. ostatný príjem v zmysle § 8 zákona o dani z príjmov. Teda nie je potrebná registrácia pre podnikanie a už vôbec nie pre DPH (nejde totiž o ekonomickú činnosť). A ak jeho suma neprevýši 500 EUR ročne, je možné ho od dane z príjmov oslobodiť a legálne nikde neuvádzať.
  2. ak majiteľ webu či bloger zarába pravidelne a často, resp. pravidelne a často mu Google jeho príjmy vypláca, napĺňa táto činnosť znaky podnikania v zmysle Obchodného zákonníka či Živnostenského zákona. Ide teda o sústavnú činnosť za účelom dosiahnutia zisku atď, rovnako ako bolo spomenuté v linku v diskusii. V tom prípade by mal byť prevádzkovateľ webu registrovaný ako podnikateľ – či už ako živnostník, eseročka alebo umelec. Zároveň – keďže poskytuje reklamné služby do krajiny EÚ – je povinný sa registrovať pre DPH so všetkými povinnosťami uvedenými v článku. Ak už bloger podnikateľom je – napr. kvôli iným činnostiam, ktoré vykonáva – nanovo samozrejme nemusí nič, len tieto príjmy do svojich podnikateľských zahrnie a správne zdaní. Táto schéma neplatí samozrejme len pre zarábanie cez Adsense, ale aj pre iné online odvetvia – predaj odkazov, inej priamej či PPC reklamy, predaj PR článkov. Tj všetko čo je pravidelné (v tom prípade ide o podnikanie) a prekračuje hranice SR (v tom prípade ide aj o DPH).

 

Toto je samozrejme len môj názor a ako vidno na miernej odlišnosti od citovaného pohľadu, výklad podnikateľských zákonov môže byť rôzny. Zákon o dani z príjmov ani zákon o DPH tatkéto situácie taxatívne vôbec neriešia a myslím, že daňoví metodici ani príliš moderné spôsoby internetového podnikania nepoznajú či netušia, čo Google Adsense vôbec je. Možno by mali viac čítať blogerov, sledovať twitter a startupy :)

 

Doplnenie september 2012 (+ malé resumé):

 

Vzhľadom na množstvo príspevkov v diskusii pod článkom a v iných diskusiách odporúčam majiteľom webov, ktorým chodia akékoľvek zárobky z Google Adsense, s cieľom vyhnutia sa dileme “nepodnikanie vs. podnikanie  na hrane” zákona” registrovať sa za podnikateľov vrátane spomínanej registrácie pre DPH. Vyhnú sa tak zbytočnému špekulovaniu nad situáciou, ktorú zákon presne nepopisuje. Áno, spracovanie agendy (pre daň z príjmov, účtovníctvo aj DPH) bude čosi stáť. Na druhej strane –  jednoznačným plusom bude pokojný spánok.

 

Pre ďalšie tipy o internetovom podnikaní, financiách, daniach a súvislostiach ostaň v kontakte a zariaď, aby Ti žiaden nový článok neunikol

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

Share This