Ako premigrovať zo systému EZU do staronového eTax/eDane, ako ho nastaviť a správne zasielať podania, už mnohí vieme. Prostredníctvom jedného konta je však možné zasielať dokumenty za viac firiem. V článku uvádzam postup, ako na to.
Konto pre elektronickú komunikáciu s DRSR – pre systém EZU z r. 2012 aj pre staronové systémy eTax a eDane – sa vybavuje na fyzickú osobu, teda fyzického človeka s menom a priezviskom. Či už je to firemný účtovník, ekonóm, interný zamestnanec či externý dodávateľ, samotný štatutár spoločnosti či sám živnostník, príp. jeho príbuzní – vždy ide o konkrétnu osobu.
Teda v praxi môžu nastať 3 prípady:
- daný užívateľ má ID a heslo ešte zo starého systém eTax, príp. eDane
- užívateľ obdržal ID a heslo ako používateľ systému EZU
- užívateľ sa zaregistroval po 3.12.2012 a jeho nový používateľom (opäť raz) aplikácie eDane
A tento konkrétny človek prostredníctvom svojho konta na eTaxe môže zasielať podania v podstate za neobmedzený počet firiem. Stačí, ak si daná spoločnosť vybaví elektronickú komunikáciu a svoje DIČ v systéme spáruje s kontom a ID prideleným danej fyzickej osobe.
Teda postup:
- v prvom kroku je potrebné vybaviť elektronickú komunikáciu na seba ako fyzickú osobu (ak ju teda daný užívateľ ešte nemá). A to prostredníctvom voľby “Registrácia” ( vpravo hore na modrom pozadí na DRSR.SK) a osobnej návštevy na daňovom úrade.
- v druhom kroku – ak chce teda reálne zasielať dokumenty a priznania za konkrétnu firmu – sa musí štatutár každej jednej firmy dostaviť na miestne príslušnú pobočku daňového úradu. Donesie so sebou 3 dokumenty:
-
Dohodu o elektronickej komunikácii” , ktorú za svoju firmu na mieste vypíše (“Drsr.sk” – “Elektronická komunikácia” – “Podmienky využívania AES”)
-
“Registračný formulár používateľa”, teda potvrdenie o pridelenom ID danému užívateľovi, ktorý bude dokumenty zasielať (tento formulár je možné vytlačiť z eTaxu cez voľbu “Prihlásenie” na DRSR.SK). Ten sa v tomto kroku už dostaviť nemusí – jeho konto potvrdzuje práve tento formulár. Cestu štatutára na daňový úrad je možné ušetriť aj zaslaním pred notárom podpísanej “Dohody”
- niektorí pracovníci niektorých daňových úradov vyžadujú aj splnomocnenie, prostredníctvom ktorého podnikateľ splnomocňuje účtovníka na zastupovanie formou elektronickej komunikácie s FRSR (resp. na využívanie autorizovaných elektronických služieb)
- pracovník na Daňovom úrade spáruje danú firmu s “eTax/eDane” kontom daného užívateľa-fyzickej osoby
- úspešné spárovanie je ideálne overiť si priamo na online eTaxe – teda či sa daná firma nachádza v “Zozname subjektov”. Ako ďalšie potvrdenie príde hneď po spárovaní užívateľovi potvrdzovací email, že k jeho kontu bola pridaná nová firma.
O tom, že o vybavenie e-komunikácie stopercentne nepotvrdzujú obe spomenuté potvrdenia, svedčí aj môj nedávny príklad z praxe. Daná firma jednoznačne “žiari” ako aktívna v eTaxe aj emaili, aplikácia eDane však pri zasielaní priznania vyhadzuje že “užívateľ s ID XXXXXXX nemá oprávnenie zasielať dokumenty za DIČ XXXXXXXXXX”. Problém sa nepodarilo vyriešiť ani po telefonáte s technickou podporou, ktorá odporučila zaslať chybové hlásenie emailom. Ten však – samozrejme – do termínu na podanie súhrnného výkazu (tj dnes) neprišiel.
Zhodou okolností mala rovnaká firma problémy už pri samotnom párovaní. Keď sa konateľ dostavil s oboma platnými dokumentmi na miestny daňový úrad, pracovníčka nevybavila nič – údajne mu chýbalo akési “splnomocnenie”, čo bol samozrejme nezmysel. Po dvojtýždňovom telefonovaní sa samozrejme potvrdila naša verzia, že je všetko v poriadku, no konateľ musel predsa len obetovať ešte jednu cestu. O tom, že ani pracovníčky daňových úradov nevedia, čo majú vlastne robiť, svedčia aj podobný email, ktorý som dostal.
V podstate preto vznikol tento článok :)
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.