Daňová evidencia je už pár rokov pomerne príjemnou možnosťou, ako sa vykašľať na jednoduché účtovníctvo a viesť potrebné záležitosti predsa len jednoduchejším spôsobom. Do r. 2014 bolo umožnené používať ju len vyvoleným – išlo o SZČO s obratom do 170 000 EUR, ktorí nezamestnávajú zamestnancov. V súčasnosti môžu preukazovať svoje príjmy a výdavky všetky SZČO bez ohľadu na čokoľvek – platitelia DPH, prenajímatelia nehnuteľností, slobodní umelci a samozrejme živnostníci. (Samozrejme iba SZČO, nie eseročky). Ako na to?
Výhody daňovej evidencie
- nie je potrebné viesť peňažný denník a rôzne samostatné knihy – knihu hmotného a nehmotného majetku, kniha sociálneho fondu, knihu banky atď
- podľa mňa nie je potrebné účtovať každú položku na bankovom výpise podnikateľa – čo môže byť pri viacerých bankových účtoch so vzájomnými presunmi a veľkým počtom súkromných platieb celkom slušná “zábava”
- nie je potrebné vyčísľovať kurzové rozdiely – do príjmov a výdavkov vstupujú skutočne zinkasované príjmy, akýkoľvek kurzový rozdiel neovplyvňuje daň z príjmov
- nie je potrebné vykonať inventarizáciu a povyrábať nezáživné inventúrne súpisy a zápisy, ktoré malé firmy robia iba “proforma”, tj preto, lebo to od nich vyžaduje zákon
- nevykonáva a nepodáva sa účtovná závierka – tj účtovné výkazy “Výkaz majetku a záväzkov” a “Výkaz príjmov a výdavkov”. Podnikateľ podáva štátu iba daňové priznanie k dani z príjmov, v ktorom uvedie aj niekoľko dôležitých požadovaných údajov – napr. stav pohľadávok, záväzok či zásob ku koncu roka (aby bolo podľa nich možné upraviť základ dane pri skončení podnikania SZČO)
- podnikateľ do veľkej miery nepodlieha zákonu o účtovníctve, postupom účtovania a iným účtovným predpisom – tj za prehrešky voči účtovným predpisom nemôže byť pokutovaný
Nevýhody (alebo “temné stránky”) daňovej evidencie
- podnikateľ podlieha ostatným zákonom – minimálne teda zákonu o dani z príjmov: všetky príjmy a najmä daňové výdavky si môže uplatňovať v súlade s daňovými pravidlami, ktoré sú zas nie vždy také jednoduché. Ak je platiteľom DPH, podlieha zákonu o DPH a všetkým ostatným súvisiacim predpisom; ak zamestnáva, tak ho ťaží kopa pracovno-právnych a odvodových zákonov.
- doklady (napr. prijaté a vystavené faktúry a bločky) musia obsahovať všetky náležitosti podľa zákona o účtovníctve – iba na základe takýchto dokladov možno uznať daňové výdavky
- ak vediete účtovníctvo, pravidlá máte rozpísané vo viacerých predpisoch. Spôsob vedenia daňovej evidencie opisuje len jeden odstavec (§ 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov). Mnohé podrobnosti či súvislosti preto nie sú jasné. Okrem iného je napríklad podnikateľ povinný viesť evidenciu zásob. V účtovníctve má stanovené pomerne presné pravidlá, ako zásoby oceňovať či evidovať, vrátane vyčísľovania inventarizačných rozdielov. Tieto pravidlá pre SZČO, ktorí nevedú účtovníctvo, neplatia – na druhej strane však nevedia, ako na to. Keď sme nedávno v SuperFaktúre riešili otázku, či v nej podnikatelia môžu viesť kompletnú daňovú evidenciu, opýtal som sa Finančnej správy práve na zásoby: podľa nich sa na podnikateľa, ktorý nevedie účtovníctvo, nevzťahuje zákon o účtovníctve. “Z daňového hľadiska je iba dôležité, aby daňovník vedel preukázať príjmy v členení potrebnom na zistenie čiastkového základu dane z jednotlivých druhov príjmov, pokiaľ dosahuje viac druhov príjmov zdaňovaných podľa § 6 zákona.” V podstate som sa nedozvedel nič.
- podľa zákona stačí podnikateľovi viesť iba evidenciu príjmov, výdavkov, hmotnom a nehmotnom majetku, zásob, pohľadávok a záväzkov. Mnohé súvisiace záležitosti však potrebné viesť samostatne – napríklad:
- ak odpisujete hmotný či nehmotný majetok, je potrebné mať odpisový plán pre daňové odpisy
- ak si do nákladov dávate stravné lístky (ako SZČO, nie pre zamestnancov), je potrebné samostatne evidovať nákup a spotrebu. Pripomínam, že nie je možné do nákladov capnúť faktúru za kúpu stravných lístkov len tak – SZČO má nárok na 4 EUR stravné za každý odpracovaný deň v roku, no rovnako si ich nemôže uplatniť za dni, počas ktorých bol na pracovnej ceste (stravné tvorí súčasť cestovných náhrad) alebo pracoval zároveň ako zamestnanec (zamestnávateľ mu zabezpečil jedlo). A rovnako nie je možné dať stravné do nákladov spätne – tj iba od kúpy stravovacích poukážok.
- ak zamestnávate, mali by ste mať samostatnú evidenciu miezd, odvodov, stravného, sociálneho fondu atď.
- a samozrejme vyčísľovať daňový základ – teda zvažovať uznateľnosť a uznateľnú výšku daňových výdavkov nielen počas roka, ale aj daňový výsledok upraviť po jeho skončení.
Ak však chcete prejsť z vedenia jednoduchého účtovníctva na daňovú evidenciu, je potrebné upraviť niektoré daňové záležitosti – ide najmä o daňové rezervy a daňové opravné položky. Firmy, ktoré o nich účtovali, postupujú pri úprave podľa § 51a zákona o dani z príjmov.
Aké pomôcky použiť?
- tabuľka – daňové príjmy a výdavky evidujete v samostatných tabuľkách na samostatných listoch a zo sumárnych údajov dáte po skončení roka dokopy daňové priznanie. Viaceré tabuľkové softvéry (nie, Excel nie je jediný) poskytujú úžasné možnosti – stačí sa hrať a hľadať.
- zošit – na dnešnú dobu znie hrozne, ale pri troške trpezlivosti a pevnej vôle sa dá. Najmä ak sa vám teda chce počítať a opätovne prepočítavať ručne.
- klasický účtovný softvér – niektoré z nich poskytujú možnosť evidovať príjmy a výdavky podnikateľa nielen v jednoduchom účtovníctve, ale aj v daňovej evidencii. Stačí si na začiatku zvoliť vhodnú sústavu. Softvéry pribúdajú, niektoré free, niektoré platené, horšie aj lepšie.
- SuperFaktúra – opäť a očividne odporúčam pomôcku, na ktorej tvorbe sa podieľam. Najmä v prípade malých podnikateľov bez zamestnancov (a bez zásob :)) je ideálna, tí väčší možno budú musieť využiť aj niečo iné (tabuľku či napr. mzdového účtovníka).
Ešte som však nepočul o daňovej kontrole podnikateľa s daňovou evidenciou. Máte s týmto skúsenosti? Podeľte sa v komentároch

O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s internetovými podnikateľmi a chlapíkmi z oblasti IT.