Google Adwords a DPH: zadávateľ reklamy sa musí registrovať

V minulom článku som rozobral, čo všetko musí, nemusí či môže z hľadiska DPH urobiť podnikateľ, ktorý chce zarábať prostredníctvom Google Adsense či podobnej PPC reklamy – teda prijímať peniaze od spoločnosti, sídliacej v inej krajine EÚ. Dnes to prehodím a pozriem sa na fimu, ktorá nie je platiteľom DPH a podobnú reklamu si chce kúpiť. Najbežnejšími príkladmi sú reklamy na Google Adwords či Facebook reklama. Všetky nižšieuvedené povinnosti má zároveň každý, kto chce prijať akúkoľvek službu od dodávateľa z inej krajiny EÚ.

Zadávateľ reklamy Google Adwords, Facebooku či prípadne inej podobnej služby poskytovanej firme sídliacej v inej krajine EÚ je povinný:

  1. pred začatím zadávania reklamy sa zaregistrovať na svojom daňovom úrade – opäť nie však ako platiteľ DPH, ale ako “osoba registrovaná v zmysle § 7a zákona o DPH”. Ešte raz zvýrazňujem: ešte pred začiatkom celého vzťahu s Googlom či Facebookom. Takýto registrovaný podnikateľ dostane IČ DPH rovnako ako plnohodnotný platiteľ DPH, líši sa však od neho systémom fungovania i v mnohých povinnostiach.
  2. musí podať daňové priznanie k DPH po skončení každého mesiaca, v ktorom prijal službu, na základe ktorej mu vzniká povinnosť platiť DPH. Prijatím služby je aj kúpa reklamy v Google Adwords či od Facebooku. Službu musí zaplatiť za cenu bez DPH a DPH je povinný platiť na slovenskom daňovom úrade.  Dodávateľ z inej krajiny EÚ (Google alebo Facebook) by mal dostať informáciu, že máte  pridelené IČ DPH (napr. ju zadáte v administrácii) a službu vám fakturuje za cenu bez DPH. Ak by ste IČ DPH nemali alebo službu neprijímate na podnikateľské účely, reklama by mala byť vyfakturovaná za cenu vrátane DPH.
  3. musí zaplatiť DPH vyplývajúcu z tohto daňového priznania – v rovnakom termíne ako podať daňové priznanie, teda do 25. dňa nasledujúceho mesiaca
  4. musí v rámci svojho účtovníctva viesť tieto evidencie:
  • evidencia o službách, ktoré prijal a bol rovnako povinný zaplatiť DPH
  • evidencia o službách, ktoré naopak poskytol odberateľom v EÚ. Pri týchto službách neplatí DPH a uvádza ich v súhrnom výkaze – teda napr. Google Adsense či akákoľvek iná služba poskytnutá do krajiny EÚ (copywriting, priama reklama, programovanie atď)
  • evidencia o prípadných nákupoch tovaru, ktoré sa rozhodol samozdaniť

 

Zadávateľ reklamy v rámci Google Adwords nemusí:

  • nemusí podávať súhrnný výkaz – a to v prípade, ak nedodal žiadnu službu do inej krajiny EÚ, napr. neposkytol priestor na svojom webe pre reklamu Google Adsense
  • nemusí podávať daňové priznanie a platiť DPH v mesiacoch, kedy neprijal službu, pri ktorej bol povinný platiť DPH – teda v mesiacoch, keď si neobjednal, resp. nezaplatil za reklamu Google či Facebook

 

Zadávateľ reklamy v rámci Google Adwords nemôže:

Osoba registrovaná v zmysle § 7a si nemôže odpočítať DPH – inak povedané, nemá od čoho, keďže nie je platiteľom DPH a DPH na výstupe nefakturuje.

 

Zadávateľ reklamy v rámci Google Adwords dobrovoľne môže:

  1. zadávateľ reklamy Google Adwords, ktorý zatiaľ nie je platiteľom, sa môže dobrovoľne rozhodnúť, že sa stane plnohodnotným platiteľom DPH. Čo všetko ho čaká, píšem v článku o Google Adsense.
  2. môže sa rozhodnúť pre samozdanenie kúpy tovaru z EÚ. Tovar je na rozdiel od služby všetko hmotné – automobil, počítač a pod. Tovar nakúpený v EÚ môže od dodávateľa nakúpiť
  • za cenu vrátane DPH alebo 
  • za cenu bez DPH, pričom následne musí v SR podať daňové priznanie k DPH, vlastnoručne si vypočítať DPH a túto DPH zaplatiť – rovnako ako pri nákupe služby.
Oba pomínané prípady – majiteľ webu, zarábajúci na Google Adsense i podnikateľ, zadávajúci reklamu Google Adwords  – sú v článku rozobraté z pohľadu neplatiteľov DPH. Teda podnikateľov, ktorí nie sú registrovaní ako štandardní platitelia DPH so všetkými súvisiacimi právami a povinnosťami, ale ako tzv.  čiastoční platitelia, resp. osoby registrované v zmysle § 7a zákona o DPH. Teda sú povinní sa registrovať len z dôvodu poskytovania či prijímania služieb z inej krajiny EÚ. Sú to akési “obete” celoeurópskeho mechanizmu prenosu daňovej povinnosti pri službách na miesto spotreby. V rámci neho sú totiž zosúladené postupy a pravidlá pre všetky osoby rovnako, bez ohľadu na to, či už platiteľmi DPH sú alebo nie sú – v obchodoch medzi krajinami EÚ je potrebné používať IČ DPH a toto číslo teda ešte pred tým získať jednou z možných registrácií. Podávať priznanie k DPH, súhrnný výkaz a platiť DPH tak v daných prípadoch musia aj firmy, ktoré v SR platiteľmi DPH nie sú.
Pravidlá pre podnikateľa, dodávajúceho služby do EÚ prípadne nakupujúceho služby a digitálne produkty zo zahraničia som zhrnul do uceleného eBooku “Podnikateľ registrovaný podľa § 7a zákona o DPH – ako na to (ľudskou rečou).” Ako na súhrnný výkaz, ako na faktúry, ako na daňové priznanie k DPH. Maximum situácií z praxe a tipy, riešenia či pikošky.

 

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

31 komentárov k “Google Adwords a DPH: zadávateľ reklamy sa musí registrovať”

  1. Ahoj, ja mám otázku na ktorú som nikde nenašiel odpoveď:
    1) Účet na google adsense musí byť business alebo môže byť aj individual?
    2) Ako dám googlu vedieť svoje IČ DPH? Potrebujem im ho vôbec dať vedieť? :D

    Odpovedať
  2. Ahoj Peto,

    máš nejaké nové skúsenosti, ako sa táto situácia vyvinula na slovenskom trhu? kontroluje to daňový úrad aktívne?

    Vďaka,

    Erik

    Odpovedať
  3. Zdravím,
    mňa by zaujímalo, ako riešiť situáciu, keď reklamu využívam ako podnikateľ, ale pre platenie DPH som sa doteraz nezaregistroval, pretože so o tom vôbec nevedel. Hrozí mi z toho niečo? Ako postupovať, aby bolo všetko ok?

    Ďakujem

    Odpovedať
    • Neviem, možno nič, možno áno – v tejto krajine nikdy neviete, navyše ak sami daňoví úradníci/kontrolóri sa do zákonov často nerozumejú (z praxe ;)). Minimálne odporúčam sa registrovať do budúcna

      Odpovedať
      • Ďakujem za odpoveď, určite mám v pláne sa zaregistrovať, akurát to riešim.

        Môžete mi teda povedať, čo všetko potrebujem spraviť?

        1. Prídem na daňový úrad a požiadam o IČ DPH pre zahraničný styk
        2. Udelia mi toto číslo
        3. Do administrácie facebooku zadám tieto údaje
        4. Facebook mi už teda začne vystavať faktúry bez DPH
        5. Každý mesiac podám daňové priznanie a zaplatím 20% z čiastky (čiže ak napr. využijem reklamu za 100 eur, štátu zaplatím ďalších 20 eur)

        Dobre tomu rozumiem? Nič iné už nemusím robiť?

        Ďakujem za odpoveď

        Odpovedať
  4. Ahoj, ako je to napríklad, že založím si na nejakú zábavnú/motivačnú FB stránku. Len pre svoje súkromné účely, aby som sa trochu zviditelnil, nemám firmu, nemám ani web. som len FO a zaplatím si reklamu na FB dajme tomu za limit 50€. Pozor! FB nevyužívam na biznis……musím niečo nahlasovať na DÚ? Ďakujem

    Odpovedať
    • V tom prípade by mal FB reklamu vyfakturovať ako súkromnej osobe – za cenu vrátane DPH. A keby tak aj neurobil, pre súkromnú osobu z tohto podľa mňa nevyplýva nič

      Odpovedať
  5. Ahoj. Ako je to v pripade nakupu leteniek? Je rozdiel, ak je odlet zo Slovenska a ak je odlet z inej krajiny? Ci toto vobec nie je ten pripad “dodania sluzby” ?

    Odpovedať
  6. mám otázku… pred prvým spustením kampane v google AdWords som telefonoval na podporu googlu, kde mi slečna povedala že si môžem spustiť službu google adwords aj ako fyzická osoba. Po skončení kampane som jej volal znova ohľadom toho, že mi faktúra ukazuje sumu bez DPH, povedala mi že DPH nemusím riešiť, ale ešte ma presmerovala na vysvetlenie na technickú podporu. Tam mi povedali, že mi slečna povedala blbosť, a že DPH musím zaplatiť no nevedia ako to vyriešiť, pretože teraz som už po zaplatení kampane stále neregistrovaná fyzická osoba, ktorej visí vo vzduchu nezaplatená DPH za túto službu. No ani ja netuším ako to momentálne riešiť, z google sťažností sa mi neozývajú, z finančného úradu mi síce prišiel email ale v podstate tiež o ničom nevypovedá. A mrzelo by ma keby som z tohto mal nejaké problémy z daňového, alebo neviem čo by z toho mohlo vzíjsť

    Odpovedať
    • Nerozumiem celkom situácii, ale predpokladám, že chcete využiť inzerciu v Google Adwords a to na biznis, tak? V tom prípade sa treba registrovať predovšetkým ako podnikateľ (živnosť alebo eseročka), neskôr pre DPH a nákup každej takejto služby samozdaňovať dépéháčkou v SR. Ale spätne by som to už neriešil, iba do budúcna, napr. odteraz.

      Odpovedať
  7. A ako je to s tym urcenim miesta dodania sluzby ked si zakupim hosting, ktory je v Cesku teda ta sluzba mi v podstate nie je dodana na Slovensko ale ostava v tej krajine z ktorej mi je dodavana. Musim tiez postupovat tak, ze mi maju fakturovat bez DPH a tu dan zaplatit v tuzemsku?

    Odpovedať
    • Ak ide o hosting medzi 2 podnikateľmi, áno, miesto dodania služby je v SR a zdaňuješ Ty ako slovenský podnikateľ. Inak však dobrá otázka – pre niektoré typy služieb platia pre určenie ich miesta dodania výnimky: napr. pri službách vzťahujúcich sa na nehnuteľnosť je miesto dodania tam, kde sa nehnuteľnosť fyzicky nachádza. Pre hosting však platí základné pravidlo.

      Odpovedať
  8. Co v pripade ze som sukromna osoba, ziaden podnikatel, ale pracujem ako obchodnik vo firme a chcem si inzerovat na svoju stranku s kontaktom? No nie som zivnostnik ale zamestnanec…ale mam provizie ak ziskam viac klientov?

    Dakujem

    Odpovedať
        • síce si zamestnaný, no zároveň niekde máš svoju webstránku? a na ňu chceš dať reklamu Adsense? Alebo pre ňu si robiť reklamu via Adwords? Skús situáciu takto krok po kroku opísať. Potom prídeme na riešenie :)

          Odpovedať
          • Nie som podnikatel, som obycajny clovek. Ale rad by som inzeroval na stranku ktorá má podnikatelskú cinnost. Na tej stránke sa poskytujú sluzby. Cize mi z toho vychadza ze jednoducho musim mat firemny profil na adwords aby som mohol inzerovat na tau stranku no zaroven ja nie som podnikatel. Dakujem :)

  9. Vynikajuco vysvetlene!
    Predsa len jedna otazocka: “Zadávateľ reklamy Google Adwords….. musí podať daňové priznanie k DPH po skončení každého mesiaca, v ktorom prijal službu, na základe ktorej mu vzniká povinnosť platiť DPH”

    Nestaci nahodou pri malom obrate stvrtrocne a nie mesacne?

    Odpovedať
    • Nie, pišta. Daňové priznanie musí podať každý mesiac. Hovorí o tom § 78 ods. 3 a je to napr. aj tu  
      http://www.drsr.sk/drsr/slovak/danovy_subjekt/brozury_a_letaky/data/refnepl_122009.pdf . Samozrejme to mätie, lebo plnohodnotný platiteľ podáva DPH mesačne, ak je mesačným platiteľom a kvartálne, ak je kvartálnym platiteľom, no tento “čiastočný” platiteľ podáva DPH každý mesiac. A mýliť môže aj povinnosť podávať súhrnný výkaz – ten sa podáva štvrťročne alebo mesačne v závislosti od obratu.

      Odpovedať
      • Mal by som otazku k odseku v ktorom sa pise ze podnikatel, ktory nakupuje tovar alebo sluzby z inych clenskych statov EU a je registrovany podla paragrafu 7a sa moze rozhodnut ci uvedie pridelene IC DPH od Danoveho uradu.

        Ako to je s tymto rozhodovanim? Moze sa to nejako kombinovat raz uvediem a raz neuvediem podla toho ako sa mi to hodi.

        Napr. 

        1. platim za reklamu Google Adword uvediem pridelene IC DPH od Danoveho uradu a oni mi fakturuju bez DPH. Do 25 dna nasledujuceho mesiaca podam danove priznanie za predchadzajuci kalendarny mesiac a zaplatim prislusnu dan avsak nemam narok na jej vratenie.

        2. platim za  sluzbu z ineho clenskeho statu napr. webhosting. Pri kupe neuvediem svoje IC DPH, ktore mi bolo pridelene Danovym uradom. Oni mi teda automaticky fakturuju plnu sumu s DPH a tym padom nemusim nic riesit s Danovym uradom.

        Moze sa to takto kombinovat v praxi?

        Odpovedať
        • Podľa mňa nie. Podľa zákona o DPH si povinný samozdaniť si prijatú službu (ak teda ide o službu s miestom dodania v SR a miesto dodanie je určené podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH, teda podnikateľ podnikateľovi). Teda každú prijatú službu, dokonca aj keď si ju neuplatníš v daňových nákladoch pre daň z príjmov.
          Možnosť rozhodnúť sa platí nie pri službe, ale pri nadobudnutí tovaru od dodávateľa z EÚ – možno sme sa v tomto nerozumeli:)

          Odpovedať
          • Tomáš, veď ten odsek má už priamo v názve “nadobudnutie tovaru”. Takže možnosť voľby je iba pri tovare, presne o tom je celý text uvedeného odseku.

          • Dobrý deň prajem,
            mám takú otázku. Ak podnikateľ využíva služby Google, tak, že reklamu následne fakturuje ďalej….má túto službu fakturovať s DPH?
            Rozpíšem to podrobnejšie. Podnikateľ dostane faktúru od Google, z ktorej zaplatí DPH na Slovensku. Má klientov, ktorým túto službu následne fakturuje vo forme vydanej faktúry. Má túto poskytnutú službu fakturovať s DPH, alebo nie? Ďakujem

          • Ak je platiteľom DPH, tak áno. Reklamné služby nie sú oslobodené od DPH. Bez ohľadu na to, či boli vstupy fakturované s DPH, bez či samozdanené, svoje výstupy fakturuje za cenu vrátane DPH.

Vložiť komentár

Share This