V minulom článku som rozobral, čo všetko musí, nemusí či môže z hľadiska DPH urobiť podnikateľ, ktorý chce zarábať prostredníctvom Google Adsense či podobnej PPC reklamy – teda prijímať peniaze od spoločnosti, sídliacej v inej krajine EÚ. Dnes to prehodím a pozriem sa na fimu, ktorá nie je platiteľom DPH a podobnú reklamu si chce kúpiť. Najbežnejšími príkladmi sú reklamy na Google Adwords či Facebook reklama. Všetky nižšieuvedené povinnosti má zároveň každý, kto chce prijať akúkoľvek službu od dodávateľa z inej krajiny EÚ.
Zadávateľ reklamy Google Adwords, Facebooku či prípadne inej podobnej služby poskytovanej firme sídliacej v inej krajine EÚ je povinný:
- pred začatím zadávania reklamy sa zaregistrovať na svojom daňovom úrade – opäť nie však ako platiteľ DPH, ale ako “osoba registrovaná v zmysle § 7a zákona o DPH”. Ešte raz zvýrazňujem: ešte pred začiatkom celého vzťahu s Googlom či Facebookom. Takýto registrovaný podnikateľ dostane IČ DPH rovnako ako plnohodnotný platiteľ DPH, líši sa však od neho systémom fungovania i v mnohých povinnostiach.
- musí podať daňové priznanie k DPH po skončení každého mesiaca, v ktorom prijal službu, na základe ktorej mu vzniká povinnosť platiť DPH. Prijatím služby je aj kúpa reklamy v Google Adwords či od Facebooku. Službu musí zaplatiť za cenu bez DPH a DPH je povinný platiť na slovenskom daňovom úrade. Dodávateľ z inej krajiny EÚ (Google alebo Facebook) by mal dostať informáciu, že máte pridelené IČ DPH (napr. ju zadáte v administrácii) a službu vám fakturuje za cenu bez DPH. Ak by ste IČ DPH nemali alebo službu neprijímate na podnikateľské účely, reklama by mala byť vyfakturovaná za cenu vrátane DPH.
- musí zaplatiť DPH vyplývajúcu z tohto daňového priznania – v rovnakom termíne ako podať daňové priznanie, teda do 25. dňa nasledujúceho mesiaca
- musí v rámci svojho účtovníctva viesť tieto evidencie:
- evidencia o službách, ktoré prijal a bol rovnako povinný zaplatiť DPH
- evidencia o službách, ktoré naopak poskytol odberateľom v EÚ. Pri týchto službách neplatí DPH a uvádza ich v súhrnom výkaze – teda napr. Google Adsense či akákoľvek iná služba poskytnutá do krajiny EÚ (copywriting, priama reklama, programovanie atď)
- evidencia o prípadných nákupoch tovaru, ktoré sa rozhodol samozdaniť
Zadávateľ reklamy v rámci Google Adwords nemusí:
- nemusí podávať súhrnný výkaz – a to v prípade, ak nedodal žiadnu službu do inej krajiny EÚ, napr. neposkytol priestor na svojom webe pre reklamu Google Adsense
- nemusí podávať daňové priznanie a platiť DPH v mesiacoch, kedy neprijal službu, pri ktorej bol povinný platiť DPH – teda v mesiacoch, keď si neobjednal, resp. nezaplatil za reklamu Google či Facebook
Zadávateľ reklamy v rámci Google Adwords nemôže:
Osoba registrovaná v zmysle § 7a si nemôže odpočítať DPH – inak povedané, nemá od čoho, keďže nie je platiteľom DPH a DPH na výstupe nefakturuje.
Zadávateľ reklamy v rámci Google Adwords dobrovoľne môže:
- zadávateľ reklamy Google Adwords, ktorý zatiaľ nie je platiteľom, sa môže dobrovoľne rozhodnúť, že sa stane plnohodnotným platiteľom DPH. Čo všetko ho čaká, píšem v článku o Google Adsense.
- môže sa rozhodnúť pre samozdanenie kúpy tovaru z EÚ. Tovar je na rozdiel od služby všetko hmotné – automobil, počítač a pod. Tovar nakúpený v EÚ môže od dodávateľa nakúpiť
- za cenu vrátane DPH alebo
- za cenu bez DPH, pričom následne musí v SR podať daňové priznanie k DPH, vlastnoručne si vypočítať DPH a túto DPH zaplatiť – rovnako ako pri nákupe služby.
Oba pomínané prípady – majiteľ webu, zarábajúci na Google Adsense i podnikateľ, zadávajúci reklamu Google Adwords – sú v článku rozobraté z pohľadu neplatiteľov DPH. Teda podnikateľov, ktorí nie sú registrovaní ako štandardní platitelia DPH so všetkými súvisiacimi právami a povinnosťami, ale ako tzv. čiastoční platitelia, resp. osoby registrované v zmysle § 7a zákona o DPH. Teda sú povinní sa registrovať len z dôvodu poskytovania či prijímania služieb z inej krajiny EÚ. Sú to akési “obete” celoeurópskeho mechanizmu prenosu daňovej povinnosti pri službách na miesto spotreby. V rámci neho sú totiž zosúladené postupy a pravidlá pre všetky osoby rovnako, bez ohľadu na to, či už platiteľmi DPH sú alebo nie sú – v obchodoch medzi krajinami EÚ je potrebné používať IČ DPH a toto číslo teda ešte pred tým získať jednou z možných registrácií. Podávať priznanie k DPH, súhrnný výkaz a platiť DPH tak v daných prípadoch musia aj firmy, ktoré v SR platiteľmi DPH nie sú.
Pravidlá pre podnikateľa, dodávajúceho služby do EÚ prípadne nakupujúceho služby a digitálne produkty zo zahraničia som zhrnul do uceleného eBooku “Podnikateľ registrovaný podľa § 7a zákona o DPH – ako na to (ľudskou rečou).” Ako na súhrnný výkaz, ako na faktúry, ako na daňové priznanie k DPH. Maximum situácií z praxe a tipy, riešenia či pikošky.
O autorovi: Peter Furmaník
Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.