Čo a v akej sume fakturovať je pomerne jednoduchá záležitosť. Alebo to aspoň tak vyzerá. Niekedy však prax prináša úplne prirodzené otázky – čo fakturovať s DPH a čo bez? Napríklad ako uplatniť DPH pri prefakturovaní poštovného, ktoré zákazníkovi fakturuje dodávateľ spolu so zaslaným tovarom.
Základom DPH je všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ (tj predávajúci, resp. ten, čo fakturuje) požaduje od odberateľa. Teda ak fakturuje samotnú službu (napr. vytvorenie webu, konzultáciu či vedenie účtovníctva) a nič viac, základom je cena služby. Ak fakturuje tovar (napr. počítač či fľaše vína) a nič viac, základom pre DPH je počet kusov krát jednotková cena.
No ak klientovi čosi pridal a chce si to nechať zaplatiť, do základu DPH vstupuje aj akékoľvek dodatočné plnenie. Napríklad:
- poštovné
- balné
- preprava
- poistenie atď
A to aj v prípade, že je v zákone o DPH uvedené ako oslobodené od DPH. Oslobodenie od DPH – napr. pri poštovnom – sa totiž vzťahuje len na poštové služby, poskytnuté samotnou Slovenskou poštou, ako jediným zákonným štátnym monopolom oprávneným poskytovať poštovné služby – a teda nie prefakturované poštovné súkromnou firmou-platiteľom DPH.
Príklad
Odberateľ-súkromná osoba si z e-shopu objednal tovar-knihy. Objednal si 3 ks v cene 20 EUR bez DPH. E-shop zašle tovar poštou, preto si k cene účtuje aj poštovné v sume 5 EUR bez DPH.
Základ DPH na faktúre bude:
tovar 3 ks x 20 EUR = 60 EUR
poštovné 5 EUR
tj základ DPH spolu 65 EUR
DPH 20% zo základu DPH = 13 EUR
Fakturovaná suma spolu 78 EUR
A čo dodávky do zahraničia bez DPH a súhrnný výkaz?
Do e-mailu mi nedávno prišla pekná otázka ohľadne podobnej situácie: išlo však o dodávku tovaru do EÚ, ktorá je oslobodená od DPH (§ 43 zákona o DPH) – DPH teda platí odberateľ tovaru v zahraničí. Slovenský dodávateľ uvádza dodávku okrem daňového priznania aj do súhrnného výkazu.
Otázka:
Sme platitelia DPH, dodávame tovar do ČR zdaniteľným osobám, fakturujeme okrem tovaru aj poštovné (všetko bez DPH). A s tym poštovným mám trošku problém: kde ho mám uvádzať v daňovom priznaní? Vstupuje táto položka do súhrnneho výkazu? Nie je to samostatné poskytnutie služby, ale služba súvisiaca s nákladom pri dodaní tovaru.
Odpoveď:
Hľadal som ju opäť v § 22 zákona o DPH:
(1) Základom dane pri dodaní tovaru alebo služby je všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ prijal alebo má prijať od príjemcu plnenia alebo inej osoby za dodanie tovaru alebo služby, zníženú o daň. Do základu dane sa zahŕňa aj dotácia alebo príspevok, ktorý dodávateľ prijal alebo má prijať k cene tovaru alebo služby.
(2) Do základu dane podľa odseku 1 sa zahŕňajú aj
a) iné dane, clá a poplatky vzťahujúce sa na tovar alebo službu,
b) súvisiace náklady (výdavky), ako napríklad provízia, náklady na balenie, náklady na prepravu a náklady poistenia požadované dodávateľom od kupujúceho alebo zákazníka.
Čiže do základu dane sa aj v tomto prípade zahŕňa aj poštovné. Fakturovaná suma (tovar+poštovné) sa uvádza aj v súhrnnom výkaze aj daňovom priznaní k DPH.
Poštovné ako prechodná položka?
Iný z čitateľov reagoval už dávnejšie na tento článok argumentom, že poštovné možno za určitých okolností považovať za tzv. “prechodné položky” a teda fakturovať bez DPH. Pod pojmom “prechodné položky” sa myslia “výdavky platené v mene a na účet kupujúceho alebo zákazníka, ktoré dodávateľ požaduje od kupujúceho alebo zákazníka”. Definitívnym názorom si osobne nie som celkom istý, možno však skutočne závisí od podmienok daného obchodu. Ak máte s touto alebo podobnou témou praktické skúsenosti, budem rád, ak sa o ne podelíte v komentároch.
Stiahni si 10 +2 tipov, ako zvládnuť daňové priznanie k DPH ako profík
alebo preskoč rovno na profi návody:
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.