Právo na odpočítanie DPH pri prijatej službe zo zahraničia – faktúra nie je potrebná

Odpočítanie DPH z nákupených vstupov podmieňuje zákon o DPH existenciou faktúry od dodávateľa – inak povedané: slovenská firma-platiteľ DPH, ktorá si chce uplatniť právo na odpočítanie DPH, musí mať k dispozícii faktúru od dodávateľa daného tovaru či služby. Toto pravidlo sa týka najmä faktúry od slovenského dodávateľa s fakturovanou DPH (najbežnejší obchod), no aj faktúry od zahraničného dodávateľa, ktorý dodáva tovar (podrobne som to rozpísal v samostatnom článku) či dokonca dovozného dokladu z colnice. V jedinom prípade však faktúra potrebná nie je – pri nákupe služby zo zahraničia.

Nakúpenú službu zo zahraničia je potrebné zdaniť

Podľa slovenského zákona o DPH (§ 69 ods. 3) je každá slovenská firma povinná platiť DPH pri nákupe, resp. prijatí služby zo zahraničia. Toto pravidlo sa týka jednak služby prijatej od dodávateľa z EÚ, ako aj služby od dodávateľa z krajiny mimo (tretí štát). A rovnako sa netýka len platiteľov DPH, ale aj ostatných firiem – či už pre DPH registrované sú (v zmysle § 7 či § 7a zákona o DPH) alebo registráciu nemajú (lebo nebola potrebná). O vzťahu samozdanenia a registrácie podrobnejšie tuto.

Takto sa však postupuje iba v prípade, ak sa miesto dodania danej služby určí v zmysle základného pravidla (§ 15 ods. 1 zákona o DPH). Čo sa týka väčšiny služieb dodaných zahraničným podnikateľom slovenskému podnikateľovi. Výnimkou sú samozrejme služby, ktorých miesto dodania sa určí podľa osobitných pravidiel – najmä služba vzťahujúca sa na nehnuteľnosť (hotelové ubytovanie, stavebná činnosť) či vstupné na kultúrne a vzdelávacie podujatia.

Kedy je možné DPH odpočítať?

A právo na odpočítanie DPH – právo na odpočítanie DPH vzniká, ak je DPH uvedená v záznamoch. Plnohodnotný platiteľ DPH ako aj ostatné firmy sú totiž – okrem podávania daňového priznania k DPH, súhrnného výkazu či kontrolného výkazu – povinný viesť aj podrobné záznamy okrem iného o prijatých službách zo zahraničia, z ktorých je zrejmé správne určiť výšku DPH. Ako podklad k daňovému priznaniu k DPH ich samozrejme štandardne vyhotovuje softvér.

Služba nakúpená zo zahraničia sa teda samozdaňuje – slovenský odberateľ si zo sumy fakturovanej bez DPH vypočíta DPH v slovenskej sadzbe (DPH na vstupe). Platiteľ DPH – teda nie ostatné firmy – však majú aj právo na odpočítanie tejto DPH, pričom teda v praxi sa celková DPH rovná nule. No keďže pre uplatnenie tohto práva nie je potrebná faktúra, právo na odpočítanie DPH si slovenský odberateľ môže uplatniť v rovnakom mesiaci, v ktorom službu samozdanil – aj keby faktúru dostal neskôr alebo ju nedostal vôbec. V prípade rôznych webových on-line služieb najmä z tretích štátov posielajú dodávatelia často doklady, ktoré nemajú všetky náležitosti “našej” “dépéháčkovej” faktúry, resp neposielajú faktúru žiadnu (slovenský odberateľ má často k dispozícii len výpis o úhrade z PayPal účtu). Teda DPH na výstupe ako aj DPH na vstupe si v ideálnom – resp. najčastejšom – prípade uplatní v jednom a tom istom daňovom priznaní k DPH a rovnako aj v jednom a tom istom kontrolnom výkaze.

Postup pre uvedenie takejto prijatej služby v daňovom priznaní k DPH platiteľom DPH tu a podrobnejšie v mojom e-booku.

Tento postup je vzhľadom na vyššieuvedené pravidlo výrazne jednoduchší, než v prípade nákupu tovaru z inej krajiny EÚ, kedy musí slovenský odberateľ-platiteľ DPH nákup tovaru samozdaniť v jednom daňovom priznaní k DPH, DPH si však niekedy (pri neskoršom doručení faktúry) odpočíta v priznaní za iné obdobie a celú dodávku uvedie v kontrolnom výkaze za pre zmenu ďalšie zdaňovacie obdobie.

Platiteľ DPH môže samozrejme právo na odpočítanie DPH využiť aj v neskorších obdobiach – napr. prijatú službu samozdaniť v daňovom priznaní k DPH za marec 2014 a rovnakú DPH si odpočítať v priznaní za august 2014. Čo sa v praxi môže diať z optimalizačných dôvodov, no celú agendu okolo DPH to tak trochu komplikuje.

Čo sa ešte zdaňuje ako “služba”?

Pripomínam, že pod pojmom “služba” sa v zmysle pravidiel pre DPH rozumie nielen klasická služba poskytnutá “face to face” – napr. stavebné práce, konzultácie či programovanie – ale aj nákup softvéru, softvérového modulu či akékoľvek používanie webovej či mobilnej aplikácie. Teda službou je aj používanie rôznych obľúbených on-line pomôcníkov, akými sú DropBox, Evernote, Wunderlist, Adobe, MS Office atď. (O niektorých tých “mojich” tuto :) )

Stiahni si 10 +2 tipov, ako zvládnuť daňové priznanie k DPH ako profík

Áno, chcem minikurz ZDARMA!

alebo preskoč rovno na profi návody:

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

19 komentárov k “Právo na odpočítanie DPH pri prijatej službe zo zahraničia – faktúra nie je potrebná”

  1. Dobrý deň chcem sa opýtať či robiť itrakomuni.zdanenie sloven.s.r.o. nakúpila hudbu do hry v sume 69 USD,fa je z Las Vegas bez DPH, ďakujem. M

    Odpovedať
  2. Dobrý deň, poprosím o radu: sme s.r.o platca DPH a kupujeme z USA air grafiti software v hodnote USD 4.950,- a tovar, ktorého hodnota aj s poštovným je USD 660,-. Zároveň je poskytnutá 100 % zľava na tovar, čiže celková hodnota faktúry je USD 4.950,-. Tovar bude odosielaný z Veľkej Británie pod VAT ID GB. Faktúra je vystavená v USA s tým, že software má VAT ID USA a tovar VAT ID GB. Hodnota za tovar je vlastne 0. Môžem si takúto faktúru samozdaniť aj odpočítať? Pod akým VAT ID? A ako to bude s clom?
    Ďakujem.

    Odpovedať
    • Chápem to tak, že ste kúpili a máte aj faktúru za softvér – v tom prípade samozdaniť aj odpočítať. Clo a DPH pri tovare pravdepodobne vyrieši colný úrad

      Odpovedať
  3. Dobrý deň,prosila by som o radu. Mám faktúru zo zahraničia za službu od NEPLATCU DPH. Služba bola za programatorske úkony. Môžem si takúto faktúru samozdanit aj odpočitať ? Alebo akým spôsobom postupujem pri neplatcovi DPH za službu zo zahraničia?? Ďakujem pekne

    Odpovedať
    • Podľa mňa je jedno či ide o dodávateľa neplatiteľa alebo platiteľa DPH: podstatným je miesto dodania služby. Ak je v SR (a to programovanie je), tak sa zdaňuje v SR (aj s odpočítaním).

      Odpovedať
      • dakujem pekne za odpoveď :)) mám ešte jednu otázočku. Vystavovala som dobropis osobe, ktorú mam v partneroch v D2 ako občana,čize do KV mi to dalo aj do D2. Chcem sa spýtať, či v Kontrolnom výkaze to má isť do D2 zato že je to občan, alebo do C1 ako odoslaný dobropis?? ďakujem krasne ..

        Odpovedať
  4. Ahoj, slovenský odberateľ – platca DPH prijal službu z USA, miestom dodania služby je Česká republika. Prosím poradte mi ako mám postupovať z hľadiska DPH – samozdaňujem túto faktúru?, interným dokladom? a čo kontrolný výkaz? Ďakujem za odpoveď:)

    Odpovedať
  5. Zdravíčko, ako je to so štvrťročným platcom DPH a povinnosťou samozdaniť “službu” z USA? Aj v tomto prípade, pri nadobudnutí služby napr. v auguste musí podať daň priznanie k DPH – samozdanienie v auguste a právo odpočítať si DPH až v daň. priznaní k DPH za III.Q?
    ďakujem za odpoveď:)

    Odpovedať
    • Nie, platiteľ DPH podáva daňové priznanie vždy za svoje zdaňovacie obdobie – teda Vy za štvrťrok. Tam uvediete aj samozdanenie prijatej služby aj odpočítanie DPH.

      Odpovedať
  6. Dobrý den, chcem sa opýtať, čo, ak som nedala faktúru za službu z EU, vystvenú v júni do dph, ani KV. Musím podať dodatočné, alebo možem aj do dalšieho mesiaca? ďakujem

    Odpovedať
    • Ak myslíte došlú faktúru, tak ste mali samozdaniť v mesiaci, kedy bola služba dodaná – teda bola služba dodaná v júni, tak podajte dodatočné daňové priznanie. Uvedené sa týka DPH “na výstupe”, no ak ide o DPH “na vstupe” – teda príslušné odpočítanie DPH – tú môžete odpočítať aj neskôr (do konca kalendárneho roka)

      Odpovedať
  7. Dobry den, prosim Vas kam do kontrolneho vykazu ide tato nestastna vec s Google Adwords? V Pohode som horko-tazko prisla na to, ako vytvorit k samozdaneniu dva interne doklady, ale ani tam netusim, kam do KV to dat :( Dakujem za reakciu, Lucia

    Odpovedať
      • Prepacte hlupu otazku, este sa len ucim a chcem si byt ista, ci som spravne pochopila. Do kontrolneho vykazu to teda ide iba jedenkrat a to do B1, ano? Uz do ziadneho ineho riadku?

        Odpovedať
        • Iba raz. No DPH uvediete dvakrát – prvýkrát DPH “na výstupe”, druhýkrát odpočítavanú DPH. Čo môže byť rovnaká suma – no aj nemusí.

          Odpovedať

Vložiť komentár

Share This