Vyberajte si nielen spolupracovníkov, ale aj klientov

Hovorí sa, že každý, na voľnej nohe pôsobiaci, podnikateľ  by si mal opatrne vyberať spolupracovníkov. Môžu vás totiž zradiť, okradnúť, sklamať, podviesť či nenaplniť očakávania iným spôsobom. To možno platí, no rovnakým sitom by mali prejsť aj vaši klienti.

Tých totiž berieme nekriticky. Hľadíme na kvantitu – čím je klientov viac, tým lepšie. Uvedené možno (ale naozaj len možno) platí pre predaj vysokoobrátkového tovaru či služieb pre masy. Ak ste však sám a do biznisu vkladáte vlastné meno, chtiac-nechtiac musíte posudzovať každý jeden prípad samostatne a jedinečne. Teda sústrediť sa na kvalitu – radšej menej, ale k vzájomnej spokojnosti.

Klient totiž nie je v každom prípade jednoznačne plus. Nie vždy je to prínos zaujímavej a kvalitnej spolupráce, serióznej dôvery, spoľahlivosti a “istých” príjmov. Práve naopak – klienti sú rôzni. Existujú seriózni a spoľahliví partneri, s ktorými je radosť pracovať a už len tým, čo a ako robia, vás inšpirujú a tešia. Sú však bohužiaľ aj takí, v prípade ktorých ľutujete, že ste si s nimi začali. Nedržia slovo (nielen v platení), uzavreté dohody neplatia, spoľah na to, čo sa dohodne, je hlúposť. Kade chodia, robia zlé meno nielen sebe a svojmu “biznisu”, ale aj Vám, pretože ste ich spolupracovníkom a v niektorých vzťahoch klienta aj zastupujete.

Z uvedených dôvodov prevencia nezaškodí. Vlastne ani neviem, ako na to. Viem už však, že na to ísť treba:) Skúsme zistiť, čo je prípadný záujemca o spoluprácu zač. Pozrime si internet, jeho webové prezentácie, off-line či on-line referencie, pokojne sa opýtajme spolupracovníkov, klientov, dodávateľov. Skúste sa pohrať aj s neverbálnou komunikáciou:). Trošku času a námahy môže ušetriť veľa budúcich nervov, času, peňazí či čosi ešte drahšie – dobré meno.

V každom prípade však neberte všetko. Nie ste až takí zlí.

O autorovi: Peter Furmaník

Fanúšik podnikania a jednoduchého, motivačného a priateľského podnikateľského prostredia. Nastavovač, vysvetľovač, autor a bloger so záľubou v poľudšťovaní jazyka podnikateľských zákonov. Špecializujem sa na spoluprácu s online a IT podnikateľmi či tvorcami obsahu.

Vložiť komentár

Share This