Pojem „faktúra“ používa v slovenskej legislatíve iba jeden zákon – zákon o DPH. Faktúra ako taká sa samozrejme používa aj na účely účtovníctva či dane z príjmov, a to aj napriek tomu, že príslušné predpisy (tj pre daň z príjmov a účtovníctvo) tento pojem vôbec neuvádzajú.
Plánujem napísať miniseriál o pravidlách pre vystavovanie faktúr pre platiteľov aj neplatiteľov DPH. Z časových dôvodov zatiaľ však uvádzam len to, čo čerstvá a aktuálna novela zákona o DPH účinná 1. októbra 2012 pre oblasť fakturácie – tj pre pokročilých. Zmeny sa týkajú vystavovania faktúr v zmysle zákona o DPH, teda platiteľov DPH i niektorých iných firiem, podliehajúcim DPH (napr. “čiastočných” platiteľov DPH). Na rozdiel od väčšiny zmien v novele nadobúdajú nižšievymenované fakturačné pravidlá účinnosť až od 1. januára 2013:
- Elektronická faktúra môže byť po novom vystavená v akomkoľvek formáte – teda nemusí byť podpísaná elektronickým podpisom či zaslaná cez systém EDI. Elektronickú faktúru je však možné poslať odberateľovi len po jeho súhlase.
- Elektronické faktúry sa musia v elektronickom formáte aj uchovávať. A to po stanovenú dobu (§ 76 zákona o DPH). Rovnako musí firma umožniť daňovému úradu prístup k elektronickým faktúram a ich prípadné stiahnutie. (Doplnenie 19.12.2012: podľa najnovšej “malej” novely zákona o DPH skrze zákon o správe daní (december 2012) už povinnosť uchovávania faktúr v pôvodnej forme a povinnosť umožniť prístup daňovej kontrole k elektronickým faktúram platitelia DPH nemajú.)
- Elektronická faktúra však musí spĺňať základné podmienky. Pre každú – tj elektronickú i papierovú – faktúru musí vystavovateľ zabezpečiť jej:
- Vierohodnosť – tj fakt, že faktúru vystavil dodávateľ alebo iná osoba v jeho mene. Povinnosť dokázať ju má nielen dodávateľ, ale aj odberateľ – napr. záznamom v účtovníctve.
- Neporušenosť – tj fakt, že obsah faktúry nebol menený. Musia ju zabezpečiť dodávateľ a rovnako aj odberateľ, či už každý samostatne alebo spoločne (systém EDI)
- Čitateľnosť – od jej vydania do konca obdobia na ich uchovávanie musí byť faktúra prečítateľná človekom. Napr. faktúra vo formáte xml je čitateľná až po konverzii.
- Faktúru musí po novom vystaviť dodávateľ tovaru a služby aj do nečlenského štátu EÚ (tretieho štátu)
- Povinné náležitosti, ktoré musí faktúra obsahovať, ostávajú v podstate rovnaké. Zákon ich však zjednotil do jedného paragrafu (§ 74 – Obsah faktúry). Tieto náležitosti musí faktúra obsahovať vo všetkých prípadoch – tj pri dodaní tovaru a služby v SR a rovnako aj dodaní do EÚ či nečlenskej krajiny EÚ.
- V prípade vystavenia faktúry za cenu bez DPH, tj v prípade prenesenia daňovej povinnosti na odberateľa, sa doteraz uvádzal odkaz na príslušný článok európskej smernice o DPH alebo informácia o tom, že DPH platí príjemca tovaru alebo služby. Po novom stačí uviesť slovnú informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“.
- Slovne je potrebné uviesť aj niektoré ďalšie špecifiká:„vyhotovenie faktúry odberateľom“ (pri existencii písomnej dohody o vystavovaní faktúr odberateľom), „úprava zdaňovania prirážky – cestovné kancelárie“ (osobitný režim DPH pre cestovné kancelárie – § 65 zákona o DPH) či „úprava zdaňovania prirážky – použitý tovar“ (osobitný režim DPH pri použitom tovare, umeleckých dielach, zberateľských predmetoch a starožitnostiach“ – § 66 zákona o DPH), “dodanie je oslobodené od dane” (pri dodávkach tovaroch a služieb oslobodených od DPH)
- Zjednodušenú faktúru (tj faktúru bez uvedenia údajov o odberateľovi a jednotkovej cene) je možné vystaviť na tovary a služby do sumy 100 EUR vrátane DPH. Takáto zjednodušená faktúra môže, no nemusí byť vyhotovená elektronickou registračnou pokladnicou (ERP).
- Ako zjednodušenú faktúru môžu firmy, povinné používať ERP, sa aj naďalej považuje doklad z ERP – no už iba do sumy 1 000 EUR vrátane DPH pre hotovosť a do sumy 1 600 EUR pre úhradu inými platobnými prostriedkami (napr. poukážky). Pôvodný návrh vlády obsahoval pre hotovostné platby dokonca limit 200 EUR – nad bojom proti podvodníkom však zvíťazil zdravý rozum.
- Súhrnná faktúra – teda možnosť vystaviť 1 faktúru, ak v danom mesiaci došlo k viacero samostatným dodaniam alebo dodávateľ viackrát prijal platbu – ostáva naďalej v platnosti, aj s 15-dňovou lehotou na jej vyhotovenie.
- Faktúrou naďalej ostáva aj ľudovo povedané „splátkový kalendár“, týkajúci sa nájomného a pre obdobie 12 mesiacov aj dodania elektriny plynu, vody a tepla. Toto však platí iba pre prípady, keď odberateľ má sídlo v SR a miestom dodania je SR.
Novela okrem fakturácie zavádza aj úplne nové oblasti pre boj proti daňovým podvodom – skladanie zábezpeky pri registrácii novej firmy, ručenie za neodvedenú DPH odberateľom či povinné mesačné platiteľstvo DPH pre nové a v podstate aj časť už existujúcich firiem.
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.
upresňujem ,,,jedná sa o predaj budovy na podnikateľské účely.
Dobrý deň, prosím o pomoc pri vylúštení jednej tuzemskej faktúry. Dodavateľ uvádza IČ DPH, a vystavil mi faktúru na budovu bez DPH. Zároveň mi pridáva poznámku : Dodanie je oslobodené od dane. Prenesenie daňovej povinnosti.
A teraz ako ďalej? kde sa odvedie DPH?
Ďakujem vopred za odpoveď a pomoc!!
nejde o tuzemské samozdanenie predaja nehnuteľnosti (§ 69 ods. 12 písm. c)? Tj dodávateľ predáva budovu, ktorá je po 5 rokoch od kolaudácie oslobodená od dane, no rozhodol sa ju zdaniť – no daňová povinnosť sa prenáša na kupujúceho. Postup by v tomto prípade bol asi rovnaký, ako pri samozdanení služieb (https://ludskourecou.sk/2012/11/vytvorte-si-webstranku-s-webnode-a-pochopite-samozdanenie-sluzieb/) či samozdanení nadobudnutia tovaru (https://ludskourecou.sk/2012/08/nakup-tovaru-z-eu-dph-plati-odberatel-nadobudnutie-tovaru/) sami si vypočítate DPH a rovnakú DPH si aj odpočítate (ak ste platiteľmi DPH).
Veeelikanska vdaka za clanok…
Dobrý deň, potrebovali by sme faktúrovať Preddavok aj Vyúčtovanie v jednej faktúre, tak ako to robí istý mobilný operátor na SVK. To znamená že narp. V mesiaci Február vyfaktúrujeme služby za január + žiadame preddavok za mesiac február.Môžme to takto vložiť do jednej faktúruy? A následne v marci by sme vyúčtovali február (malo by ísť vždy o rovnakú sumu, iba v prípade prekročenia limitu služieb sa bude faktúrovať zvlášť. ) a vyfaktúrovali preddavok na marec, všetko v jednom mesiaci.
Ak by sme to takto robili, ako písať dátumy zd.plnení ?
Ďakujem
Viem, že to takto niektorí operátori robia:) Priznám sa, že neviem, z akého titulu: podľa mňa to nie je kóšer. Súhrnná faktúra môže byť vyhotovená za viac samostatných dodaní služby alebo za viac prijatých platieb, no môže pokrývať obdobie max. 1 mesiaca (§ 75 ods. 1 zákona o DPH)
Ale možno je ich výklad iný alebo majú odobrený tento postup…:)
Dobry den
mam na Vas zase prosbu o pomoc
Uctujem firmu placu DPH a fakturuje sluzby vacsinou jednemu odberatelovi ,je to jedna velka suma jednou fa a dielcie sumy zase dalsimi fakturami,napr za taxi /nepriklada bloky/ to uctuje s DPH a ked fakturuje repre tak to fakturuje bez DPH lebo tak si to praju financnici z tej firmy. Ja ale tvrdim ze on musi kazdu fa navysit s DPH kedze je reg.platca,mam pravdu?
Aké “repre”? Platiteľ DPH fakturuje každú dodávku, ktorá nie je oslobodená od DPH, za cenu vrátane DPH.