Odpočítanie DPH z nákupených vstupov podmieňuje zákon o DPH existenciou faktúry od dodávateľa – inak povedané: slovenská firma-platiteľ DPH, ktorá si chce uplatniť právo na odpočítanie DPH, musí mať k dispozícii faktúru od dodávateľa daného tovaru či služby. Toto pravidlo sa týka najmä faktúry od slovenského dodávateľa s fakturovanou DPH (najbežnejší obchod), no aj faktúry od zahraničného dodávateľa, ktorý dodáva tovar (podrobne som to rozpísal v samostatnom článku) či dokonca dovozného dokladu z colnice. V jedinom prípade však faktúra potrebná nie je – pri nákupe služby zo zahraničia.
Nakúpenú službu zo zahraničia je potrebné zdaniť
Podľa slovenského zákona o DPH (§ 69 ods. 3) je každá slovenská firma povinná platiť DPH pri nákupe, resp. prijatí služby zo zahraničia. Toto pravidlo sa týka jednak služby prijatej od dodávateľa z EÚ, ako aj služby od dodávateľa z krajiny mimo (tretí štát). A rovnako sa netýka len platiteľov DPH, ale aj ostatných firiem – či už pre DPH registrované sú (v zmysle § 7 či § 7a zákona o DPH) alebo registráciu nemajú (lebo nebola potrebná). O vzťahu samozdanenia a registrácie podrobnejšie tuto.
Takto sa však postupuje iba v prípade, ak sa miesto dodania danej služby určí v zmysle základného pravidla (§ 15 ods. 1 zákona o DPH). Čo sa týka väčšiny služieb dodaných zahraničným podnikateľom slovenskému podnikateľovi. Výnimkou sú samozrejme služby, ktorých miesto dodania sa určí podľa osobitných pravidiel – najmä služba vzťahujúca sa na nehnuteľnosť (hotelové ubytovanie, stavebná činnosť) či vstupné na kultúrne a vzdelávacie podujatia.
Kedy je možné DPH odpočítať?
A právo na odpočítanie DPH – právo na odpočítanie DPH vzniká, ak je DPH uvedená v záznamoch. Plnohodnotný platiteľ DPH ako aj ostatné firmy sú totiž – okrem podávania daňového priznania k DPH, súhrnného výkazu či kontrolného výkazu – povinný viesť aj podrobné záznamy okrem iného o prijatých službách zo zahraničia, z ktorých je zrejmé správne určiť výšku DPH. Ako podklad k daňovému priznaniu k DPH ich samozrejme štandardne vyhotovuje softvér.
Služba nakúpená zo zahraničia sa teda samozdaňuje – slovenský odberateľ si zo sumy fakturovanej bez DPH vypočíta DPH v slovenskej sadzbe (DPH na vstupe). Platiteľ DPH – teda nie ostatné firmy – však majú aj právo na odpočítanie tejto DPH, pričom teda v praxi sa celková DPH rovná nule. No keďže pre uplatnenie tohto práva nie je potrebná faktúra, právo na odpočítanie DPH si slovenský odberateľ môže uplatniť v rovnakom mesiaci, v ktorom službu samozdanil – aj keby faktúru dostal neskôr alebo ju nedostal vôbec. V prípade rôznych webových on-line služieb najmä z tretích štátov posielajú dodávatelia často doklady, ktoré nemajú všetky náležitosti “našej” “dépéháčkovej” faktúry, resp neposielajú faktúru žiadnu (slovenský odberateľ má často k dispozícii len výpis o úhrade z PayPal účtu). Teda DPH na výstupe ako aj DPH na vstupe si v ideálnom – resp. najčastejšom – prípade uplatní v jednom a tom istom daňovom priznaní k DPH a rovnako aj v jednom a tom istom kontrolnom výkaze.
Postup pre uvedenie takejto prijatej služby v daňovom priznaní k DPH platiteľom DPH tu a podrobnejšie v mojom e-booku.
Tento postup je vzhľadom na vyššieuvedené pravidlo výrazne jednoduchší, než v prípade nákupu tovaru z inej krajiny EÚ, kedy musí slovenský odberateľ-platiteľ DPH nákup tovaru samozdaniť v jednom daňovom priznaní k DPH, DPH si však niekedy (pri neskoršom doručení faktúry) odpočíta v priznaní za iné obdobie a celú dodávku uvedie v kontrolnom výkaze za pre zmenu ďalšie zdaňovacie obdobie.
Platiteľ DPH môže samozrejme právo na odpočítanie DPH využiť aj v neskorších obdobiach – napr. prijatú službu samozdaniť v daňovom priznaní k DPH za marec 2014 a rovnakú DPH si odpočítať v priznaní za august 2014. Čo sa v praxi môže diať z optimalizačných dôvodov, no celú agendu okolo DPH to tak trochu komplikuje.
Čo sa ešte zdaňuje ako “služba”?
Pripomínam, že pod pojmom “služba” sa v zmysle pravidiel pre DPH rozumie nielen klasická služba poskytnutá “face to face” – napr. stavebné práce, konzultácie či programovanie – ale aj nákup softvéru, softvérového modulu či akékoľvek používanie webovej či mobilnej aplikácie. Teda službou je aj používanie rôznych obľúbených on-line pomôcníkov, akými sú DropBox, Evernote, Wunderlist, Adobe, MS Office atď. (O niektorých tých “mojich” tuto :) )
Stiahni si 10 +2 tipov, ako zvládnuť daňové priznanie k DPH ako profík
alebo preskoč rovno na profi návody:
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.
Real Sex Dating – Click Here
Dobrý deň chcem sa opýtať či robiť itrakomuni.zdanenie sloven.s.r.o. nakúpila hudbu do hry v sume 69 USD,fa je z Las Vegas bez DPH, ďakujem. M
samozdaniť áno, i keď pojmovo to asi nebude “intrakomunitárne”, ale skrátka prijatie služby z tretej krajiny – podrobnejšie tu https://ludskourecou.sk/samozdanenie-prijatej-sluzby-postup/
Dobrý deň, poprosím o radu: sme s.r.o platca DPH a kupujeme z USA air grafiti software v hodnote USD 4.950,- a tovar, ktorého hodnota aj s poštovným je USD 660,-. Zároveň je poskytnutá 100 % zľava na tovar, čiže celková hodnota faktúry je USD 4.950,-. Tovar bude odosielaný z Veľkej Británie pod VAT ID GB. Faktúra je vystavená v USA s tým, že software má VAT ID USA a tovar VAT ID GB. Hodnota za tovar je vlastne 0. Môžem si takúto faktúru samozdaniť aj odpočítať? Pod akým VAT ID? A ako to bude s clom?
Ďakujem.
Chápem to tak, že ste kúpili a máte aj faktúru za softvér – v tom prípade samozdaniť aj odpočítať. Clo a DPH pri tovare pravdepodobne vyrieši colný úrad
Dobrý deň,prosila by som o radu. Mám faktúru zo zahraničia za službu od NEPLATCU DPH. Služba bola za programatorske úkony. Môžem si takúto faktúru samozdanit aj odpočitať ? Alebo akým spôsobom postupujem pri neplatcovi DPH za službu zo zahraničia?? Ďakujem pekne
Podľa mňa je jedno či ide o dodávateľa neplatiteľa alebo platiteľa DPH: podstatným je miesto dodania služby. Ak je v SR (a to programovanie je), tak sa zdaňuje v SR (aj s odpočítaním).
dakujem pekne za odpoveď :)) mám ešte jednu otázočku. Vystavovala som dobropis osobe, ktorú mam v partneroch v D2 ako občana,čize do KV mi to dalo aj do D2. Chcem sa spýtať, či v Kontrolnom výkaze to má isť do D2 zato že je to občan, alebo do C1 ako odoslaný dobropis?? ďakujem krasne ..
má to ísť do D2, lebo je to občan
Ahoj, slovenský odberateľ – platca DPH prijal službu z USA, miestom dodania služby je Česká republika. Prosím poradte mi ako mám postupovať z hľadiska DPH – samozdaňujem túto faktúru?, interným dokladom? a čo kontrolný výkaz? Ďakujem za odpoveď:)
Prečo je miestom dodania ČR? Tam má firma prevádzkáreň? Ak áno, zdaňuje v ČR. Alebo?
Zdravíčko, ako je to so štvrťročným platcom DPH a povinnosťou samozdaniť “službu” z USA? Aj v tomto prípade, pri nadobudnutí služby napr. v auguste musí podať daň priznanie k DPH – samozdanienie v auguste a právo odpočítať si DPH až v daň. priznaní k DPH za III.Q?
ďakujem za odpoveď:)
Nie, platiteľ DPH podáva daňové priznanie vždy za svoje zdaňovacie obdobie – teda Vy za štvrťrok. Tam uvediete aj samozdanenie prijatej služby aj odpočítanie DPH.
Dobrý den, chcem sa opýtať, čo, ak som nedala faktúru za službu z EU, vystvenú v júni do dph, ani KV. Musím podať dodatočné, alebo možem aj do dalšieho mesiaca? ďakujem
Ak myslíte došlú faktúru, tak ste mali samozdaniť v mesiaci, kedy bola služba dodaná – teda bola služba dodaná v júni, tak podajte dodatočné daňové priznanie. Uvedené sa týka DPH “na výstupe”, no ak ide o DPH “na vstupe” – teda príslušné odpočítanie DPH – tú môžete odpočítať aj neskôr (do konca kalendárneho roka)
Dobry den, prosim Vas kam do kontrolneho vykazu ide tato nestastna vec s Google Adwords? V Pohode som horko-tazko prisla na to, ako vytvorit k samozdaneniu dva interne doklady, ale ani tam netusim, kam do KV to dat :( Dakujem za reakciu, Lucia
Faktúry, ktoré samozdaňujete – teda Google Adwords – idú do B.1
Prepacte hlupu otazku, este sa len ucim a chcem si byt ista, ci som spravne pochopila. Do kontrolneho vykazu to teda ide iba jedenkrat a to do B1, ano? Uz do ziadneho ineho riadku?
Iba raz. No DPH uvediete dvakrát – prvýkrát DPH “na výstupe”, druhýkrát odpočítavanú DPH. Čo môže byť rovnaká suma – no aj nemusí.