4 + 1 tipov, ako dať rýchlo a ľahko dokopy daňové priznanie 2013

working-with-laptop-2-328924-mObčas zaregistrujem, že podnikatelia využívajú na vyhotovenie daňových priznaní elektronické tlačivá na webe Finančnej správy či štátnu aplikáciu eDane. Osobne to však považujem za najhoršie z možných riešení – tlačivá sú neprepočtové a neobsahujú ani len základnú navigáciu či informácie, na tvorbu čokoľvek by som ich preto nepoužil ani náhodou. Predražené riešenia, ktoré štát za milióny daňových poplatníkov štedro objednáva u súkromnej firmy, totiž častokrát už len z princípu nestoja za veľa. Aké pomôcky teda odporúčam s cieľom vyhotoviť si to “svoje” daňové priznanie?

 

On-line pomôcka na webe, ktorá urobí priznanie za teba

 

S chalanmi zo SuperFaktúry sme pripravili, resp. pre tento rok upgradovali on-line pomôcku, ktorá daňové priznanie (fyzické osoby – typ B) urobí za daňovníka, za pár minút a zadarmo. Nie je potrebné si lámať hlavu s riadkami a tlačivom samotného priznania, SuperFaktúra sa len opýta na pár údajov a “vypľuje” hotové .pdf-ko, ktoré stačí podpísať a poslať. Táto služba nie je prístupná len pre celoročných klientov SuperFaktúry, ale každému, kto sa zaregistruje – buď si svoje faktúry, ich úhrady a prípadné náklady nahrá klient jednorazovo (takúto evidenciu vlastne vyžaduje zákon) alebo je možné celoročné príjmy zadať ako jednu sumu. V každom prípade vhodné pre podnikateľov bez podrobnejších znalostí a je samozrejme k dispozícii on-line bez inštalácie.

 

Freeware na tvorbu daňových priznaní

 

V súčasnosti viem stále iba o jednej softvérovej firme, ktorá každoročne sprístupní širokej verejnosti free softvér na tvorbu daňových priznaní. Prostredníctvom neho je možné zadarmo vytvoriť niekoľko daňových priznaní typu A aj B + niekoľko pre právnické osoby – v tomto prípade je však potrebné prechádzať jednotlivé riadky priznania a celkovo sa v problematike vyznať, softvér však zvyšok samozrejme prepočíta a vygeneruje čo je potrebné.

 

“Plný” ekonomický softvér

 

Je vhodný, ak si vediete účtovníctvo, daňovú evidenciu či len evidenciu príjmov celoročne, tj pravidelne každý mesiac. Takéto softvéry bývajú v základnej verzii free, v plnej sú však platené a drahšie, preto ich používajú skôr účtovníci-profesionáli či podnikatelia, ktorí si agendu spracovávajú sami. Okrem spomenutého Krosu ide aj o Pohodu, Money S3, MRP a ďalšie, ktoré majú približne podobný používateľský komfort či cenu. Pracoval som aj na drahších softvéroch, no tie radšej nemenujem – čím je riešenie drahšie, tým býva zložitejšie, ťažkopádnejšie či antiužívateľskejšie.

 

Vykašli sa svojpomoc a požiadaj o pomoc profesionála

 

“Outsourcing” celkovo šetrí čas, starosti a energiu, pričom podnikateľ sa môže venovať tomu, čo mu ide najlepšie. Vo februári-marci je možné jednorazovo spracovať daňové priznanie typu A (zamestnanci)resp. typ B pre podnikateľov s paušálnymi výdavkami. Osobne však považujem za netaktné až hlúpe, ak niektorí podnikatelia navštívia účtovníka v marci s plnou krabicou celoročnej agendy – takýchto odporúčam jednoznačne vyhodiť. Jednorazová práca totiž zvyšuje riziko chýb, často neostáva čas na vyladenie či vykomunikovanie nejasností a celkovo ide o akúsi neúctu voči účtovníkovi, ktorý má čo robiť aj bez takýchto stresových darčekov. Naopak – pravidelná mesačná spolupráca (a teda aj za pravidelnú mesačnú cenu) znamená kvalitnejšiu prácu, menej chýb a podnikateľ navyše získava aj akýsi pravidelný servis, konzultácie či iné pridané služby.

 

Máš eseročku? Sám nikdy

 

Vyššie uvedené tipy sa týkajú predsa len jednoduchšieho daňového priznania či súvisiacej agendy fyzických osôb – či už podnikateľov (SZČO), prenajímateľov nehnuteľností alebo osôb, ktoré mali v roku 2013 iba príjmy zo zamestnania. Daň z príjmov právnických osôb je však “iné kafe”. Povinné je celoročné pravidelné spracovávanie podvojného účtovníctva (a prípadnej ďalšej agendy – DPH či miezd), ktoré sa jednak nedá urobiť jednorazovo v marci a rovnako ho neodporúčam skúšať len tak, “s tetou po večeroch”. Jeho kvalitné spracovanie si vyžaduje dlhoročné štúdium + skúsenosti a je potrebné samozrejme oddeliť aj účtovníctvo + účtovnú závierku (ktoré je samo osebe prácne a náročné) a následnú úpravu výsledku z účtovníctva na základ dane. Pre pokročilejších odporúčam minimálne príručku od môjho obľúbeného lektora Vladimíra Pastierika “Účtovná a daňová závierka v praxi”.

 

No a určite odporúčam pustiť si k práci kvalitnú muziku. Alebo sa na ňu vybrať osobne:)

 


O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s internetovými podnikateľmi a chlapíkmi z oblasti IT.

Share This