Záhaľka, kreativita a vlastný mikrobiznis: moje 3 tipy na letné čítanie

Vláda síce – ako každoročne – vymýšľa a schvaľuje zakaždým nové novely daňových zákonov, ako letné čítanie sú však zákony pomerne nevhodné a inšpiratívne nie sú už vôbec. Dnes vám dám pár tipov na zaujímavé knihy o podnikaní a kreativite, ktoré ma v poslednej dobe upútali. Nie sú to žiadne novinky, myslím si však, že potešia a nakopnú.

 

Záhaľka: ovplyvňuje našu produktivitu viac, než sme si ochotní pripustiť

Výziev, ako a prečo sa zastaviť, prestať sa naháňať a vychutnávať si “tu a teraz” je dnes mnoho – sú skrátka v móde (napr. slávny blog zenhabits.net ). “Umění zahálky aneb Rozkoš z nicnedělání” je preto slušne “in”, no ide viac do hĺbky. Hovorí totiž, že leňošenie, vyspávanie či túlanie sa, ktoré mnohí považujeme za márnenie času, našu produktivitu, kreativitu a vlastne aj úspech v konečnom dôsledku pozitívne ovplyvňujú. “Ostrovmi (produktívnej) záhaľky” môžu byť napr. hlboký či popoludňajší spánok, meditácia, štúdium zdanlivo nemoderných predmetov (filozofia či literatúra) či napríklad obyčajné, no silne očistné odstrihnutie sa od všetkých online i offline rozptyľovačov. Súčasťou sú aj prípadové štúdie slávnych “lenivcov”, ktorí to ďaleko dotiahli – okrem Johna Lennona či Winstona Churchilla ide napríklad o matematika André Weila, ktorý vo svojich výskumoch najvýraznejšie pokročil, keď pobýval – odstrihnutý od ruchov civilizácií – vo väzení . Osobne využívam (a odporúčam) zdanlivo bezcieľne prechádzky, ktoré čistia hlavu a usporadúvajú myšlienky viac než čokoľvek iné. Na leto zaujímavé, no zároveň nie bezduché čítanie :)

Kradni ako umelec: nikto nie je originál

steellikeanartistKaždý, kto sa pohoršuje nad plagiátmi prípadne rovno kradnutím obsahu v článkoch, knihách či napr. v podnikaní, by si mal určite prečítať krátky a slávny manifest amerického spisovateľa Austina Kleona: “Kraď jako umělec: 10 vecí, které ti nikdo neřekl o kreativite”. Všetci sme čímsi ovplyvnení: dielami iných, skutočnými príbehmi, názormi či informáciami. Preto už nič, čo vytvoríme, nemôže byť poctivým a čistým originálom, skôr kompilátom všetkého, čo sme doteraz zažili a absorbovali. Sme unikátnou kombináciou vplyvov, ktoré utvárali našu osobnosť a ich použitie v čomkoľvek, čo vytvoríme, nie je hriechom, ale vlastne novou a unikátnou originalitou. Kleon okrem toho odporúča napríklad múdro odkukávať od úspešných (nie kopírovať, ale skladať si vlastnú jedinečnú identitu), neodchádzať kvôli záľubám a vlastnej ceste zo zamestnania (dnes pomerne konzervatívny tip), ale skôr pracovať na viacerých projektoch súčasne, často cestovať a pracovať z diaľky či šokujúco “be boring”, tj žiť usporiadaný, rutinný a zdravý život. Komu by tipy nestačili, môže skočiť na najnovšiu Kleonovu knihu “Show your work/Ukaž co děláš”.

Startup za pakatel: úspešný mikrobiznis si môže vytvoriť každý

Ak sa vám pri začutí módneho výrazu “startup” ježia chlpy, sme na tom rovnako. Kniha  názvom “Startup za pakatel” však nie je o módnej vlne IT startupov, ale o niečom oveľa prirodzenejšom. Jej autor Chris Guillebeau zozbieral stovky prípadových štúdií jednotlivcov, ktorí si na základe svojho talentu, záľub či dokonca náhody vytvorili vlastný zaujímavý “mikrobiznis”. Či už išlo o zaujímavý freelancing (freelancer = profík na voľnej nohe) alebo väčší biznis so zamestnancami a plánmi výhodne ho predať, všetci základatelia mali čosi spoločné. Napr. vychádzali z prieniku toho, čo ich baví (záľuby a vášne), toho, v čom sú dobrí (silné stránky a schopnosti) a toho, za čo sú im druhí ochotní zaplatiť (trhový dopyt). Začali bez investícií, zamestnancov a často aj bez predstavy toho, čo budú robiť a napokon skončili ako úspešní a s pekným príjmom .

 

Kniha je popretkávaná mnohými radami, tipmi a postupmi z praxe samotných podnikateľov či dokonca autora – napr. o biznise postavenom na hodnote ako pomoci iným, tvorbe produktu, vylaďovania predaja či dávania neodolateľnej ponuky, neskôr skúma aj modely, či a ako môže malý podnik rásť. Osobne sa do nej začítavam dosť často a na rozdiel od mnohých internetových guruov, ktorí ako nádej na zmenu ponúkajú jedno univerzálne “riešenie” pre všetkých, hľadá, skúma a ponúka rôzne modely fungovania: veď každý z nás má predsa iné podmienky či príbeh. Určite konkrétne a praktické čítanie aj pre tých, ktorí nariekajú nad “nezamestnanosťou mladých” alebo im v podnikaní mentálne bráni idea, že “nemajú kapitál”. Mimochodom, originálny názov knihy je “$100 startup” :)

 

Určite si pozri aj moju analýzu toho, čo a akú literatúru či vzdelávanie si môžeme uplatniť v nákladoch.

Prípadne prečítaj niečo aj o iných knihách

A svoje dojmy z kníh mi napíš do komentára. Príjemné čítanie :)

(nabudúce už opäť o licenčných zmluvách, faktúrach a daňových súvislostiach…:) )

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s internetovými podnikateľmi a chlapíkmi z oblasti IT.

Share This