Predaj firiem je náročný proces, ktorý si vyžaduje dôkladnú prípravu a plánovanie. Bez
ohľadu na dôvody, kvôli ktorým sa rozhodnete predať vašu firmu, je dôležité sa dôkladne
pripraviť na tento proces, aby ste maximalizovali ocenenie firmy, resp. jej predajnú cenu a
minimalizovali stres a riziká spojené s predajom. V tomto článku sa pozrieme na niektoré
kroky, ktoré by ste mali urobiť, aby ste sa čo najlepšie pripravili na predaj firmy.
1. Stanovte si cieľ a plán
Stanovenie si cieľa a plánu predaja vám pomôže zamerať sa na priority (cena, rýchlosť
predaja a pod.), teda to čo je pre vás dôležité a na čo by ste sa mali sústrediť počas celého
procesu. Rovnako ako pri akomkoľvek inom dôležitom rozhodnutí, mali by ste si pred
začatím predaja firmy preto položiť niekoľko kľúčových otázok:
- Prečo predávam svoju firmu?
- Akú sumu očakávam za predaj mojej firmy?
- Kto budú potenciálny kupci mojej firmy?
- Ako môžem maximalizovať hodnotu mojej firmy pred jej predajom?
2. Ocenenie firmy
Druhým a kľúčovým krokom je stanovenie hodnoty vašej firmy, tak aby bola realistická,
zdôvodniteľná, akceptovateľná trhom a bez emocionálneho vkladu majiteľa. Pamätajte, že
nie všetky investície, ktoré ste do firmy spravili majú aj v súčasnosti reálny prínos a hodnotu.
Z toho tiež vplýva, že majetková hodnota firmy nemusí byť akceptovateľná investormi, ktorí
sa pozerajú primárne na návratnosť, teda, koľko firma zarába a bude zarábať.
Existuje preto niekoľko základných spôsobov, ako oceniť firmu, ktoré v princípe zohľadňujú
bežné finančné ukazovatele a budúci výhľad, napríklad:
- EBITDA (zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou)
- Tržby
- Cash flow (hotovostné toky)
- Príležitosti na budúci rast
- Riziká
Keď budete mať spracované ocenenie firmy a jasnú predstavu o jej hodnote a faktoroch,
ktoré ju podmieňujú, môžete sa zamerať na maximalizovanie tejto hodnoty pred predajom.
3. Zabezpečte si profesionálnu pomoc
Predaj firmy môže byť veľmi zložitý proces a zahrňuje množstvo faktorov a okolností, ktoré
treba starostlivo zvážiť. Z tohto dôvodu je dôležité zabezpečiť si pomoc expertov, ktorí vás
budú navigovať týmto procesom. V prvom rade potrebujete:
- Transakčného poradcu (M&A) na predaj firmy a experta pre ocenenie firmy –
prevedú vás procesom predaja, vedia identifikovať, ktoré kroky a požiadavky
kupujúceho sú štandardné a ktoré by ste akceptovať nemali. - Právneho poradcu – s výberom Vám môže pomôcť práve transakčný poradca. Určite
by však mal byť špecializovaný na predaje firiem a mať skúsenosti s prípravou
transakčnej dokumentácie. - Daňového poradcu – pre prípad, ak by hrozilo neprimerané daňové zaťaženie vo
vzťahu ku vyplateniu kúpnej ceny.
Títo profesionáli vám pomôžu s prípravou dokumentácie, ocenením, vyhodnotením
finančných a právnych aspektov predaja a budú vás viesť celým procesom.
4. Príprava dokumentácie a marketing
Administratívne náročnejším, ale nevyhnutným krokom pri predaji firiem je príprava
dokumentácie a marketingových materiálov, ktoré by mali pritiahnuť potenciálnych kupcov.
Kvalitná prezentačná dokumentácia má obsahovať informácie ako:
- História a popis spoločnosti
- Finančné výsledky a ich vysvetlenie
- Popis produktov alebo služieb
- Zoznam technológie a majetku
- Popis zákazníkov a dodávateľov
- Ľudský kapitál a profily kľúčových zamestnancov
Dajte si záležať aj na krížovej kontrole uvedených informácií, tak aby ste eliminovali chyby,
ktoré by pri vyjednávaní mohli vyvolávať pochybnosti a otázky investorov.
Zhrnutie
Pri predaji firiem je dôležité sa dôkladne pripraviť a plánovať každý krok. Predaj firmy môže
byť zložitý proces s množstvom právnych a finančných otázok, ktoré vyžadujú odborný
prístup, ale s dostatočnou prípravou a pomocou profesionálov, ktorí vás prevedú týmto
procesom, môže byť úspešný a profitabilný. Pre bližšie informácie a nezáväznú konzultáciu
nás môžete kontaktovať ohľadom ocenenia firmy a procesu predaja firmy:
Predaj firiem:
Web: www.predaj-firmy.sk
Oceňovanie firiem:
Autorom článku je “AnalytiQ, s.r.o. – Služby pre podnikanie”.
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.