Povedzme si rovno: autá sa v malých eseročkách používajú väčšinou na súkromné a rodinné účely, preto je orezanie možných daňových úľav aj celkom fér. Ak od r. 2026 kúpiš auto na firmu a budeš ho používať aj súkromne, vstupnú DPHčku si odpočítaš len na 50%. Predmetom článku sú navrhované zmeny zákona o DPH a zákona o dani z príjmov, ktoré upravujú odpočítanie DPHčky ako i daňové výdavky pri osobných autách od r. 2026. Finálna verzia sa ešte v legislatívnom procese môže zmeniť.
Neplatiteľ DPH (eseročka, iná právnická osoba i SZČO s reálnymi výdavkami)
Ten si DPHčku z nákupu auta neodpočíta, rovnako ako doteraz. Cena auta vrátane DPH mu vstupuje do daňových výdavkov skrze daňové odpisy – napr. non-elektro auto 4 roky, elektro auto 2 roky, mikrodaňovník ľubovoľne.
Podľa mňa si aj naďalej môže vybrať “vyskladané” 3 možné režimy uplatnenia v daňových výdavkoch, ktoré spomínam napr. v tomto stručnom prehľade:
- auto plne firemné – čo je dokázané evidenciou iba firemných jázd. Teda plná suma kúpnej ceny auta vrátane DPH, iných súvisiacich vstupov (poistky, pneumatiky, servis atd) rovnako. Nákupy pohonných látok transformované na spotrebované pohonné látky – normovaná spotreba + 20%, čiže “takmer” všetko v nákladoch
- auto plne firemné – no bez evidencie jázd. Teda plná suma kúpnej ceny auta vrátane DPH, iných súvisiacich vstupov (poistky, pneumatiky, servis atd) rovnako. Nákupy pohonných látok v paušálnej sume 80% z nákupu
- auto používané aj na biznis, aj na súkromnú spotrebu – bez evidencie jázd a s paušálom 80% “na všetko”.
Platiteľ DPH (eseročka, iná právnická osoba i SZČO s reálnymi výdavkami)
Má 2 možnosti:
1 súkromné použitie = 50%-ná odpočítaná DPHčka
Ak má oficiálne akékoľvek súkromné použitie, tak:
- nemá na výber. Nemôže si teda vybrať niektorý z možných režimov a v prípade kontroly ho obhajovať. Ak je auto používané na biznis no aj na súkromné účely (je jedno v akej miere) a nejde
- DPHčku z kúpy auta si odpočíta iba čiastočne – tj vo výške 50% zo sumy DPH na faktúre za kúpu auta resp. faktúre za mesačné nájomné
- zvyšná suma DPHčky je bez diskusie nedaňovým výdavkom na účely dane z príjmov. Tento bod je druhá facka. Nevstupuje teda do daňových výdavkov (skrze odpisy) – čo platí vo všetkých ostatných situáciách, kedy vstupná DPHčka nie je odpočítateľná. DPHčka neodpočítateľná nie je vôbec daňovým výdavkom.
- cena auta bez DPH vstupuje do daňových výdavkov skrze daňové odpisy. Teda vlastne rovnako ako doteraz.
- na súvisiaci tovar a služby sa pravidlo “50%” vzťahuje rovnako. Pri kúpe pohonných látok, pneumatík a iných prevádzkových vstupov sa DPHčka rozdelí na 2 polovice a prvá sa odpočíta, druhá je nedaňovým výdavkom
- uvedené platí pri kúpe auta “na faktúru”/cash, na úver ako aj v prípade auto prenajatého formou tzv. operatívneho prenájmu ako aj iného dlhodobého prenájmu (autá, ktoré si od eseročky prenajali kontraktori SZČO platitelia DPH)
Tu sa – zas a znova – zákon o DPH bije so zákonom o dani z príjmov:
- na účely zákona o DPH sumu možnej odpočítanej DPHčky krátime na 50%
- na účely dane z príjmov sa síce zvyšných 50% nedostane do daňových výdavkov...
- …. no suma bez DPH bude v odpisoch (daňových výdavkoch) v plnej sume. A podľa mňa aj v tomto prípade si firma môže stále aspoň 2 z pôvodných režimov: 1) auto bude “v očiach zákona o dani z príjmov” používané iba na biznis, teda 100% zo všetkého v daňových výdavkoch, alebo 2) auto je používané aj na súkromné účely, teda paušalizácia 80% “na všetko”.
Paušál 80% na pohonné látky vlastne končí
V zákone o DPH sa zároveň ruší možnosť paušálneho 80 % krátenia DPH pri pohonných látkach. Keďže ho nahrádza nový režim “50%” 🙂
Od 2026 budú na svete už len 2 možnosti:
- 100 % odpočet (iba biznis + evidencia jázd),
- 50 % odpočet (ak je čo i len čiastočné súkromné použitie).
V zákone o dani z príjmov však 80 % paušál ostáva – no platí len pre daňové výdavky, nie pre DPH.
Výhody?
- môžete sa vykašlať na evidenciu jázd. Minimálne na účely DPH
- no hlavne: odpadáva celý § 54d zákona o DPH. Tj povinné sledovanie tzv. zmeny účelu použitia v priebehu času. Firma musí totiž sledovať pomer medzi súkromnými a firemnými jazdami (kilometra) a podľa nich toho viac upravovať. Po skončení mesiaca: krátiť odpočítavanú DPHčku z pohonných látok a inej spotreby. Po skončení roka prepočítavať pôvodne odpočítanú DPHčku z kúpy auta a rozdiel vysporiadať so štátom (5 rokov od prvého použitia). Neviem o nikom, kto toto robil a toto celé v tomto režime odpadne. Považujem to za veľkú výhodu
- výnimka z tejto výhody: ak sa auto v priebehu 5 rokov od jeho zaradenia do užívania predá (za cenu vrátane výstupnej DPH v plnej výške), je potrebné upraviť pôvodne odpočítanú DPHčku. V prospech podnikateľa – tj pomernú časť “zvyšnej” DPHčky si môže doodpočítať. Zčasti a pomerne (podľa počtu zostávajúcich rokov) Aspoň tak čítam § 85n odsek 10 písm. a) navrhovaného znenia zákona o DPH.
2 iba firemné použitie = 100%-ná odpočítaná DPHčka
Ak však eviduje iba firemné jazdy a nič iné, tak:
- DPHčku z kúpy auta si odpočíta v plnej sume – tj vo výške 100% zo sumy DPH na faktúre za kúpu auta resp. faktúre za mesačné nájomné
- cena auta bez DPH vstupuje do daňových výdavkov skrze daňové odpisy. Teda vlastne rovnako ako doteraz.
- z kúpy pohonných látok, pneumatík a iných prevádzkových vstupov si tiež odpočíta DPHčku v plnej výške
- uvedené platí pri kúpe auta “na faktúru”/cash, na úver ako aj v prípade auto prenajatého formou tzv. operatívneho prenájmu ako aj iného dlhodobého prenájmu.
Podmienky?
- oznámenie tohto režimu na daňový úrad. Po skončení mesiaca/štvrťroka, v ktorom si firma takéto odpočítanie uplatnila. V prípade prenajatého auta po skončení mesiaca/štvrťroka, v ktorom si firma takéto odpočítanie uplatnila prvýkrát (tj prvá faktúra za prenájom).
- autá kúpené pre rokom 2026: takéto oznámenie je potrebné zaslať do 31.12.2025
- podrobná evidencia jázd. Ale že fakt podrobná. Okrem iného musí obsahovať meno vodiča, účel, miesto začatia a skončenia jazdy, počet km za každú jazdu, pred ňou i po nej. Daňový úrad si ju môže kedykoľvek vyžiadať
Autoškoly, taxislužby, prepravcovia, krátkodobý nájom:
DPHčku z kúpy auta si odpočítajú v plnej sume – tj vo výške 100% z faktúry. Rovnako DPHčku z kúpy pohonných látok, servisu a iného príslušenstva.
Perlička: iba do roku 2028
Nič nie je večnejšie, ako dočasné daňové zmeny. Všetko uvedené platí pri osobných autách nadobudnutých od 1. januára 2026 do 30. júna 2028.
Ak som na niečo zabudol, máte iný názor alebo ste našli chybu, doplňte ma v komentároch.
No a prediskutujeme si to aj naživo, na novembrovej popoludňajšej 2hodinovke:
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.