PayPal – ako ho účtovať v účtovníctve?

predchádzajúcom článku o službe PayPal som sa pokúsil zhrnúť základné odpovede na otázky týkajúceho sa firemného účtu v službe PayPal – najmä klasifikácie PayPalu ako bankového účtu, uznateľnosti výpisov z PayPal  a jeho vzťahu k DPH. Nezodpovedaným zostalo účtovanie PayPalu vo firemnom účtovníctve.

Podobne ako v prípade ostatných tém, ani účtovanie transakcií vykonaných na PayPal účte neupravuje žiadny právny predpis – predovšetkým teda zákon o účtovníctve či postupy účtovania pre podvojné ani jednoduché účtovníctvo. Neexistuje teda žiadny presný, jedinečný a správny postup, ako na to. Účtovné prípady súvisiace s podnikaním firmy však zaúčtovať nejakým spôsobom potrebné je. Pri hľadaní odpovede je predovšetkým potrebné vychádzať z pravidiel, ktoré už na svete sú a presný postup si nepriamo odvodiť.

 

Prostredníctvom PayPalu je možné uskutočniť v podstate 2 typy transakcií:

 

  • transakcie bez existencie PayPal účtu – ako firma môžete poslať peniaze inej firme či jednotlivcovi aj bez toho, aby ste si založili PayPal účet. Rovnako môžete peniaze aj prijať. Tieto pre účtovníka problémom nie sú – ide o štandardné úhrady či inkasá faktúr resp. iných pohľadávok/záväzkov voči iným firmám či osobám.
  • transakcie vykonané cez firemný PayPal účet – firma používa na podnikanie firemný PayPal účet, na ktorý a z ktorého presúva peniaze z a na slovenský bankový účet. Účtovanie takýchto transakcií je teda predmetom textu nižšie.

 

Zachytiť v účtovníctve firemný PayPal účet je podľa mňa možné 3 spôsobmi:

 

  • ako samostatný bankový účet
  • prostredníctvom pohľadávkového, resp. záväzkového účtu z účtovnej osnovy
  • PayPal obísť a transakcie účtovať priamo zo slovenského bankového účtu

 

PayPal ako bankový účet

 

V podvojnom účtovníctve sa pre PayPal účet vytvorí samostatný  analytický účet k účtu 221, v jednoduchom účtovníctve sa budú transakcie účtovať v peňažnom denníku ako bankové pohyby. Ďalšie účtovanie účtovných prípadov je rovnaké ako účtovanie prípadov na bankovom účte. Tento spôsob je jednoznačne najprehľadnejší a najjednoduchší, no nemá oporu v legislatíve – v zmysle výkladu DRSR nie je totiž PayPal konto bankovým účtom.

 

PayPal ako pohľadávka, resp. záväzok

 

Vzťah medzi slovenským bankovým účtom firmy a účtom PayPal bude vyjadrovať pohľadávkový, resp. záväzkový účet z účtovnej osnovy. Tj účet z účtovnej triedy 3. V prípade úhrady dodávateľskej faktúry z PayPalu teda vznikne firme voči PayPal účtu záväzok, ktorú následne presunom peňazí zo slovenského bankového účtu vyrovná. V prípade inkasa odberateľskej faktúry vznikne firme voči PayPal účtu pohľadávka, ktorú následne presunom peňazí na slovenský bankový účet vyrovná. Rovnako sa ako pohľadávka/záväzok bude účtovať akýkoľvek presun prostriedkov z a na PayPal účtu.

 

Účtovane prebieha na základe 2 dokladov:

 

  1. výpisu z bankového účtu sa účtuje prevod prostriedkov na PayPal účet a späť – cez účet 261
  2. výpisu z účtu PayPal sa účtuje pripísanie peňazí z bežného účtu a úhrada faktúry zahraničnému dodávateľovi resp. inkaso od zahraničného odberateľa a preposlanie týchto peňazí na bežný účet. Tieto prípady sa účtuje prostredníctvom interného dokladu.

 

Úhrada faktúry cez PayPal – účtovanie:

 

1. Faktúra od dodávateľa za služby na 300 USD / 250 EUR 518/321

2. úhrada faktúry z PayPal účtu 300 USD / 270 EUR 321/325, kurzová strata 20 EUR 563/321

3. pripísanie prostriedkov na PayPal účet z bežného bankového účtu 270 EUR 325/261

4. prevod na PayPal účet z bežného bankového účtu 270 EUR 261/221

 

Inkaso odberateľskej faktúry cez PayPal – účtovanie:

 

1. Vystavenie odberateľskej faktúry za tovar na 300 USD / 250 EUR 311/604

2. odberateľ uhradí faktúru na PayPal účet 300 USD / 270 EUR 315/311, kurzový zisk 20 EUR 311/663

3. pripísanie prostriedkov z PayPal účtu na bežný bankový účet 270 EUR 261/315

4. prevod prostriedkov z PayPal účtu na bežný bankový účet 270 EUR 221/261

 

Myslím si, že tento spôsob má mnoho nevýhod:

 

  • je zbytočne komplikovaný
  • znamená babračku pre účtovníka, pretože všetky platby sa účtujú dvojmo – aj z výpisu z PayPalu aj z výpisu zo slovenského bankového účtu, ktorý firma používa na transakcie s PayPal účtom. Pre podnikateľa to znamená viac účtovných prípadov a teda drahšie spracovanie účtovníctva.
  • nezachytí zostatok na PayPal účte, resp. tento zostatok je možné získať komplikovane. Preto je na zúčtovanie prevodov na a z PayPal účtu namieste používať namiesto 2 účtov – 315 a 325 –  iba jeden z nich.

 

Tento spôsob vychádza z článku od Kataríny Zeleníkovej a zatiaľ ho používam aj ja.

 

PayPal obídením PayPalu

 

Tento – najjednoduchší spôsob – účet Paypal v podstate odignoruje. Úhrady a inkasá sa tak účtujú priamo zo slovenského bankového účtu – eurového či devízového. V tomto prípade sa však opäť nezohľadní zostatok na účte PayPal. Účtovníctvo nezachytí napr. príjem peňazí na PayPal účet, ktorý nebol prevedený na slovenský bankový účet, ale na PayPale zostal. Zachytené budú len úhrady či inkasá faktúr či iných pohľadávok/záväzkov voči iným subjektom, nie presuny medzi slovenským bankovým účtom a PayPal účtom.

 

Prepočet PayPal transakcií na EUR a kurzy

 

Slovenská firma – účtovná jednotka – je povinná viesť účtovníctvo v eurách. Pohľadávky, záväzky či peňažné prostriedky v inej mene je povinná účtovať dvojmo – aj v cudzej mene aj v eurách. PayPal konto si môže firma nastaviť pre viacero mien, ktoré v biznise používa. Rovnako môže mať niekoľko slovenských bankových účtov v rôznych menách. Každý účtovný prípad v cudzej mene musí byť v zmysle účtovných predpisov prepočítaný na slovenskú menu EUR. Situácií, ktoré môžu nastať, je mnoho a používanie kurzov v účtovníctve je teda samostatná rozsiahla téma. Aby som nerozťahoval tento článok, tak niekedy nabudúce.

 

Ostáva poplatok za PayPal služby

 

Za prijímanie peňazí na PayPal účet si PayPal účtuje poplatok. V príkladoch som zaúčtovanie poplatku pre jednoduchosť nespomenul, no problémom určite nebude – v podvojnom účtovníctve sa zachytí na analytickom účte k účtu 568 – Ostatné finančné náklady, v jednoduchom účtovníctve pôjde o prevádzkovú réžiu. Náklad je to samozrejme nielen účtovný, ale aj daňový.

 

Resumé jasné nie je

 

Odborné a zákonné východiská nahráva skôr spôsobu č. 2, no myslím si, že je pokojné viesť PayPal účet ako bankový účet. Daňoví úradníci účtovníkovi určite z hlavy neodhryznú, keďže o účtovaní PayPalu nehovorí žiadne metodický pokyn a legislatíva ho vôbec nespomína. Naviac daňoví úradníci PayPal určite nepoužívajú a stretávajú sa s ním maximálne pri daňových kontrolách.

 

Netreba zabúdať, že zákon o účtovníctve prikazuje firmám viesť účtovníctvo správne a úplne. Správne = v zmysle účtovných predpisov. Úplne = všetky účtovné prípady sú zaúčtované. Prvé pravidlo zatiaľ stopercetne splniť nevieme, no kvôli druhému to však nejako urobiť musíme.

 

Myslím, že spôsob zachytenia PayPal transakcií v účtovníctve firiem sa bude vyvíjať, či už pre súčasné nejasnosti, no najmä aj z dôvodu rôznorodosti služieb a transakcií, na ktoré je možné PayPal používať. O PayPale tu teda určite ešte bude reč. Zariaďte, aby vám žiadny nový článok neunikol. Prípadne napíšte, ak vás čosi napadne.

 

VIAC O INTERNETOVOM PODNIKANÍ A FINACIÁCH, DANIACH A ÚČTOVNÍCTVE – NEVÁHAJ A OSTAŇ V KONTAKTE


O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

27 komentárov k “PayPal – ako ho účtovať v účtovníctve?”

  1. Dobrý deň, najhoršie je, že výpisy Paypal je potrebné preformátovať aby sa dali importovať do slovenských účtovných programov. My používame službu http://www.Import-vypisov.eu. Umožňuje transformovať výpis do ABO, GPC alebo XML. Tie už je možné importovať do účto. ako bežný výpis z banky. Doporučujem!

    Odpovedať
  2. Dobry vecer, uctovanie platieb cez paypal mi je pomerne jasne. Len mi nejde do hlavy, ked si prostriedky z paypalu neprevediem na BU, potom mi stale bude ucet 325 alebo 315 vykazovat zostatok. Co s tym? Dakujem za radu.

    Odpovedať
    • no keď tam ten zostatok aj reálne je, potom je správne, ak má príslušný účet aj účtovný zostatok, nie? Ideálne je, ak sa rovnajú ;)

      Odpovedať
  3. Zdravím, môžem sa opýtať, či sumu, ktorú prijmem cez PayPal a ako SZČO zahrniem do daňového priznania, môžem znížiť o poplatok, ktorý si PayPal účtuje, aj keď si uplatňujem paušálne, 40-percentné náklady/výdavky? Inými slovami, nie je zníženie prijatej sumy o PayPalovský poplatok v rozpore s paušálnymi nákladmi? Dík

    Odpovedať
    • Nemôžete – ak totiž uplatňujete paušálne výdavky, iné výdavky (okrem odvodov) si uplatniť nemôžete. Teda ani poplatky banke či on-line službám.

      Odpovedať
      • Dakujem za odpoveď. Môžem sa v nadväznosti na to opýtať ešte na jednu vec? Niekomu v USA vystavím faktúru dajme tomu na 100 USD k 28. februáru, kedy 100 USD je podľa kurzu NBS povedzme 85 EUR, ale o mesiac neskôr (31.3. keď mi platba reálne príde) je kurz podľa NBS 90 EUR, a okrem toho Paypal alebo Skrill majú svoje vlastné (nevýhodné) kurzy (takže napríklad 100 USD je pre nich 80 EUR), tak ktorý z tých troch kurzov je pre mňa smerodajný pre daňové priznanie?
        A – kurz podľa NBS ku dňu vystavenia faktúry
        B – kurz podľa NBS ku dňu prijatia peňazí
        C – kurz aplikovaný PayPalom ku dňu prijatia peňazí (t.j. prijatá suma, neočistená o poplatky)
        Ďakujem za prípadnú odpoveď. :-)

        Odpovedať
        • Na PayPal teda príde v Eurách? Tak potom netreba prepočítavať, zdaní sa príjem v našej národnej a zároveň “účtovnej” mene.

          Odpovedať
          • Áno, PayPal aj iné podobné služby majú svoj vlastný výmenný kurz (pre koncového prijímateľa nevýhodný), takže ak mi tam niekto pošle USD, tak mne to automaticky preráta na EUR, keďže účet tam mám primárne vedený v EUR. Okrej, takže to beriem tak, že do daňového priznania mi ide suma v EUR, tak ako ju prepočítal PayPal aj vrátane ich poplatkov. Správne? Ďakujem :-)

          • Podľa mňa áno. Do príjmov sa však berie suma pred odpočítaním poplatkov.

  4. Dobrý deň, ďakujem za článok a mala by som na Vás otázku. Ak SZČO (v jed. účtovníctve, neplatca DPH) urobí platbu cez paypal, jedná sa nákup z Ebay, keďže u nás danú vec nebolo možné zohnať – pôvodne to malo ísť do nákladov, príjemca peňazí však napíše, že pre neho je výpis z paypalu faktúra a že iné nevystavuje. U nás nie je výpis z paypalu braný ako faktúra, keďže tam nie sú uvedené údaje potrebné pre daňový doklad…ako z toho vykľučkovať? platba bola stiahnutá v auguste, chcem to dať do konca roka do poriadku… dať to do osobnej spotreby alebo ako to zaúčtovať, aby to bolo ok, ak by prišla daňová. ďakujem veľmi pekne za odpoveď.

    Odpovedať
    • Výpis z PayPalu je čosi ako výpis z bankového účtu: hovorí o úhrade záväzku, nie o jeho existencii. Faktúru pri nákupe vystavuje dodávateľ: z eBay som ešte nič nenakupoval ani neriešil, ale nejaký doklad o tom ČO, KEDY a ZA KOĽKO bolo kúpené snáď k dispozícii bude.

      Odpovedať
      • Dobrý deň, je taký výpis, kvázi receipt od predajcu, kde je prehľad transakcie a na ňom je čo, koľko kusov a suma, je tam moje meno, adresa, je tam mail predajcu, ale žiadne jeho údaje na identifikáciu… a tí predajcovia, napríklad ja som kupovala niečo z USA, to berú ako faktúru a že iný doklad ani nevystavujú…myslíte, že sa to dá rátať ako podklad k danej platbe pre daňový, keďže u nás to stále nie je nejako poriešené… ďakujem.

        Odpovedať
        • Iná možnosť nie je: v USA naozaj nepoznajú veľmi pojem ani obsah slova “faktúra” v zmysle, v akom ho ju od nás vyžadujú naše zákony. Takýto doklad – aj keď si aké-také iniciály dodávateľa musím vyhľadávať na webe produktu – používam aj ja – ako doklad pre účtovníctvo aj DPH.

          Odpovedať
  5. Dobrý deň, parádne články! Vďaka za ne :-). Možno by ste mi vedeli pomôcť so zaujímavým problémom. Dal som si vyplatiť príjmy z Amazonu (affiliate marketing) na môj účet na payoneer.com (ktorý ponúka možnosť virtuálneho amerického bankového účtu). Predpokladám, že Payoneer ako platobný systém môžem zaradiť do rovnakej kategórie ako Paypal. Problém však nastal keď som zistil že Payoneer nepodporuje prevod finančných prostriedkov na slovenský bankový účet. Mojou jedinou možnosťou je vybrať si ich z bankomatu v hotovosti (od payoneeru mám mastercard kartu) alebo ju používať na platenie. Lenže payoneer nieje bankový účet a výpis z payoneeru mi zrejme do daňového priznania stačiť nebude. Neviem si s tým rady, za každý nápad vopred vďaka :-)

    Odpovedať
    • Podnikateľ, tj SZČO, preukazuje svoje príjmy a výdavky – či už hotovostné, na bankovom účte alebo zinkasované prostredníctvom nejakých moderných foriem (o akých naše zákony netušia) – napr. PayPal či Payoneer. PayPal podľa našich zákonov rovnako nie je bankovým účtom, no jeho výpis sa pre dokladovanie príjmov a výdavkov používa. Prečo nie potom Payoneer?
      Za komplimenty díky:)

      Odpovedať
      • Vďaka za rýchlu odpoveď. Ak teda tomu dobre rozumiem, stačí aby som vystavil faktúru – a ako doklad o prijatých prostriedkoch použil výpis z Payoneeru?
        To že sa peniaze vôbec nedostanú na môj podnikateľský účet na SK nevadí? (teoreticky by som ich mohol vybrať v bankomate a v hotovosti vložiť na podnikateľský účet, ak by to malo nejaký zmysel alebo by to pomohlo) Vďaka za reakciu:-)

        Odpovedať
    • zdravim
      ja zas mam ohladom affiliate inu otazku . Chcem sa zamerat na ebay/ aliexpress / GearBest . Treba im fakturu posielat ? alebo ju staci vystavit pre uctovnicku ?
      Dalej ako je to s DPH , ak som dobre pochopil do 3tich krajin ked vystavujem fakturu ,tak sa nepodava suhrnny vykaz . Tak potom sa faktura vystavuje s danou alebo bez ?
      Dakujem

      Odpovedať
  6. Super clanok! Konecne aspon nejake informacie o paypale.
    Mozno mi budete vediet poradit s mojim problemom.
    Som programator, SZCO, pausalne naklady,stvrtrocne podavam vykaz. Doteraz som pracoval pre firmy z EU tak ze som im vystavil fakturu s nalezitymi udajmi. Takisto podal vykaz.
    Teraz som vsak nasiel nejaku pracu na freelancer.com a dalsich podobnych strankach. Problem je ako peniaze, ktore tam zarobim dostat na svoj podnikatelsky ucet tak aby bolo vsetko ohladom dani v poriadku. Musim vystavit fakturu? Neviem komu, odberatel moze byt fyzicka, alebo pravnicka osoba kdekolvek na svete. Poznam maximalne jeho (pouzivatelske)meno.
    Dalej transfer penazi ide smerom odberatel->Freelancer.com->paypal->podnikatelsky ucet, samozrejme su tam nejake poplatky a podobne.
    Mne sa zda najjednoduchsie (ne)vystavit fakturu rovno na sumu ktora mi pride na podnikatelsky ucet, len neviem ci sa vobec da vystavit faktura ak neviem udaje odberatela sluzby, a peniaze idu cez freelancer.com a paypal.
    Viete mi s tym nejako poradit, alebo ma usmernit? Vopred dakujem.

    Odpovedať
    • Zdravím Martin:) Ak si registrovaný pre DPH musíš vystavovať faktúru pri dodávkach odberateľom do EÚ (ak je miesto dodania služby v sídle odberateľa) a od januára 2013 aj pri dodávkach do nečlenských krajín EÚ. A na to potrebuješ určite konkrétne iniciály odberateľa, teda musíš ho poznať.

      No nie je to tak, že pri freelancer.com vystavuješ faktúru priamo tomuto webu ako sprostredkovateľovi? Prípadne mi pošli bližšie info ohľadne tohto systému, najlepšie na email.

      Odpovedať

Vložiť komentár

Share This