Odvody sa v daňovom priznaní 2012 uvádzajú na 2 miestach: prečo?

Ak ste sa ocitli pred tohtoročným tlačivom daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb typ B (týka sa najmä podnikateľov), možno ste sa zastavili pri otázke, ako uviesť, pre ktorý spôsob uplatňovania výdavkov ste sa rozhodli (účtovníctvo, daňová evidencia, paušálne výdavky). Prípadne ako uviesť zaplatené odvody a prečo sa uvádzajú až na dvoch od seba vzdialených miestach priznaniach. Finančné riaditeľstvo sa opäť blyslo a postup, ako tieto rébusy (resp. druhý z menovaných) vyriešiť, zverejnilo až v marci 2013, keď už mali mnohí daňovníci priznania hotové a odoslané.

 

Odvody SZČO sa v daňovom priznaní uvádzajú na 2 miestach – na staronovej strane 3 a úplne novej strane 12. V niektorých prípadoch sa na obidve miesta vpíše rovnaká suma, v mnohých však nie. Ako to teda je?

 

Na strane 3 sa uvádzajú všetky odvody, ktoré podnikateľ zaplatil od 1.1.2012 do 31.12.2012 – “zaplatil” znamená odišli mu z účtu či z pokladne. Je pritom jedno, či išlo o odvody za daný rok alebo za staré mesiace či roky. Čiže uvádzajú sa sem:

 

  • mesačné preddavky za jednotlivé mesiace roka 2012. A to vrátane preddavku zaplateného v januári 2012 ešte za december 2011. Naopak, neuvádza sa preddavok za december 2012 zaplatený až v januári 2013.
  • nedoplatky za staršie roky – napr. nedoplatok z ročného zúčtovania zdravotného v poistenia za r. 2011, zaplatený na jeseň 2012
  • dobrovoľne zaplatené sociálne odvody
  • odvody zaplatené v zahraničí

 

Na strane 12 sa uvádzajú iba mesačné preddavky zaplatené v r. 2012 – teda presne tie, ktoré sa uvádzajú aj na str. 3.

 

Neuvádzajú sa:

 

  • nedoplatky za staršie roky – napr. nedoplatok z ročného zúčtovania zdravotného v poistenia za r. 2011, zaplatený na jeseň 2012
  • odvody zaplatené v zahraničí

 

Ľudskou rečou odmietajú hovoriť nielen zákony a pravidlá, ale aj samotné tlačivá daňových priznaní. Nerozumiem, prečo by nemohli byť jednotlivé bunky a riadky tlačiva označené slovným popisom, ktorý je zrozumiteľný aj pre profesionála a zároveň aj pre samotného podnikateľa, prenajímateľa bytu či umelca. Raz snáď aj tlačivá budú tvoriť copywriteri :)

 

 

Pre ďalšie tipy neváhaj a ostaň v kontakte


O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

Share This