Ako vystavovať (a nevystavovať) faktúry – pár tipov

Ako ich číslovať? Ako uvádzať dátumy? Kedy ich vystaviť? Ako postupuje platiteľ DPH a ako neplatiteľ? či Ako je možné fakturáciu čo najviac zjednodušiť? Dnes niekoľko praktických a základných tipov pre všetkých, ktorí vystavujú faktúry.

 

Číslovanie faktúr: radšej chronologicky a iba čísla

Najideálnejším prípadom je, ak sú faktúry číslované chronologicky vzostupne, teda narastajúcim spôsobom. Inak povedané: každý nový doklad (tj faktúra z nasledujúceho dátumu) má číslo vyššie o 1. Príklad: faktúra č. 1 z 5.1, faktúra č. 2 z 20.1, faktúra č. 3 z 3.2 atď. Ak je to možné, v tvare číselného radu neuvádzajte pomlčky, lomítka či iné znaky – takýto zložitý tvar môže skomplikovať párovanie. Váš klient totiž pri úhrade môže vo väčšine bánk uviesť ako variabilný symbol iba číslice, spárovať úhradu s faktúru budete teda musieť vykonať ručne. Číslovanie by v každom prípade malo spĺňať svoj účel – tj podnikateľovi či účtovníkovi dávať čo najužitočnejší prehľad o faktúrach, platbách a biznise. Z tohto dôvodu je možné mať aj viacero číselných radov pre rôzne druhy faktúr – napr. jeden pre faktúry zálohové, jeden pre ostré slovenské, ďalší pre ostré zahraničné.

Platiteľ DPH vs. neplatiteľ DPH: aký je rozdiel?

Výraz “faktúra” pozná v SR iba jeden jediný zákon: zákon o DPH. Ten stanovuje povinné náležitosti faktúry, povinné dátumy či iné klauzulky, ktoré musí podnikateľ na faktúre uvádzať (napr. “prenesenie daňovej povinnosti” pri dodaní zahraničia). Ostatné firmy – neplatitelia DPH – faktúru ako takú vystavovať nemusia, resp. minimálne nemusia dodržiavať všetky pravidlá fakturácie zo zákona o DPH. Sú však povinní vystavovať účtovné doklady – a ako účtovný doklad ideálne poslúži faktúra. Obsahuje totiž podobné náležitosti, aké má obsahovať účtovný doklad.

Dokedy faktúru vystaviť?

Platiteľovi DPH určuje zákon o DPH jednoznačne: do 15 dní. A to:

  • do 15 dní do definitívnej dodávky tovaru či služby. Príklad: programátor poskytol webstránku na užívanie klientovi 10.11.2013 – tento dátum je dátumom dodania tejto služby. Faktúru vystaví maximálne do 25.11.2013.
  • do 15 dní od prijatia preddavku, resp. zálohy či akejkoľvek inej platby. Áno, platiteľ DPH je povinný odviesť DPH z aj preddavku, ktorý prijal ešte pred samotnou dodávkou a uviesť ho do daňového priznania k DPH.
  • do 15 dní od konca mesiaca, v ktorom dodal tovar do EÚ oslobodený od DPH (teda DPH vysporiada odberateľ – podobne ako slovenský podnikateľ pri nákupe tovaru z EÚ) alebo dodal službu, ktorú zdaňuje odberateľ z inej krajiny EÚ.
  • do 15 dní od konca mesiaca, v ktorom uskutočnil viac dodávok jednému odberateľovi, resp. zinkasoval od neho viac preddavkov. Ide o zjednodušujúcu výhodu nazvanú “súhrnná faktúra”

Neplatiteľovi DPH nestanovuje žiadny zákon dokedy faktúru vystaviť. Zákon o účtovníctve – podľa ktorého by sa mal prioritne riadiť každý jeden podnikateľ – však prikazuje vystaviť účtovný doklad “bez zbytočného odkladu”. Teda čo najskôr po uskutočnení dodávky. Ešte jeden dôvod navyše: čím skôr ju vystavíte, tým skôr vám ju odberateľ môže uhradiť.

Dátum dodania, splatnosti…

Dátum dodania je azda najdôležitejší dátum na faktúre – podľa neho vstupuje dodávka do zdaňovacieho obdobia platiteľa DPH či do účtovníctva.

Platitelia DPH: určiť dátum, kedy bol tovar či služba dodaný, je v rámci pravidiel pre DPH samostatnou širokou témou. V základe platí, že pri dodaní tovaru ide o deň, kedy sa kupujúci stáva vlastníkom tohto tovaru a pri dodaní služby ide o deň, kedy bol slušba definitívne dodaná. Ako dátum dodania, resp. “prijatia platby” sa na faktúre uvádza aj deň, kedy firma zinkasovala preddavok vopred. Samostatné pravidlá sú však stanovené napr. pre čiastkové (napr. stavebné práce) či opakované (napr. prenájom) dodávky, pre dodanie tovaru do EÚ či iné prípady. Neplatiteľ DPH by mal na faktúre správne uvádzať “deň uskutočnenia účtovného prípadu”, ktorý je však v podstate dňom splnenia dodávky.

Splatnosť ako takú podnikateľom zákony neprikazujú – je to vec dohody, resp. “želania” dodávateľa. Od februára 2013 však Obchodný zákonník stanovuje maximálnu dobu splatnosti 60 dní od doručenia faktúry resp. dodávky, avšak umožňuje aj to, aby sa partneri dohodli na dlhšej lehote. Dohodnutá doba splatnosti by však nemala byť “v hrubom nepomere k právam a povinnostiam vyplývajúcim zo záväzkového vzťahu pre veriteľa”.

A čo suma – s DPH či bez DPH?

Ešte jeden základný rozdiel: neplatiteľ fakturuje bez DPH a vo väčšine prípadov DPH štátu neplatí. DPH sa ho môže týkať iba pri samozdanení – tj pri nákupe služby zo zahraničia, nákupe tovaru z EÚ či dovoze tovaru z krajín mimo EÚ (platba DPH na colnici). To sú však prípady, kedy DPH jednoducho platí pri nákupe – podobne ako bežný človek v obchode. Ak by však DPH náhodou či z nevedomosti na faktúre uviedol, túto musí štátu zaplatiť.

Platiteľ DPH by mal väčšinu dodávok v rámci SR fakturovať za cenu vrátane DPH. Výnimkou sú dodávky oslobodené od DPH (napr. za určitých okolností prenájom nehnuteľností) či dodávky, ktoré samozdaňuje odberateľ. Takýchto prípadov je v rámci SR málo, prenos daňovej povinnosti na odberateľa sa väčšinou uplatňuje pri dodávkach do EÚ. To je však opäť rozsiahla a komplikovaná téma:)

Zaujímavou otázkou z praxe však býva, či fakturovať s DPH všetko alebo napr. iba tovar. Pekným príkladom pre stanovenie základu DPH  je poštovné pri zasielaní tovaru z e-shopov.

Zlepšovák: vystavujte faktúry on-line

Na záver jeden tip. Faktúru je možné vystaviť viacerými spôsobmi – buď ručne do tlačiva, v excelovskej tabuľke či v účtovnom softvéri. Každý spôsob má dnes už viac nevýhod ako výhod a minimálne kúpiť a používať účtovný softvér môže byť pre podnikateľa drahé aj komplikované. Podnikateľom, ktorí si faktúrky, objednávky či cenové ponuky vystavujú sami, odporúčam jednoduchý a moderný on-line nástroj, ktorý je na webe aj bez inštalácie. Od jari sa podieľam na tvorbe služby SuperFaktúra, kde spolu s celým tímom tento zlepšovák zdokonaľujeme a vylepšujeme  o nové funkcie. Sám ju používam na niektoré svoje projekty – áno, vizuálne príťažlivé faktúry zo SuperFaktúry posielam každému, kto si objedná môj eBook. Vyskúšanie je zdarma a budem rád, ak mi napíšete svoj názor.

A teraz darček: praktický ťahák

Pripravili sme pre Vás pomerne podrobný návod, ako vystavovať zálohové, daňové či vyúčtovacie faktúry v rôznych situáciách z praxe. Nejde teda o žiaden riedky eBook s pár ožutými tipmi, na aké sme dnes na internete zvyknutý, ale 32-stranový návod, ako sa zorientovať v základných situáciách. Na príbehu podnikateľa Martina si ukážeme, čomu všetkému podlieha podnikateľ na svojej ceste: často začína ako neplatiteľ DPH, neskôr začne dodávať služby do EÚ (áno, tu už do hry vstupuje DPH) a napokon je za určitých situácií povinný sa registrovať za plnohodnotného platiteľa DPH. A navyše si rovno aj ukážeme, ako majú – a ako pekne môžu – faktúry vyzerať.

eBook “Ako správne vystaviť faktúru? 10 užitočných tipov z praxe” je ÚPLNE ZDARMA.

Stiahnuť si ho môžete tu

button

 

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

32 komentárov k “Ako vystavovať (a nevystavovať) faktúry – pár tipov”

  1. Dobry den, viete mi prosim povedat, o aky § zakona sa mozem opriet pri tvrdeni, ze “ak je na (zálohovej faktúre) – aj keď náhodou – vyčíslená suma DPH, túto DPH treba odviesť a doklad sa stáva daňovým” – chce to odo mna dodavatel softveru a nikde to v zakone neviem najst, dakujem.

    Odpovedať
  2. Dobry den.Ja by som mala otazku ohladom zabezpeky. Ak podnikatel okrem predaja umoznuje aj zapozicanie svojich produktov (konkretne ide o detske nosice, kde si ich clovek moze vyskusat a potom sa rozhodne pre kupu) a zakaznik plati zabezpeku, kde po uplynuti doby vypozicania sa vrati znizena o sumu za dni pozicovneho, ako sa v tomto pripade vystavuju faktury? vystavi sa preddavkova faktura na zabezpeku, alebo riadna faktura na zabezpeku,alebo sa musi spisat nejaka dohoda o zabezpeke?Z hladiska DPH zabezpeka dph nepodlieha ale zaloha ano. Viete mi poradit? Dakujem.

    Odpovedať
  3. Dobry den, poprosim Vas o radu. Na zaklade mojej ziadosti mi bola ukoncena registracia pre DPH k 31.12.2016. Teraz v januari chcem vystavit fa za sluzby vykonane pre istu spolocnost za mesiac decemeber 2016. Ma to byt este fa s DPH, alebo uz fa bez DPH, alebo ju vystavit este s datumom 31.12.16 s DPH? Dakujem za pomoc.

    Odpovedať
  4. Dobry den. Potrebovala by som poradit ohladom vystavenia faktury. SZCO je registrovana v zmysle §7 ako ciastocny platca DPH. Chce svojmu dodavatelovi refakturovat postovne, ktore zaplatila pri reklamacii nim dodaneho tovaru. Ide o postovne cez slovensku postu, co su sluzby oslobodene od DPH (§28). Fakturovat bude osobe, ktora je platitelom v ČR. Moja otazka je, ci fakturu vystavuje so svojim ic dph a s dodatkom “Oslobodene plnenie v zmysle §28”, alebo vystavi fakturu iba s DIC a s uvedenym dodatkom, alebo nejako inak… Predpokladam, ze suhrnny vykaz sa v tomto pripade nepodava… Dakujem za odoved

    Odpovedať
    • Môj názor: poštovné služby sú oslobodené iba pri poskytovaní slovenskou poštou. Firma pre ich refakturácii teda akokeby prefakturuje službu a tá teda podlieha DPH – ak však je odberateľ v ČR, tak vystavuje faktúru s prenosom daňovej povinnosti, vrátane IČ DPH a formulky “Prenesenie daňovej povinnosti” a teda uvádza to aj v súhrnnom výkaze. Existuje aj názor, že prefakturácia môže byť tzv. prechodnou položkou – teda nepodlieha DPH – pre toto sa však odporúčam poradiť s Finančnou správou či daňovým poradcom (no DPH v oboch prípadoch nefakturujete).

      Odpovedať
  5. Dobrý deň,
    Ak mi zákazník poslal zálohu 1000€ na kuch. linku ( ja som mu preukázal daňový doklad – bloček na sumu -zálohu ktorú mi poslal, je nutné vystaviť na tú sumu faktúru?) Pritom za výrobu+prácu+montáž som mu faktúru vystavil ešte ako doplatok…
    Ďakujem.

    Odpovedať
      • Nie som platcom DPH. Myslím to takto: Zákazník mi poslal dohodnutú zálohu 1000€- ja zákazníkovi predložím daňový doklad , bloček vo výške 1000€ za materiál. Musím mu ešte vystaviť aj faktúru? o zálohe?Kedže som mu po skončení práce vystavil faktúru za prácu?( Zákazník to vyžaduje – faktúru na zálohu….)

        Odpovedať
  6. Dobry den, je nutne vystavovat fakturu za predaj nehnutelnosti oslobodenej podla § 38 z realitnej kancelarie, alebo prijem je mozne zauctovat iba na zaklade kupnej zmluvy?

    Odpovedať
    • Podľa všetkého sa pri dodávkach oslobodených od DPH bez práva na odpočítanie (napr. aj tejto) faktúra nevystavuje – viď § 72 ods. 6 zákona o DPH.

      Odpovedať
  7. Zdravím,
    prijímam platby zo zahraničia (USA, Európa) za grafické služby prostredníctvom paypal-u. Existuje nejaký spôsob, aby som nemusel zisťovať daňové údaj na faktúru od ľudí čo si objednali u mňa službu. Je s tým problém, niektoré firmy zo zahraničia majú blok a nechcú uviesť svoje daňové číslo. Neviem čo robiť, už ma napadá len prechod na českú s.r.o.

    Odpovedať
    • Tie daňové údaje sa zisťujú na účely DPH a česká SRO jej podlieha rovnako, ako všetky firmy z EÚ. No to, čo potrebujete zisťovať (alebo nepotrebujete) závisí od toho, či ste platiteľ DPH alebo registrovaný alebo nie, a rovnako, kto sú odberatelia.

      Odpovedať
      • Môj účtovník mi povedal, že to musím zisťovať a pridávať na vytlačenú faktúru. Mne osobne je to na štyri veci, ale čo mám robiť keď to tento štát vyžaduje. Čítal som niekoľko článkov na túto tematiku a česká firma bez DPH nemusí uvádzať daňové čísla subjektov na faktúrach – iba meno firmy a adresu.

        Odpovedať
  8. Dobrý deň,

    plánujem na svoju web stránku umiestniť zvyčajný “prispejte” paypal button.
    Ak mi niekto náhodou prispeje, musím vystavovať faktúru ?
    Nebudem mať kompletné údaje od koho to vlastne prišlo…
    (resp. ako postupovať, platba bude pravdepodobne z EU )

    Odpovedať
    • Ak ide o dar, nie. Ak ste neplatiteľ DPH a ide o platbu za produkt, tak tiež nie. Ale pozor, ak ide o platbu za produkt z EÚ – tam “hrozí” viacero režimov. “Závisí od”….

      Odpovedať
  9. Dobrý deň,

    som začinajúci SZČO, od marca budem vykonávať službu pre spoločnosť zo sídlom v ČR a budem registrovaný podľa zákona o DPH §7a z dôvodu dodania služby do iného členského štátu. Ak budem službu vykonávať v marci, ale fakturovať ju budem v apríli. Podávam v apríli Súhrnný výkaz za 1. štvrťrok? Uvediem tam údaje z faktúry vystavenej v apríli, alebo súhrnný výkaz podávam až za druhý štvrťrok?
    Keďže faktúry budem vystavovať vždy až nasledujúci mesiac tak táto otázka sa vlastne týka každého posledného mesiaca v štvrťroku.

    Odpovedať
  10. Dobry den,

    poradite mi prosim ako je to v pripade fakturacie ubytovacich sluzieb, resp. prenajmu chaty? Fakturujem ako s.r.o. Ked chcem, aby mi ludia platbu uhradili vopred, musim vystavovat zalohove, aj ostre faktury? Nestaci iby ostra napr. den rezervacie bude den vystavenia faktury + cca tyzden splatnost a den dodania sluzby 1.den nastupu na pobyt. Za odpoved vopred dakujem. (Nie som platca DPH)

    Odpovedať
    • Ak si vyžadujete platbu vopred, ideálna je aj zálohová – aby ste mali obe strany doklad pre túto platbu. V deň odchodu klienta vystavíte ostrú s reálnym dátumom dodania (deň posledného pobytu hosťa)

      Odpovedať
  11. Dobrý deň, potrebovala by som vedieť, že ak na faktúre je dátum vystavenia skôr ako dátum dodania a prijatia platby, treba vystaviť zálohovú faktúru? Nedá sa to nejako obísť, aby sa nemuseli vystavovať 2 faktúry? Ide konkrétne o to, že firma predáva použité autá zo zahraničia a vždy ich dovezie až vtedy, ak ich odberateľ zaplatí v celosti. Teda dátum vystavenia je 1.8., dátum prijatia platby 2.8. a dodanie tovaru do 30 dní. Môže byť vystavená “ostrá” faktúra s takýmito dátumami?

    Odpovedať
    • Podľa mňa skôr nie ako áno: ako nemôžete vystaviť faktúru 1.8 a napísať, že dátum prijatia platby je 2.8. Alebo možno nerozumiem – veď vystavte zálohovú iba s dátumom vystavenia a splatnosti a informáciou o dodaní tovaru.

      Odpovedať
  12. Chcela by som sa opýtať, ak nastane situácia, že vystavím faktúru 8.1.2014 a dátum dodania je 30.12.2013, číslovanie faktúry bude spadať do roku 2013 (napr.2013023, alebo 2014001)
    Ďakujem

    Odpovedať
    • na toto sú rôzne názory:) Ja osobne som za “drastickejšie” zarovnanie, tj takú faktúru by som “vystavil” 31.12.2013 a dal staré číslovanie. No ak je reálne vystavená v r 2014, tak by číslovanie malo byť nové – a DPH či výnos je potrebné účtovne “prehodiť” do roku 2013. Otázka je, či to dovolí softvér.

      Odpovedať

Vložiť komentár

Share This