Faktúry prijaté od dodávateľov sa v kontrolnom výkaze uvádzajú v 3 častiach, resp. 3 rôznych oddieloch časti B. V každom z nich sa uvádzajú prijaté faktúry rôzneho druhu a s rôznym režimom DPH, resp. rôznym režimom fakturácie. V niektorých prípadoch sa totiž uvádzajú aj faktúry, pri ktorých firma právo na odpočítanie nemá, inokedy sa takéto faktúry bez práva na odpočítanie neuvádzajú vôbec. Ako je to podrobnejšie?
Časť B.1
V tejto časti sa uvádzajú všetky prijaté faktúry aj v prípade, ak daná firma-platiteľ DPH nemá nárok na odpočítanie DPH. Teda uvedie sa DPH vypočítaná samozdanením (stĺpec 5) a v samostatnom stĺpci 7 aj DPH, ktorú si daná firma môže odpočítať. Výška odpočítavanej DPH sa samozrejme môže rovnať DPH z prijatej služby/nadobudnutého tovaru (ak má firma právo na odpočítanie v plnej sume), môže byť však aj rozdielna (ak vstupnú DPH upravuje firma koeficientom pre pomerné odpočítanie) alebo nulová (ak ju nemôže odpočítať vôbec). Pre kontrolu samozdanenia sa však uvádzajú všetky faktúry – tj predovšetkým faktúry od zahraničných dodávateľov (nadobudnutie tovaru alebo prijatie služby s miestom dodania v SR), príp. faktúry od slovenských dodávateľov za niektoré špecifické druhy tovaru podliehajúce samozdaneniu (integrované obvody, mobilné telefóny, kovy a poľnohospodárske plodiny).
Časť B.2
V tejto časti sa faktúry uvádzajú iba v prípade, ak firma nárok na odpočítanie DPH má. Faktúry za vstupy nakúpené od dodávateľov, z ktorých si DPH odpočítať nemôže – napr. preto, že dodávku nepoužil na svoje obchody zdaňované dépéháčkou – neuvádza vôbec. Neuvádza tu napr. faktúru od slovenského dodávateľa za nákup kávovaru do firmy – v prípade kúpy tovarov na účely pohostenia firma právo na odpočítanie nemá.
Časť B.3
V časti B.3 sa uvádzajú iba zjednodušené doklady, pri ktorých firma nárok na odpočítanie DPH má. Iné nie. DPH na vstupe sa zároveň uvádza v 2 stĺpcoch – v jednom (stĺpec 2) celková DPH z prijatých dokladov, v druhom (stĺpec 3) iba DPH, na ktorej odpočítanie má firma právo. Môže ísť napríklad o nákup pohonných hmôt v prípade firiem, ktoré si uplatňujú paušál – v stĺpcoch 1 a 2 uvedie firma základ DPH + DPH zo všetkých bločkov/nákupov, v stĺpci 3 iba DPH vo výške 80%.
(Článok je voľne prerozprávaný úryvok z eBooku “Ako na daňové priznanie k DPH – ľudskou rečou”)
Stiahni si 10 +2 tipov, ako zvládnuť daňové priznanie k DPH ako profík
alebo preskoč rovno na profi návody:
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.