eTax + eDane – ako na ne v r. 2013

Systém EZU pre elektronickú komunikáciu s daňovým úradom skončil. Príbeh e-komunikácie za posledný rok bol celkovo komplikovaný, smutný a relatívne spokojným používateľom EZU pridal pred záverom roka ďalšie vrásky. Súčasní používatelia EZU – teda fyzické osoby, zasielajúce daňovému úradu dokumenty firiem-daňových subjektov – sme začiatkom decembra 2012 dostali do emailových schránok nové prihlasovacie údaje do systémov eTax a eDane. Používateľom, ktorým tieto údaje neprišli, odporúča Finančné riaditeľstvo prostredníctvom zverejneného oznamu na jeho stránke ako svieži vtip skontrolovať si aj nevyžiadanú poštu.

 

Zasielanie prihlasovacích údajov emailom a “preklopenie” užívateľských kont do nového systému eDane (napriek zmluve uzatvorenej pre pôvodný systém EZU) je podľa stanoviska DRSR teda v poriadku. Prihlasovacie údaje platné pre EZU tak môžeme používať v aplikáciách eTax a eDane.

 

Ako na to?

 

eTax

 

On-line aplikácia, do ktorej je možné vojsť cez hlavnú stránku DRSR.SK kliknutím na “Prihlásenie” (úplne vpravo na modrom pozadí). Ideálne je v prvom kroku si práve prihlásením overiť, či sú prihlasovacie údaje správne, skontrolovať si vlastné meno a zoznam firiem, ku ktorým bola užívateľovi vytvorená väzba. Cez eTax sa priznania neposielajú, slúži len na prehľad podaní.

 

eDane

 

Off-line aplikácia, ktorú je potrebné si nainštalovať na PC. Čo však je o niekoľko stupňov zložitejšie, ako inštalácia Skypu, Adobu či akéhokoľvek geniálneho svetového softvéru. Pre bezproblémové zasielanie je potrebné mať nainštalované tieto súčasti (zmyslu ktorých bežný používateľ vrátane mňa veru nerozumie):

 

  • elektronická značka
  • podpisová politika
  • podpisový komponent D.Signer

 

Uvedené komponenty sa inštalujú spustením “setup” súborov, ktoré sú uvedené na hlavnom informačnom paneli po prihlásení sa – pre zmenu – do eTaxu. Rovnako sa tam nachádza aj kompletný a podrobný postup.

 

Po ich správnom nainštalovaní je (resp. by malo byť) možné používať eDane na funkčné zasielanie daňových výkazov – či už ich naťukáme ručne alebo ideálne naimportujeme .xml súbor z ekonomického softvéru. Užívatelia, ktorý uzavreli Dohodu o elektronickom doručovaní po 1.1.2012 (predovšetkým používatelia EZU) nemusia dodatočne zasielať vytlačený tzv. krycí list. Tí starší naďalej áno.

 

Históriu odoslaných dokumentov však aplikácia eDane – ako je známe – neposkytuje. Pre overenie odoslania každého dokumentu je potrebné opäť vojsť do eTaxu a navštíviť “Schránku správ“, spoločnú pre všetky firmy, ktoré užívateľ zastupuje.

 

Povinná elektronická komunikácia sa posunula na r. 2014

 

Elektronické zasielanie daňových priznaní a výkazov je povinné pre firmy-platiteľov DPH. Jej povinnosť pre platiteľov DPH sa však (čerstvo schválenou novelou zákona o správe daní) už po štvrtýkrát posunula – až na 1. január 2014. Platitelia DPH, zatiaľ pre elektronickú komunikáciu neregistrovaní, môžu teda zatiaľ zasielať dokumenty naďalej v papierovej forme. Ale nie všetci – firmy, ktoré sú povinné zasielať súhrnný výkaz k DPH, elektronickú komunikáciu vybavenú mať musia. Súhrnný výkaz je totiž možné podávať len elektronicky.

 

PS Prečo o tomto píšem? Pochopenie, zariadenie a sfunkčnenie prístupu do nového systému pre e-komunikáciu s DRSR mne osobne zaberie pri každej zmene niekoľko hodín až dní. Postup na stránke DRSR.SK síce uvedený je, ale na rôznych miestach a pomerne nejasne – takmer vždy je potrebné aspoň raz použiť aj telefón. Tak snáď to niekomu pomôže.

 

PRE VIAC TIPOV O DANIACH, AKO NA NE A SOFTVÉROCH NEVÁHAJ A OSTAŇ V KONTAKTE


O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

16 komentárov k “eTax + eDane – ako na ne v r. 2013”

  1. Dobrý deň, vedeli by ste mi prosím vysvetliť, ako v aplikácii eDane pošlem prílohy k DPFO typ B?

    Prehľadal som aplikáciu, eDane, googlil som dokumenty na drsr.sk, prihlásil som sa na eTax.

    Alebo je potrebné tieto prílohy doručiť v papierovej podobe osobne/poštou?

    Ďakujem

     

    Odpovedať
    • Hm, myslíš prílohy ako potvrdenie o príjme či rodný list dieťaťa? Dobrá otázka. Odpoveď neviem, no poslal by som poštou so sprievodným listom.

      Odpovedať
  2. Chcel by som sa opytat ako mam chapat vetu:

    Pre overenie odoslania každého dokumentu je potrebné opäť vojsť do eTaxu a navštíviť “Schránku správ“, spoločnú pre všetky firmy, ktoré užívateľ zastupuje.

    V tej schranke sprav sa nachadza iba sprava o akceptacii podania elektronickou podatelnou. Toto neviem ci je doveryhodny doklad o tom ci som suhrnny vykaz podal a spravne.

    Odpovedať
    • je tam ešte jedna možnosť: v konkrétnej firme (tj cez “výber subjektov”) – “podanie dokumentov” – “história komunikácie”. 

      Odpovedať
      • Aha to som prehliadol na tom “uzasnom” webe. Vdaka za info. Ale vidim tam len suhrnny vykaz co som podal po migracii z EZU. Tie co som este podaval cez EZU sa tam neukazuju cize migracia za vsetky drobne.

        Odpovedať
  3. Chcem sa opýtať, kedže je to exe súbor, tak to nespustia užívatelia macu a linuxu? Nie je možné komunikovať aj cez web stránku a nepoužívať exe súbor? Som pred nejakým časom čítal, že nejaký človek sa súdi zo štátom, lebo používa linux a štát ho núti kúpiť si win len kvôli komunikácii. Ale tuším už by to malo byť možné ísť aj cez web, nevieš ako to je?

    Odpovedať
  4. samotny web drsr je “z cias marie terezie” necudujme sa ze elektronicka komunikacia s touto statnou organizaciou je taka zlozita …

    ale co s tym spravime, obcania – platcovia dani?

    ak budeme lahostajny tak politici o problemoch budu len rozpravat ale riesit ich nebudu, ved naco.

    ak by sa vsak uctovnici zacali burit – strajkovat,  ze nebudu uctovat a robit danove priznania asi by to malo svoje caro :-) 

    ved statu by malo zalezat natom aby vyplnit danove priznanie a zuctovanie DPH bolo jednoduche, rychle … v dnesnej IT dobe je tolko moznosti ako to spravit.  stat by nemal sikanovat obcanou aby pouzival windows a rozne ine specificke aplikacie, ja ako linuxovy uzivatel som kazdorocne rozculeny …

    Odpovedať
  5. vďaka, každá súhrnná info sa cení, aj keď kiežby radšej na to nebol dôvod. Budúci rok sa s tou administrativou pre nas vrece roztrhlo. UFF

    Odpovedať
  6. ja ako programator, som v tzchto veciach zrucny, napriek tomu to nebolo bezproblemove, neskuseni uzivatelia to maju s nastavenim casto tazsie… samozrejme ze savisi od viacerych faktorov – aky maju OS, aky browser a podobne, prajem vsetkym vela zdaru pri novej byrokracii

    Odpovedať
    • vďaka za komentár:) Ak to robí problémy aj IT profíkom, tak je to ešte smutnejšie. Väčšina užívateľov sú však neinformatici, prevažne účtovníci a tí majú o “zábavu” postarané – čo sa týka rovnako aj systému VšZP. Tak nech sa im to podarí:)

      Odpovedať
      • myslim ze zakladnym problemom je ze instalacia edane blbne (neda sa spustit subor) ked sa na stiahnutie suboru nepouzije IE, ale nejaky iny browser. ked sa to uz raz spravne spusti, tak “instalacia” prebehne jednoducho.

        druhym problemom je ze ludia si nenainstaluju tu sprostu podpisovu politiku a nejde im preto odosielat. vzhladom na sposob akym danova sprava informuje (malicke pismenka, priblblo napisany text,  kadejake siahodlhe zlozite manualy) sa im neda prilis divit.

        z pohladu uzivania je dalsim problemom (ktory sa uz roky periodicky objavuje v diskusiach) to,  ze ludia pri odosielani formularu nevedomky zmenia ico/rodne cislo pohybom kolieska na mysi. chcu sa posunut v dokumente nadol ale namiesto toho menia ico. nemusite si to vsimnut, ak pracujete v jednom programe s viacerymi danovymi subjektami, bacha na to…

        Odpovedať

Vložiť komentár

Share This